عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران از عدم اتصال شرکت برج میلاد و سازمان املاک و مستغلات شهرداری به سامانه جامع مالی انتقاد کرد و هشدار داد که شورا اجازه نخواهد داد این واحدها به کار با سامانه مالی موازی ادامه دهند.
کد خبر: ۸۰۹۸۳۲
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۰ 30 December 2019

به گزارش تابناک تهران، «شفافیت» یکی از شعارهای پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران بود؛ شعاری که بخش هایی از آن محقق شد؛ اما اکنون بهاره آروین عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران و رئیس کمیته شفافیت شورای شهر از برخی سازمان ها و شرکت های شهرداری تهران برای متصل نشدن به سامانه جامع مالی گلایه دارد و می گوید: شرکت برج‌ میلاد و سازمان‌ املاک و مستغلات هنوز به سامانه جامع مالی متصل نشده اند، ضمن اینکه باید اطلاعات ۹ ماه گذشته را نیز در سامانه جامع مالی وارد می کردند.

وی امروز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا درباره عدم اتصال برخی از واحدهای تابعه شهرداری تهران به سامانه‌های ثبت عملکرد مالی شهرداری اظهار داشت: شورای اسلامی شهر تهران از ابتدای شروع به کار پنجمین دوره‌ مدیریت شهری، شفافیت‌بخشی به حوزه‌ مالی و معاملات شهرداری را در دستور کار خود قرار داد و در این راستا وب‌سایت شفاف راه‌اندازی شد.

عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران با اشاره به لزوم اتصال همه واحدهای تابعه به سامانه‌های ثبت عملکرد مالی در شهرداری تهران گفت: این موضوع درخصوص چند مورد از واحدهای تابعه به دلیل وسعت فعالیت‌هایشان ضروری‌تر است و شورای پنجم اتصال سیستماتیک آنها را به سامانه فاینانس شهرداری تهران (سامانه جامع مالی) با جدیت دنبال می‌کند.

وی افزود: درصورت اتصال سامانه‌های واحدهای تابعه به سامانه جامع مالی، رصد معاملات و تراکنش‌های مالی آنها امکانپذیر می‌شود؛ چراکه سامانه معاملات به سامانه جامع مالی متصل است و مشخصات معاملات به صورت سیستماتیک در این سامانه ثبت و سپس روی وب‌سایت شفاف منتشر می‌شود.

آروین با اشاره به عدم همکاری برخی از سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه در اتصال به سامانه جامع مالی تصریح کرد: متاسفانه با وجود پیگیری‌ها سازمان مشاوره فنی و مهندسی، شرکت برج میلاد، سازمان فرهنگی و هنری،‌ شرکت بهره‌برداری تهران و حومه و سازمان‌ املاک و مستغلات هنوز به این سامانه متصل نشده‌اند.

رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به پیگیری‌ها برای ممنوعیت استفاده از سامانه‌های موازی از ابتدای سال مالی ۹۸ گفت: شرکت‌ها و سازمان‌های یادشده ادعا می‌کنند که از سامانه فاینانس شهرداری استفاده می‌کنند اما شواهد نشان می‌دهد سامانه‌های موازی همچنان فعالند؛ همین‌امر باعث می‌شود اطلاعاتی که توسط این واحدها در سامانه فاینانس ثبت می‌شود، خیلی کامل نباشد.

اجازه نمی‌دهیم برج میلاد و سازمان املاک به کار با سامانه مالی مستقل ادامه دهند

آروین درخصوص وضعیت شرکت برج میلاد اظهار داشت: اواخر سال ۹۷ مقرر شد درراستای استخراج تراز مالی، سامانه موازی این شرکت صرفا تا پایان سال‌ مالی ۹۷ فعال باشد و از ابتدای سال مالی ۹۸ از دسترس خارج شده و اسناد جدید صرفا در سامانه فاینانس شهرداری ثبت شوند.

وی افزود: اما متوجه شدیم طبق تفاهم‌نامه‌ای که هر سال بین شهرداری تهران و شرکت برج میلاد منعقد می‌شود، بخشی از درآمدهای این شرکت که متعلق به شهرداری است، در قالب حساب‌های فی‌مابین، صرف هزینه‌های نگهداشت برج می‌شود؛ این در حالی است که ثبت این فرایندهای مالی نیازمند تغییراتی در بودجه مصوب شهرداری تهران و بودجه شرکتی برج میلاد است.

رییس‌ کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران یادآور شد: از آنجا که سامانه جامع مالی مطابق با سرفصل‌های بودجه مصوب شهرداری تهران طراحی شده است و به لحاظ فنی از امکان ثبت درآمدها و هزینه‌های شرکت برج میلاد پشتیبانی نمی‌کند، توافق شد با تعریف سرفصل‌های تفصیلی هزینه و درآمد شرکت برج میلاد در این سامانه، مشکل ثبت عملکرد مالی این شرکت برطرف شده و سامانه مالی مختص به این شرکت‌ نیز به طور کامل از دسترس خارج شود.

وی تصریح کرد: شرکت برج میلاد تضمین داده بود از ابتدای آبان ۹۸ هیچ سند جدیدی در سامانه مالی مختص به خود ثبت نکند اما با وجود پیگیری‌های بسیار ما از طریق اداره‌کل بودجه‌ و اداره‌کل مالی این اصلاحات انجام نشد.

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران، مسئول نظارت بر توقف ثبت اسناد در سامانه‌های مالی موازی را معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران عنوان کرد و گفت: این معاونت موظف است نظارت کند تا هر نوع تغییر و ثبت اطلاعات جدید در سامانه جامع مالی انجام شود و دیتا در سامانه‌های موازی تغییر نکرده و اصطلاحا فریز شود.

وی با اشاره به نامه‌ای که مدتی پیش از سوی معاونت مالی و اقتصاد شهری به شرکت برج میلاد ارسال شده است، بیان کرد: محتوای نامه مبنی بر ادامه فعالیت سامانه مالی مختص به این شرکت بوده است و در آن بر لزوم توقف این روند تاکید شده است. ما پس از اطلاع از نامه یادشده، ضمن تشکیل جلسه مشترک کمیته شفافیت و معاونت امور اجتماعی و فرهنگی _که شرکت برج میلاد ذیل آن است_ ضرورت پیوستن این شرکت به سامانه جامع مالی و توقف سامانه موازی را مطرح کردیم.

آروین اضافه کرد: در این جلسه تصریح کردیم اینکه دو سال برای توقف کار یک سامانه قول‌های مکرر داده شود و بعد در حالی که ۵_۴ ماه از سال باقی مانده، خواستار آن شوند که مجددا تا پایان سال از سامانه موازی استفاده کنند، به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.

وی با اشاره به حضور نمایندگان معاونت مالی و اقتصاد شهری در جلسه یادشده بیان کرد: آنها نیز کاملا با ما هم‌داستان بودند و اعتقاد داشتند از زمانی که مقرر می‌شود سامانه‌ی موازی غیرفعال شود، دیگر نباید در آن سندی ثبت کنند و استخراج تراز مالی پایان سال به هیچ وجه نباید بهانه تداوم این روند باشد.

جدیت معاونت مالی شهرداری در پایش عملکرد برج میلاد و سازمان املاک 

آروین با بیان اینکه اجازه نمی‌دهیم سامانه مالی برج میلاد به فعالیت ادامه دهد، گفت: این شرکت باید اطلاعات ۹ ماه گذشته را نیز وارد سامانه فاینانس کند و من این فرایند را از طریق مدیرعامل شرکت برج میلاد پیگیری خواهم کرد؛ ضمن اینکه از معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری نیز خواسته‌ام موضوع را پایش کنند و نتیجه را اطلاع بدهند.

عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران ابراز امیدواری کرد شرکت برج میلاد با اتصال به سامانه فاینانس به الگویی برای سایر سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری تهران تبدیل شود.

وی در باره وضعیت اتصال سایر واحدهای باقیمانده به سامانه فاینانس اظهار کرد: یکی دیگر از واحدهایی که از دو سال و نیم پیش به قول خود عمل نکرده سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران است. مدیرعامل این سازمان در جلسه‌ای که مدتی پیش با حضور نماینده معاونت مالی و اقتصاد شهری داشتیم، ‌وعده داد از نیمه آبان‌ماه هیچ سند جدیدی در سامانه مالی موازی ثبت نشود اما متاسفانه این وعده عملیاتی نشد. به همین دلیل معاونت مالی را مامور کرده‌ایم علاوه بر برج میلاد، این سازمان را نیز با جدیت مضاعف پایش کند.

رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران با اشاره به همراهی مدیران عامل این دو واحد با تغییر سامانه گفت: به دلیل اینکه این مجموعه‌ها سال‌های زیادی با سامانه‌ای‌ دیگر کار کرده‌اند، انتقال به سامانه‌ فاینانس تغییراتی ایجاد می‌کند و تاخیرها به دلیل همین تغییرات، اتفاق افتاده است. به هر حال کمیته‌ شفافیت و شهر هوشمند با جدیت پیگیر است و امیدوارم تا گزارش بعدی که به افکار عمومی می‌دهیم، سامانه‌های موازی مالی در همه واحدهای تابعه از دسترس خارج شده باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار