فعلا متهم درجه اول پرونده «برق» است؛ اما کنکاش در ماجرا به نکات جالب توجه و بعضا متفاوتی می‌رسد. از جمله اینکه سن هر چهار بیمار یاد شده بالای ۷۰ سال بوده و از آن مهم تر، دلیل بستری هر چهارتایشان در بخش آی سی یو، بیماری تنفسی بوده است. احتمالا از جنس بیماری‌های تنفسی‌ که عامل گرد و غبار چندین ساله هوا در این خطه است.
کد خبر: ۸۰۷۵۰۰
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۹ 22 December 2019
پس از بارش باران و در شرایطی که آب و فاضلاب روانه منازل برخی شده بود، چهار بیمار زن که در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بستری بودند، همزمان جان به جان آفرین تسلیم کردند!

به گزارش «تابناک»؛ اگر از جمله علاقه مندان دنیای مجازی باشید، احتمالا این ماجرا برایتان آشناست؛ مرگ همزمان چهار زن در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان امام خمینی (ره) در اهواز که گفته می‌شود، دلیلش، قطع برق بوده است؛ با این یادآوری که دلیل قطع برق هم بارش باران عنوان می‌شود.

البته کنکاش در ماجرا به نکات جالب توجه و بعضا متفاوتی می‌رسد. از جمله اینکه سن هر چهار بیمار یاد شده بالای ۷۰ سال و از آن مهم تر، دلیل بستری هر چهارتایشان در بخش آی سی یو، بیماری تنفسی بوده است. احتمالا از جنس بیماری‌های تنفسی که عامل گرد و غبار چندین ساله هوا در این خطه است.

اگر به نکات یاد شده، شیوع مرموز تنگی نفس در خوزستان بعد از بارندگی‌ها را هم اضافه کنیم که موجب هجوم مردم به مراکز درمانی می‌شود و هنوز دلیلش کشف و اعلام نشده، ماجرا عجیب‌تر به نظر می‌رسد و این سوال شکل می‌گیرد که اگر بارندگی در خوزستان موجب تشدید وخامت حال بیماران تنفسی می‌شود، آیا در مرگ همزمان چهار بیمار تنفسی در بیمارستان هم نقش داشته؟

این سوال در حالی مطرح می‌شود که فعلا متهم درجه اول پرونده «برق» است. به این صورت که احتمالا برق بیمارستان قطع شده و پس از آن ژنراتور بیمارستان ـ که وظیفه تولید برق اضطراری را عهده دار است ـ دیر عمل کرده و در نهایت دستگاه‌های تنفسی و خط اکسیژن رسانی به بیماران دچار اختلال شده و آنچه نباید، رقم خورده است.

این ادعایی است که بخشی از آن مورد تایید رئیس بیمارستان امام خمینی اهواز است. اینکه «در پی بارش‌های بی‌سابقه روز دوشنبه (۲۵ آذرماه) اهواز، شاهد نوسانات شدید برق شهری بودیم که همزمان با این مساله در یکی از بخش‌های مراقبت‌های ویژه این بیمارستان چهار بیمار دچار مشکل شدند. علی رغم اینکه عملیات احیا برای این بیماران انجام شد، اما متاسفانه این چهار بیمار فوت کردند.»

بر اساس این اظهار نظر می‌شود حدس زد که سیستم برق اضطراری بیمارستان هم درگیر مشکلاتی است که رییس بیمارستان ترجیح داده در خصوص آن‌ها سخن نگوید. درست مثل مسئولان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ـ که بیمارستان یاد شده در زیرمجموعه ایشان است ـ که اظهار نظر درباره این ماجرا را به آینده موکول کرده اند.

بر خلاف ایشان، با انداختن تقصیرات به گردن برق و قطعی آن، مدیر عامل شرکت توزیع برق اهواز به ماجرا واکنش نشان داده و تاکید کرده که خبری از قطعی برق در میان نبوده و آنچه قطعی برق بیمارستان امام خوانده می‌شود، مشکل برق داخلی این مرکز درمانی بوده است.

او در این باره می‌گوید: «در زمانی که برق بیمارستان امام خمینی (ره) اهواز قطع شده است برق کلانشهر اهواز در حال پایدار بوده و هیچ گونه مشکلی نداشته است و مرکز کنترل برق اهواز نیز قطعی برقی در این زمان را ثبت نکرده است. به رغم اینکه مشکل برق بیمارستان امام اهواز داخلی بود، به خاطر حساسیت کار اکیپی از نیرو‌های فنی شرکت توزیع برق بلافاصله به بیمارستان اعزام و مشکل آن‌ها را در کمترین زمان ممکن رفع کردند.»

مدیر عامل شرکت توزیع برق اهواز برای رفع شبهات، توضیحاتش را ادامه می‌دهد و تاکید می‌کند که بیمارستان یاد شده دارای یک دستگاه ترانس برق مستقل است که از برق شهری اهواز جداست، ولی به دلیل داشتن مشکل، یک فاز آن قطع شده و همین باعث شد که عصر دوشنبه برق قسمتی از این بیمارستان (از جمله آی سی یو) قطع شود.

بدین ترتیب مشخص می‌شود که قطعی برق در بخش‌هایی از بیمارستان رخ داده و زمانش نیز طولانی بوده است تا جایی که اکیپ اداره برق مشکل را حل و فصل کرده اند. اما آیا این پایان ماجراست؟ اگر قطعی‌های وسیع و گسترده برق در سال‌های گذشته در اهواز و شهر‌های دیگر خوزستان به دلیل انباشت خاک روی مقره‌ها و اتصالی‌های برقی به واسطه آن‌ها بعد از بارندگی‌ها را به یاد‌آورید، خیر!

به این یادآوری ها، وضعیت شهر اهواز در سیلاب ابتدای سال را هم اضافه کنید که بدبین‌ترین افراد هم تصور می‌کردند منجر به شکل گیری تکاپویی وسیع برای ممانعت از تکرارش در سال‌های آتی شود، اما بارندگی‌های روز‌های اخیر مشخص کرد که این گونه نشده است؛ بارش‌هایی که خیلی زود سیلابی شد و فاضلاب‌ها را به خیابان‌ها برگرداند و... .

اوضاعی که اگر ادعا کنیم در برق رسانی و در زیرساخت‌های بیمارستانی و از آن مهم تر، در بخش نظارت بر مراکز درمانی و در باقی امور مرتبط با مرگ همزمان چهار زن بستری در بخش مراقبت‌های ویژه نقش داشته، سخنی به اغراق نگفته ایم، هرچند برخی تمایل دارند در «برق» خلاصه شود!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار