کتابخانه و موزه «نادر ابراهیمی» نویسنده، پژوهشگر و فیلمساز برجسته کشور در خانه شعر و ادبیات راه‌اندازی می‌شود.
کد خبر: ۸۰۹۸۶۲
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۸ 30 December 2019

به گزارش تابناک تهران، «نادر ابراهیمی» سال ۱۳۱۵ در تهران به‌دنیا آمد؛‌ او نوشتن را از ۱۵ سالگی آغاز کرد و در تمام سال‌های پرکار و بی‌کار یا وقت‌هایی که در زندان به‌سر می‌برد، نوشتن را کنار نگذاشت.
وی در سال ۱۳۴۲ نخستین کتاب خود را با عنوان «خانه‌ای برای شب» به چاپ رساند که داستان «دشنام» در آن با استقبالی چشمگیر مواجه شد.
تا سال ۱۳۸۰ علاوه بر صدها مقاله تحقیقی و نقد، بیش از صد کتاب از او چاپ و منتشر شده‌است که دربرگیرندهٔ داستان بلند (رمان) و کوتاه، کتاب کودک و نوجوان، نمایش‌نامه، فیلم‌نامه و پژوهش در زمینه‌های گوناگون است؛‌ ضمن آن‌که چند اثر وی به زبان‌های مختلف دنیا برگردانده شده‌است.

نادر ابراهیمی چندین فیلم مستند و سینمایی و همچنین دو مجموعه تلویزیونی را نوشته و کارگردانی کرده و آهنگ‌ها و ترانه‌هایی برای آن‌ها ساخته‌ است.
ابراهیمی در زمینه‌ ادبیات کودکان، جایزه‌ نخست «براتیسلاوا»، جایزه نخست «تعلیم و تربیت یونسکو»، جایزه‌ کتاب برگزیده‌ سال ایران و چند جایزه‌ دیگر را هم دریافت کرده است. وی همچنین عنوان نویسنده‌ برگزیده ادبیات داستانی ۲۰ سال پس از انقلاب را به‌ خاطر داستان بلند و هفت‌جلدی «آتش بدون دود» دریافت کرد.
ابراهیمی در زندگی پرفراز و نشیب خود، جایگاه خاصی برای ورزش قایل بود و رشته‌های گوناگون ورزشی را تجربه کرد. وی در نهایت سال ۱۳۸۷، دیده از جهان فرو بست.
ابراهیمی آثار گوناگونی را در قالب هایی همچون رمان، داستان کوتاه، نمایشنامه و فیلمنامه خلق کرده است. از آثار نوشتاری وی افزون بر خانه ای برای شب و ابوالمشاغل می توان به «آرش در قلمرو تردید»، «هزارپای سیاه و قصه‌های صحرا»، «افسانه‌ باران»، «تضادهای درونی»، «انسان، جنایت، احتمال»، «مکان‌های عمومی»، «در حد توانستن»، «غزل ‌داستان‌های سال بد»، «فردا مشکل امروز نیست» و «یک عاشقانه آرام» اشاره کرد.
ابراهیمی نزدیک به ۵۰ اثر برای کودکان و نوجوانان نوشته است که از میان آن ها می توان به «قصه گل های قالی»، «پهلوان پهلوانان؛ پوریای ولی»، «باران، آفتاب و قصه ی کاشی»، «بزی که گم شد»، «سنجاب ها»، «من راه خانه را بلد نیستم» و «دور از خانه» اشاره کرد. وی همچنین تصویرگری شماری از کتاب های کودکان همچون «راه دور»، «گل هفت رنگ» و «ما بوته گل سرخ را از خواب بیدار کردیم» را با همکاری دیگر هنرمندان صورت داد.
دو مجموعه تلویزیونی «آتش بدون دود» و «سفرهای دور و دراز هامی و کامی در وطن» و فیلم سینمایی «روزی که هوا ایستاد» از آثار ابراهیمی است.

نادر ابراهیمی رشته‌های مختلف ورزشی را تجربه کرده، یکی از قدیم‌ترین گروه‌های کوهنوردی به‌نام «اَبَرمرد» را بنیان نهاده و در توسعه کوهنوردی و اخلاق کوهنوردی، تأثیرگذار بوده‌است.
وی در سن ۷۲ سالگی پس از چندین سال دست و پنجه نرم کردن با بیماری بعد از ظهر پنجشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۸۷ درگذشت.

حال قرار است،‌ کتابخانه و موزه این بزرگ مرد ادبیات ایران در خانه شعر و ادبیات راه اندازی می شود.
به گزارش روز دوشبه اداره ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت نوسازی عباس‌آباد، خانه شعر و ادبیات از مراکز منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد در راستای معرفی مفاخر ادبی کشور، کتابخانه و موزه زنده یاد نادر ابراهیمی، داستان نویس، مترجم و پژوهشگر را افتتاح می‌کند. 
این کتابخانه شامل ۵ هزار جلد از کتاب‌های کتابخانه شخصی نادر ابراهیمی است که توسط همسر و خانواده تحویل خانه شعر و ادبیات شده و تمامی لوازم شخصی شامل دست‌نوشته‌ها، لوازم کوهنوردی و جوایزهای متعدد کسب شده استاد در موزه خانه شعر و ادبیات در معرض دید علاقه مندان قرار می‌گیرد.
خانه شعر و ادبیات از مراکز تحت پوشش منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد است که پاتوق اساتید، نویسندگان، شاعران، ترانه‌سرایان و فعالان حوزه ادبی کشور بوده و برگزاری کلاس‌های آموزشی، برپایی شب شعر، بزرگداشت ادبی کشور، نکوداشت مفاخر برجسته را ماموریت خود قرار داده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار