مخبر تصریح کرد: طرح‌هایی نیز در دست اقدام است که حداکثر تا شش ماه آینده به وقوع خواهد پیوست و شامل حدود ۲ هزار و ۷۰۰ طرح با ۲۶ هزار و ۷۰۰ اشتغالزایی است.
کد خبر: ۸۱۰۲۸۹
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۴ 01 January 2020

محمد مخبر در بازدید از نمایشگاه محصولات منتخب ۳۰۰۰ طرح اشتغالزایی در استان خوزستان با اشاره به بازدید خود در شب گذشته از شهرک‌ها و مناطق شهرستان‌های ماهشهر و آبادان، اظهار کرد: خوزستان هنوز نتوانسته خود را به شرایط قبل جنگ برساند و ما حتما وظیفه داریم این جبران را انجام دهیم.

به گزارش"تابناک" وی افزود: وضعیت آب و فاضلاب در اکثر شهرهای استان خصوصا شهرهای جنوبی وضعیت نامناسبی است و وضعیت خانه‌ها و این مردمی که در آن زندگی می‌کردند قابل تحمل نبود. البته کارهای بسیاری انجام شده است زیرا این شهرها و زیرساخت‌ها کاملا از بین رفته بود اما باید گفت که توجه بیشتر و بهتری نیاز است.

مخبر تصریح کرد: من سه سال پیش با ماموریت ایجاد ۲۲ هزار شغل بنام ۲۲ هزار شهید این استان به این استان آمدم اما همان وقت بعضی از آقایان به من گفتند، این کار شدنی نیست و سخت است اما با همکاری و همدلی مردم و همه دستگاه‌های حاکمیتی از دولت گرفته تا استانداری و ادارات کل در سطح استان، ۱۰ هزار طرح اشتغالزایی با ایجاد ۲۷ هزار و ۵۰۰ شغل در خوزستان ایجاد کردیم. البته طرح‌هایی نیز در دست اقدام است که حداکثر تا شش ماه آینده به وقوع خواهد پیوست و شامل حدود ۲ هزار و ۷۰۰ طرح با ۲۶ هزار و ۷۰۰ اشتغالزایی است.

رییس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) عنوان کرد: طرح‌های دیگری نیز در حال برنامه‌ریزی است که تقریبا همه مقدمات آن انجام شده است. در ستاد اجرایی فرمان امام برای مخاطبین در عرصه‌های مختلف ‌صنعتی و اشتغال و ...، مکانیسم‌ها و سازمان‌ها و ساختار خاصی تعریف شده و وجود دارد. به عنوان مثال برای مشاغل خرد و خانگی بنیاد برکت در حال کار است و عمل می‌کند؛ در بعضی از کشورهای پیشرفته بیش از ۹۸ درصد بنگاه‌هایشان را، این شغل‌ها یعنی بنگاه‌های خرد، کوچک و متوسط تشکیل می‌دهند و ۶۰ درصد اشتغال‌شان نیز به همین بخش اختصاص دارد.

وی بیان کرد: این یک عرصه‌ای بود که مقام معظم رهبری چند بار بر آن تاکید کرده بودند و ما بنیاد برکت را برای این کار در نظر گرفتیم و اصل کار این بنیاد، اشتغال است. به طوری که در سال گذشته با همین روش بیش از ۸۰ هزار شغل را در کشور ساماندهی کردیم.

مخبر با بیان اینکه ظرف دو سال آینده توسط ستاد اجرایی و در قالب بنگاه‌های کوچک و متوسط، شرکت‌های دانش‌بنیان و بزرگ، ۸۳ هزار شغل با حدود ۶۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری محقق می‌شود، گفت: جا دارد از مجموعه صندوق توسعه ملی و استاندار خوزستان، به دلیل کارهای بزرگی که در استان انجام شده، مثل فولاد جهان‌آرا، استخراج نفت در میدان یاران و کلنگ زنی احداث کارخانه تولید کاغذ –که امروز انجام شد و یک کار ارزشمند و فاخر است- تشکر کنم.

وی اظهار کرد: در حال حاضر کاغذ تولیدی کشور، از درخت است و اگر می‌خواستیم همین تناژ ۲۰۰ هزار تنی را از درخت تولید کنیم، حدود شش میلیون اصله درخت تنومند و مسن را باید قطع می‌کردیم اما اکنون می‌خواهیم با استفاده از تفاله نیشکری که منشاء آلودگی در استان است، این کار را انجام دهیم؛ این کارخانه کاغذ ظرف سه سال ایجاد و این محصول تولید خواهد شد.

مخبر با اشاره به نهضت اشتغالزایی توسط ستاد اجرایی فرمان امام و اینکه این موضوع با قدرت و قوت ادامه خواهد یافت، بیان کرد: سرمایه‌های معطل‌شده کشور نیز نکته‌ای است که در فرمایشات مقام معظم رهبری نیز آمده است و ما در این راستا، در نزدیک به ۲۰ هزار و ۵۰۰ طرح که عمدتا طرح‌های معطل‌شده یا تعطیل‌شده هستند، از طریق سرمایه‌گذاری، وام، شراکت و یا مشارکت مدنی به شکلی ورود کردیم و در این راستا حدود هفت هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه معطل‌شده به چرخه کشور برگشته و ۶۰ هزار شغل ایجاد شده است که این ظرفیت، یک ظرفیت بسیار بزرگ است.

وی افزود: توسعه کشور دو سه محور بیشتر ندارد که یکی از این محورها، بنگاه‌های کوچک و متوسط است و اگر بخواهیم به فوریت از این معضلات کشور و در این جنگ اقتصادی که در آن درگیر هستیم، رهایی یابیم، ناچار هستیم پاتک‌های میانبر و به عبارتی کارهایی که به سرعت ما را به نتیجه می‌رساند را دنبال کنیم. به همین دلیل بحث نهضت احیاء را راه انداختیم و ان‌شاءالله بقیه هم کمک خواهند کرد.

رییس ستاد اجرایی فرمان امام با اشاره به بحث تکنولوژی افزود: طبق فرمایش رهبری اگر ما بخواهیم همین مسیری را که غربی‌ها رفتند، برویم، معنایش این است که قرن‌ها باید دنباله‌روی کنیم اما باید راه میانبر برویم. چینی‌ها هم همین کار را کردند و با بازمهندسی پیش رفتند. در بعضی صنایع هم، خود ما این کار را کرده‌ایم و این شدنی است.

مخبر گفت: یک بخشی هم، بخش دانش‌بنیان است و دانش‌بنیان، مزیت کشور است. ما نیروهای جوان تحصیل‌کرده، با انگیزه، انقلابی و متدین و دلسوز و ولایت‌مدار، فوق‌العاده در کشور زیاد داریم که باید از این جوانان استفاده کنیم، همانطور که در سایر معضلات هم همین کار را کردیم و در جنگ، در مسائل امنیتی و نظامی هم همین‌طور بوده است.

وی با بیان اینکه دشمن هم فهمیده است که در این مؤلفه‌ها نمی‌تواند کاری کند و امروز هیچ رئیس جمهور آمریکایی، حرفی از گزینه نظامی روی میز است، نمی‌زند، بیان کرد: در حال حاضر در مسائل منطقه‌ای هم حرف اول و آخر را می‌زنیم اما در اقتصاد به این نقطه نرسیده‌ایم و باید بتوانیم در اقتصاد به نقطه بازدارندگی برسیم. اگر به این نقطه برسیم، این مباحث‌ تحریم و ... تمام می‌شود. اگر از موضع قدرت، بازدارندگی و اطمینان از اینکه دشمن نمی‌تواند کار کند، پای میز مذاکره ننشینم، هیچ نتیجه‌ای نخواهیم گرفت و فقط از موضع قدرت و نقطه بازدارندگی، می‌توانیم حق خود را بگیریم.

مخبر افزود: این تصور هم، که می‌شود با نظام سلطه به یک تعامل و به نقطه تعادل رسید، به جز در موقعیت نقطه بازدارندگی، مساله خیالی است زیرا ماهیت ما با ماهیت نظام سلطه در تعارض و حتی در تناقض است و ما در حال حاضر می‌بینیم در خصوص از بین بردن نظام اسلامی، دشمن پذیرفته است و در این زمینه، نه حرفی می‌زند و نه در مخیله آن است اما در مسائل اقتصادی منتهی آسیب‌پذیر هستیم و هیچ راهی به جز به صحنه آوردن مردم نداریم.

رییس ستاد اجرایی فرمان امام بیان کرد: در ستاد اجرایی برای هر کدام ار روش‌های ایجاد اشتغال، ساختار، امکانات و ساختار مالی دیده شده است. به عنوان مثال در بحث اشتغال خرد و کوچک و متوسط، بنیاد برکت فعالیت دارد. در بحث دانش‌بنیان، موسسه دانش‌بنیان و در مسائل نانو، صندوق نانو را راه‌اندازی کرده‌ایم و امیدواریم ستاد اجرایی در استان خوزستان نیز یک منشاء خیر و برکتی بشود و بتوانیم به کمک خود مردم، بعضی از معضلات استان را حل کنیم.

غلامرضا شریعتی نیز در این آیین با اشاره به تلاش‌ها برای توسعه استان و رفع محرومیت‌های موجود، گفت: یک تفاهم نامه‌ در سال ۹۵ بین ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) و استانداری خوزستان در زمینه  ایجاد فرصت‌های شغلی کوچک و متوسط، سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بزرگ استان و همچنین اقدامات عمرانی با محوریت محرومیت‌زدایی امضا شد.

وی ادامه داد: اجرای این تفاهم نامه شرایط بسیار سختی را پیش رو داشت و بعضا گفته می‌شد محقق شدن این تفاهم نامه طی سه سال امکان پذیر نیست.

شریعتی با اشاره به اینکه خود ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) هم عنوان کرده بود که تاکنون چنین تفاهم‌نامه‌ای با این حجم از کار در استان ایجاد نشده بود، افزود: اما در هر صورت، عمده این اقدامات، اجرایی و کارها در مراحل نهایی خود قرار دارند.

استاندار خوزستان یادآور شد: در زمینه ایجاد فرصت‌های شغلی کوچک و متوسط کار به خوبی پیش‌رفته و گزارش مفصلی در این زمینه موجود است.

وی به همکاری مشترک مسئولان استانی و شهرستانی با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) اشاره کرد و گفت: همچنین در حوزه سرمایه‌گذاری در میدان‌های نفتی، فولاد جهان آرا، کارخانه قند دزفول، بیمارستان در حال ساخت دزفول و پروژه کاغذسازی که نقش استراتژیکی برای استان و کشور دارد و در نهایت این کارخانه می‌تواند به قطع وابستگی کشور از خارج برای تامین کاغذ دست پیدا کند.

استاندار خوزستان از پیشرفت فیزیکی قابل توجه در اجرای پروژه فولاد شهید جهان آرا خبر داد و گفت: اوایل سال آینده پروژه یک میلیون و نیم تنی تولید فولاد این کارخانه به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه فولادسازی جهان آرا فقط یک فولادسازی ساده نیست، گفت: در این کارخانه اسلب یا شمش ورق عریض تولید می شود که فولاد مبارکه به صورت محدود اقدام به تولید می‌کند.

شریعتی یادآور شد: کارخانه جهان آرا بعد از بهره‌برداری که در  محصولات صنعت نفت کشور کاربرد دارند، می تواند خوراک فولاد اکسین را نیز تامین کند.

وی ادامه داد: از این طریق بخش قابل توجهی از وابستگی کشور به بیرون قطع می شود و این گام مهمی در راستای تحقق استقلال صنعتی کشور خواهد بود.

استاندار خوزستان با بیان اینکه برای ساخت فاز دوم کارخانه فولاد جهان آرا تمهیداتی دیده شده است، گفت: نمایندگان بانک‌های عامل و صندوق توسعه ملی از محل فاز دوم این پروژه بازدیدهایی داشته‌اند و امیدواریم مسائل اداری این بخش از پروژه فولاد جهان آرا نهایی و کار به سمت اجرایی شدن پیش برود.

نماینده عالی دولت در استان همچنین به دیگر موارد تفاهمنامه ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) با استانداری خوزستان اشاره کرد و گفت: برای محرومیت‌زدایی از برخی مناطق استان، اقدامات قابل توجهی از جمله مدرسه سازی، ساخت مسجد، ایجاد پل های ارتباطی و ... در حال اجرا هستند.

شریعتی همچنین به تلاش‌های این ستاد در جریان سیل امسال خوزستان اشاره کرد و گفت: ۱۰ هزار بسته حمایتی لوازم خانگی به مناطق سیل زده کمک شد و در زلزله مسجدسلیمان ۲ هزار بسته دیگر در اختیار استان قرار گذاشته شد که بخش عمده‌ای از آن توزیع شده است.

در بحث آبگرفتگی اهواز نیز این ستاد بین ۲ هزار تا ۲ هزار و ۵۰۰ بسته حمایتی دیگر برای مناطقی که دچار آبگرفتگی شدند و لوازم آنها آسیب دیده‌اند را به استان اختصاص دهند، گفت: علاوه بر این تامین جهیزیه زوج‌های جوان همواره در دستور کار ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) قرار دارد.

بر اساس این گزارش، اشتغال مستقیم شرکت فولاد جهان آرا در فاز نخست ۸۰۰ نفر و اشتغال غیر مستقیم آن سه هزار و ۵۰۰ نفر است که در صورت بهره برداری از فاز دوم این طرح نیز به همین میزان فرصت شغلی برای جوانان منطقه به وجود خواهد آمد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار