کد خبر: ۸۰۹۴۳۰
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۱ 29 December 2019

جعفری یکی از سبزیجاتی است که ما کمتر به آن بها می دهیم، اما اگر مزایای آن را بدانید بدون شک همانند سایر سبزیجات برایش ارزش قائل می شوید. در این مطلب ما فواید جعفری را برمی شماریم و به اینکه چطور می تواند زندگی شما را بهبود بخشد اشاره می کنیم. با ما همراه باشید.


جعفری چیست؟

یک گیاه گلدار که بومی منطقه مدیترانه است و به طور گسترده به عنوان ادویه، گیاه و سبزی کشت می ‌شود. همچنین جعفری با عنوان Ajmood در هند، Achu Mooda در کانادا و Kothambeluri در مالایالام شناخته می شود.

جعفری به طور گسترده در غذاهای اروپای شرقی، اروپایی و آمریکایی به کار می ‌رود. این گیاه به رنگ سبز روشن است و یک گیاه دو ساله در مناطق معتدل و یک گیاه سالانه در مناطق استوایی و نیمه استوایی است.
 
انواع مختلف جعفری چیست؟

عموما جعفری سه نوع مختلف دارد:

برگ مجعد: این نوع که جعفری معمولی نامیده می ‌شود، این نوع شایع‌ ترین نوع آن است. اغلب به عنوان یک چاشنی در سوپ، خورشت و غذاهای دیگر استفاده می‌ شود.

برگ صاف یا تخت: این نوع جعفری، جعفری ایتالیایی نامیده می ‌شود و طعم آن بیشتر از جعفری با برگ های مجعد است. همچنین در خورشت، سوپ و حتی در سالاد و سس‌ها نیز به کار می‌ رود.

 

هامبورگ: این نوع از این سبزی که ریشه شلغم یا جعفری آلمانی نامیده می شود، تنوع کمتری دارد. این نوع نه برای برگ های آن بلکه از ریشه های آن استفاده می شود. به صورت بو داده، سرخ شده یا خرد شده به سوپ یا خورشت اضافه می شود.


تاریخچه گیاه جعفری چیست؟

استفاده از جعفری به ۲۰۰۰ سال قبل برمی گردد، پیش از استفاده از آن به عنوان چاشنی در غذاها، به عنوان دارو از آن استفاده می شد. یونانیان باستان معتقد بودند که جعفری یک گیاه مقدس است و برای تزئین مقبره عزیزان مرحوم شان از آن استفاده می کردند. استفاده از جعفری به عنوان یک گیاه گلدار نیز به تمدن روم بر می گردد .


۲۰ خاصیت شگفت انگیز جعفری

تمام مسئله این است. مقدار ویتامین K آن چیزی است که واقعا شما را تحت ‌تاثیر قرار خواهد داد. جعفری ۵۷۴ ٪ از مقدار توصیه‌ شده روزانه مواد مغذی را داراست و ویتامین C آن بیش از سه برابر مقدار ویتامین سی پرتقال است. این ماده همچنین غنی از مواد مغذی ضروری دیگر نظیر ویتامین A، آهن، مس و اسید فولیک است. به این ترتیب، جعفری دو برابر مقدار آهن موجود در اسفناج را داراست.

این مقایسه‌ ها به شما خواهند گفت که جعفری چه گیاه شگفت انگیزی است. علاوه بر این جعفری شامل ترکیبی منحصر به فرد از روغن‌ های فرار و ترکیبات دیگری است که زندگی شما را آسان ‌تر می ‌کنند. مثلا، eugenol، به عنوان یک بی ‌حسی موضعی عمل می‌ کند و یک ضد عفونی‌کننده برای جلوگیری از بیماری ‌های لثه است. این سبزی سودمند خواص بسیار زیادی دارد که در ادامه مطلب به آن ها خواهیم پرداخت.

    مبارزه با سرطان

تیم تحقیقاتی دانشمندان موسسه فیزیک و تکنولوژی موسکو معتقدند که در گیاه جعفری ترکیباتی وجود دارد که می تواند در جهت مبارزه با سرطان مفید باشند. جعفری حاوی ترکیبی به نام کارنوسول است که خاصیت ضد سرطان آن کشف شده است. این ترکیب همچنین در جهت درمان سرطان سینه، پوست، روده بزرگ و پروستات نیز مفید است.

جعفری نیز عامل مهمی از فلاونوئیدها است، فلاونوئیدها ترکیباتی هستند که می توانند مانع از تکثیر سلول های سرطانی شوند. ترکیب مهم دیگر یافت شده در جعفری لیتولئین است. لیتولئین عامل جلوگیری از سرطان است. همچنین علاوه از متابولیسم عوامل سرطان ‌زا که عوامل جهش فعال در کروموزوم ‌های کبد را ایجاد می کنند، نیز جلوگیری می‌ کند.

با این وجود، ترکیب دیگری در جعفری، که اپی ژنین (apigenin) نامیده می شود، در مطالعات آزمایشگاهی بیش از ۸۶٪ از سلول های سرطانی ریه را کشته است.

مهم است که توجه داشته باشید که پخت ‌و پز می ‌تواند بیشتر مواد مغذی مفید جعفری را از بین ببرد. در نتیجه برای بهره مندی از مزایای شگفت انگیز آن، روزانه یک قاشق چای خوری جعفری خام مصرف کنید.

    مبارزه با التهاب

اپی ژنین موجود در جعفری دارای خواص ضد التهابی نیز هست و فلاونوئیدهایی که سبزیجات دارند، بهترین مواد طبیعی برای مبارزه با التهاب هستند. گیاه جعفری برای درمان التهاب کلیه‌ ها و مثانه که ممکن است منجر به سنگ و سنگریزه شود، استفاده می ‌شود.

میزان بالای ویتامین C جعفری در مبارزه با التهاب موثر است. جعفری حاوی کورستین که یکی دیگر از آنتی اکسیدان های عالی در برابر التهاب است نیز می باشد. مهم ‌تر از آن، سلول‌ هایی که هیستامین آزاد می ‌کنند، را تثبیت می ‌کند، در نتیجه التهاب را در مسیر خود متوقف می ‌کند. کورستین همچنین می ‌تواند با شرایطی به نام پروستاتیت که به معنی التهاب در غده پروستات است، برخورد کند.

    افزایش ایمنی

فراوانی ویتامین C در جعفری آن را به غذای کامل برای افزایش سیستم ایمنی تبدیل می‌ کند. روغن ‌های اسانس موجود در آن نیز می‌ توانند واکنش ایمنی بیش از حد را سرکوب کنند. این خواص تقویت ایمنی جعفری به التیام سریع زخم‌ ها نیز کمک می ‌کنند.

    محافظت از قلب

جعفری می تواند یک افزودنی کم نمک به عنوان چاشنی باشد، مخصوصا اگر از غذاهای دریایی استفاده می کنید. همانطور که می ‌دانیم، نمک کم به معنای قلب سالم است. شما می ‌توانید جعفری خشک را با آویشن و پودر سیر به عنوان یک چاشنی خوش ‌مزه و در عین حال سالم ترکیب کنید. مطالعات نشان می‌ دهد که جعفری می ‌تواند برای درمان فشار خون شریانی و بیماری‌ های قلبی حاصل از آن استفاده شود.
 

    ارتقاء سلامت استخوان

همانطور که قبلا هم گفتیم، جعفری حاوی مقادیر بسیار بالایی ویتامین K است که برای حفظ تراکم استخوان و مبارزه با شکستگی استخوان ضروری است. این ماده معدنی به همراه کلسیم، منیزیم، ویتامین D، فسفر و سایر مواد مغذی مهم برای سلامت استخوان کار می‌کنند.

جعفری همچنین جذب دوباره استخوان را مهار می کند. (پروسه ای است که سلول های استخوانی بافت استخوانی را تجزیه می کند و مواد معدنی را آزاد می کنند و منجر به انتقال کلسیم از بافت استخوانی به خون می شود)، که مهار اینکار و جلوگیری از آن تاثیرات مثبتی بر ساختار اسکلتی فرد دارد. اگرچه جذب استخوان بسیار حیاتی است، اما بیش از حد می تواند منجر به بروز مشکلات شود.

تشکیل و نگهداری استخوان‌ها توسط دو نوع از سلول‌ها، osteoblasts (استخوان ‌ساز یا استئوبلاست) و osteoclasts (استخوان‌کاه یا استئوکلاست‌) انجام می‌ شود. عدم تعادل بین این دو نوع سلول منجر به اختلالات متابولیک استخوان مانند پوکی استخوان و بیماری استئوپتروز یا استخوان مرمری (Osteopetrosis) می‌ شود. اپی ژنین موجود در جعفری می‌ تواند از این اختلالات جلوگیری کند.

    کمک به درمان کم خونی

جعفری غنی از آهن است که نقش آن در درمان کم خونی را روشن می کند. طعم دادن خوراک خود با جعفری یک راه ساده برای افزایش مصرف آهن است. یکی از ساده ترین راه ها برای رسیدن به این هدف، شروع روز خود با یک اسموتی جعفری است. مطالعات نشان می دهد که برگ جعفری خواص ضد آنمی قوی دارد. سطوح مناسب ویتامین C از جذب آهن پشتیبانی می ‌کنند. جعفری غنی از ویتامین C است و جذب بهتر آهن را بهبود می بخشد. این امر به نوبه خود به درمان کم ‌خونی کمک می‌ کند.

    ارائه خواص ضد باکتری

با توجه به مطالعات مصری، جعفری خواص ضد باکتری را به ویژه در برابر باکتری استافیلوکوک اورئوس نشان می دهد. حتی روغن ‌های اسانس جعفری آلی می‌توانند خواص ضد باکتری (و آنتی ‌اکسیدانی) را ارایه دهند. همچنین جعفری بر روی باکتری های گرم مثبت و گرم منفی اثرگذار است. این گیاه می تواند یک عامل ضد باکتری قوی باشد و به عنوان یک تحقیق می تواند برای اهداف دارویی مورد استفاده قرار گیرد.

    پشتیبانی از سلامتی غده

جعفری نقش مهمی در سلامت غده دارد. مطالعات نشان می ‌دهد که توانایی قابل ‌توجهی برای کاهش غدد ورم کرده و بزرگ دارد. همچنین می ‌تواند سموم آبکی و مخاط اضافی را از بین ببرد. این گیاه همچنین می تواند غده های فوقانی را آرام کند و بر اساس یک مطالعه مصری دیگر، ریشه جعفری حاوی کلسیم، آهن و ویتامین B است که همه آن ها غدد پاراتیرویید را تقویت می کنند.

    جوان سازی رگ های خونی

مطالعات نشان می دهند که عصاره جعفری می ‌تواند رگ‌های خونی، به ویژه آرترئول ها و مویرگ ‌ها را تسکین دهد. با این حال، تحقیقات کمی در مورد این موضوع وجود دارد. برای اطلاعات بیشتر در این مورد با پزشک خود مشورت کنید.

    درمان اسهال

برگ ها، دانه ها و حتی ریشه های گیاه جعفری ابزاری قدرتمند برای درمان اسهال شناخته شده اند. مطالعات ویژه‌ ای می ‌گویند که نوشیدن جعفری به عنوان چای می‌ تواند برای درمان اسهال بهتر عمل کند. چای هضم چربی ‌ها و پروتئین‌ ها را افزایش می دهد و حتی جذب روده را بهبود می ‌بخشد.
 

    بهبود هضم

جعفری برای درمان سوء هاضمه و سایر شرایط مرتبط با آن از جمله نفخ شکم و قلنج استفاده می شود. این قابلیت این گیاه سودمند را می توان به فیبر آن نسبت داد. فیبر به حرکت آرام و نرم غذاها در دستگاه گوارش کمک می کند. ویژگی های مسهل و ادرارآور این گیاه در جهت گوارش بهتر مفید هستند. Apiol، روغن استخراج شده از دانه های جعفری نیز برای کمک به هضم شناخته شده است.

    تنظیم سطح کلسترول

دلیل اینکه جعفری در تنظیم سطح کلسترول خوب عمل می‌ کند، محتوای فیبر آن است. مطالعات نشان می دهد که عصاره های آبی جعفری دارای خواص هیپوکلسترولمی هستند که می توان به فلاونوئیدها نسبت داد. فلاونوئیدها باعث کاهش بیوسنتز کلسترول و کاهش سطح کلسترول خون می شوند

    بهبود سلامت گوش

جعفری یکی از گیاهانی است که می‌ تواند به تمیز کردن مایع درون گوش کمک کند. از آنجا که جعفری به طور طبیعی مخاط را در بدن حرکت می‌دهد، می‌ تواند به جریان سیال از گوش به طور موثر کمک کند؛ نوشیدن عصاره جعفری خام می ‌تواند اثرات مفید داشته باشد. اما ابتدا با پزشک خود مشورت کنید چون گفته می شود که در برخی افراد عصاره جعفری باعث ناراحتی معده می شود.

    درمان ورم

جعفری به عنوان یک دیورتیک طبیعی، آب اضافی از بدن را از بین می برد. همچنین نمک بیش از حد بدن را که منجر به ورم می شود، تخلیه می کند.

یک مطالعه ایرانی نشان می‌ دهد که جعفری می ‌تواند به درمان اختلالات کلیوی ناشی از یک مورد تورم شدید ادم کمک کند.

همچنین مهم است که با پزشک خود درباره حفظ مایعات صحبت کنید زیرا این امر می ‌تواند ناشی از شرایط مختلف باشد. جعفری مطمئنا می تواند به حفظ مقدار سدیم و آب کمک کند، اما قبل از مصرف هر نوع مکمل، احتیاط کنید.

    بهبود سلامت کلیه

از آنجا که جعفری یک ادرار آور است و به خروج مایعات از بدن کمک می ‌کند، می‌ تواند تاثیر مفیدی بر روی کلیه‌ ها داشته باشد، چون می ‌تواند باعث دفع میکروب‌ ها در این فرآیند شود. آپیول و میریستیسین دو ماده موجود در جعفری هستند که مسئول خواص ادرارآور هستند. این گیاه همچنین می تواند به دفع سنگ کلیه و سنگ های صفراوی کمک کند.

اما به خاطر داشته باشید که استفاده بیش از حد از روغن جعفری می‌تواند کلیه ‌ها را به خطر بیاندازد.

    بهبود سلامت کبد

جعفری می ‌تواند اثرات محافظت کبدی فوق ‌العاده‌ای را به ویژه در مورد افراد مبتلا به دیابت از خود نشان دهند. در یک مطالعه ترک، موش ‌های دیابتی که با جعفری درمان شدند، سطح بالایی از گلوکز خون را نشان دادند و سلامت کبد را افزایش دادند با توجه به گزارش تغذیه ای دیگر، جعفری به ایجاد انسداد در کبد و طحال کمک می کند.

    درمان مشکلات قاعدگی

دو روغن فرار موجود در جعفری -آپیول و میریستیسین- مسئول اثرات قاعده‌ آور آن هستند.

اگر چه هیچ مدرک محکمی مبنی بر اثر قاعده آور جعفری وجود ندارد، یک مطالعه از یک داروی روسی حاوی ۸۵ درصد آب جعفری بیان می‌ کند که می‌ تواند برای این کار مفید باشد. با این حال، گیاه پزشکان متعدد و متخصصان پزشکی جایگزین، برای درمان مسایل قاعدگی از جعفری استفاده می‌کنند.

    درمان شب کوری

شب کوری ناشی از کمبود ویتامین A و است و جعفری که غنی از این ویتامین است می ‌تواند به درمان این شرایط کمک کند.

طبق اطلاعات مرکز درمانی دانشگاه راچستر، رتینول، که متابولیت ویتامین A است، برای ساخت رودوپسین، با اپسین ترکیب می‌ شود. اپسین، یک رنگدانه در شبکیه و رودوپسین یک ماده شیمیایی است که در دید شب نقش دارد.
 

    بهبود بهداشت دهان

اگر چه تحقیقات بیشتری لازم است، مطالعات حاکی از آن اند که جعفری می تواند از طریق فرآیندی به نام دئودورانت آنزیمی، بوی بد دهان را کاهش دهد. مجموعه دیگری از مطالعات نشان می دهند که جعفری ممکن است درمان موقت برای تنفس بدبو باشد، اما ممکن است یک راه‌ حل دائمی نباشد.

جالب ‌تر اینکه، تنفس بدبو نیز توسط تعدادی از اختلالات روده‌ ای ایجاد می‌ شود. بعضی از این ها شامل بیماری های سیستمیک مانند اختلالات دستگاه گوارش و دستگاه تنفسی فوقانی و متابولیسم میکروبی از زبان شما هستند و جعفری هم ممکن است به درمان تعدادی از این بیماری‌ ها کمک کند و به طور غیر مستقیم تنفس بدبو را بهبود ‌بخشد.

    برای دوران بارداری خوب است.

جعفری منبع خوبی از آهن، ماده معدنی مهم در دوران بارداری است. این گیاه به آسان تر شدن بارداری کمک می کند.


عوارض جانبی جعفری چیست؟

در صورتی که بیش از حد از جعفری استفاده شود، عوارضی جانبی در پی خواهد داشت. از جمله عوارض جانبی جعفری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

    حساسیت پوستی: مالیدن روغن دانه جعفری بر روی پوست می ‌تواند آن را به آفتاب حساس کرده و موجب خارش پوست در برخی افراد شود. در نتیجه پیش از استفاده با پزشک خود مشورت کنید.


    مسائل مربوط به بارداری و شیردهی: درست است که مصرف متعادل جعفری خطری ندارد اما در موارد استفاده بیش از حد آن در طول دوران بارداری یا شیردهی می تواند مشکلاتی را به دنبال داشته باشد.


    فشار خون بالا: در برخی موارد ممکن است جعفری موجب افزایش سدیم بدن شده و سطح فشار خون را بالا ببرد. از این رو، اگر سابقه فشار خون دارید، احتیاط کنید و با پزشک خود مشورت کنید.


    بیماری‌های کلیوی: اگر چه جعفری سلامت کلیه را بهبود می ‌بخشد، مطالعات ویژه ‌ای نشان می‌ دهند که می ‌تواند وضعیت را بدتر کند. در این مورد با دکتر خود صحبت کنید.


    اثر متقابل در عمل جراحی: جعفری ممکن است سطح گلوکز خون را کاهش داده و در طول جراحی با کنترل قند خون تداخل داشته باشد. حداقل ۲ هفته قبل از عمل جراحی مصرف جعفری را متوقف کنید.

 

نتیجه گیری

بیش از هر زمان دیگری برای جعفری ارزش قائل شوید و این گیاه پر از فایده را در رژیم غذایی خود قرار دهید. این می ‌تواند یکی از عاقلانه‌ ترین تصمیمات زندگی شما باشد.

منبع: مجله سلامت

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار