مدیر کل گمرکات استان اصفهان:
مدیرکل گمرکات استان اصفهان گفت: در حال حاضر 14 شرکت فعال مجاز در سطح استان اصفهان داریم که تا پایان سال به 25 شرکت خواهد رسید.
کد خبر: ۸۰۶۳۷۸
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۸ 16 December 2019

به گزارش تابناک ، رسول کوهستانی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: امسال صادرات از گمرکات استان یک میلیارد و ۷۳۸ میلیون دلار بوده که از نظر وزنی چهار هزار و ۸۷۹ هزار تن و از نظر ارزش یک‌هزار و ۴۷۹ میلیون دلار بوده که به ترتیب ۴۴ و ۱۸ درصد رشد دارد.

وی از عراق، چین، افغانستان، امارات متحده عربی، اندونزی، پاکستان، عمان، تایلند، هند و ترکیه به عنوان کشورهای هدف صادرات استان اصفهان نام برد و افزود: بیشتر محصولات صادراتی شامل چدن آهن و فولاد، فرآورده‌های نفتی، شیمی آلی، فرش، کفپوش و محصولات لبنی است.

مدیرکل گمرکات استان اصفهان با اشاره به ترکیب ارزش کالاهای صادراتی این استان در هشت ماه گذشته از سال‌جاری بیان کرد: ۴۹ درصد چدن آهن و فولاد، ۱۹ درصد فرآورده‌های نفتی، چهار درصد فرش و کفپوش و شیمی آلی پنج درصد بود.

وی اضافه کرد: همچنین پنج میلیون و ۲۸۰ هزار دلار طلا، یک میلیون و ۱۵۲ هزار دلار فرش دستباف و بیش از ۲۲۰ هزار دلار صنایع دستی صادر شد که در فرش دستباف ۵۹ درصد از نظر وزنی و ۸۰ درصد از نظر ارزش کاهش داشتیم.

کوهستانی با بیان اینکه اصفهان پنجمین استان از نظر صادرات در کشور است، سهم ارزشی صادرات آن را پنج درصد عنوان کرد.

وی در ادامه به ۳۰۳ میلیون دلار واردات صورت گرفته در سال‌جاری از گمرکات استان اصفهان اشاره کرد و گفت: واردات از گمرکات اصفهان ۱۵۱ میلیون دلار، مجتمع فولاد مبارکه ۱۵۰ میلیون دلار و ذوب‌آهن ۲ میلیون دلار بود که از نظر وزنی ۶۴ درصد و از نظر ارزش ۴۳ درصد رشد داشت.

مدیرکل گمرکات استان اصفهان افزود: بیشتر کالاها ماشین‌آلات برقی و مکانیکی، آهن و فولاد، شیمی آلی، الیاف مصنوعی، محصولات گوناگون شیمیایی و سرامیکی، مواد پلاستیکی، کاغذ و مقوا بود که از کشورهای چین، ایتالیا، ترکیه، آلمان، کره جنوبی، مالزی، هند، امارات، هلند و روسیه وارد شد.

تلاش گمرک در سال رونق تولید

وی به نام‌گذاری سال‌جاری از سوی مقام معظم رهبری با عنوان رونق تولید اشاره کرد و یادآور شد: با توجه به تحریم‌های ظالمانه آمریکا و هم‌پیمانانش بر راهکارهای مهار تورم، تحریم‌زدایی، رهایی کشور از وابستگی به درآمدهای نفتی، و توجه به پیشران‌های اقتصادی و تولیدکنندگان تاکید شده و بر این اساس هدف‌گذاری ما رونق تولید و صادرات در راستای تامین نیازهای کشور است.

کوهستانی در ادامه با اشاره به ۲ الزام متضاد در گمرک، آنها را شامل وظیفه اعمال کنترل‌ها، محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های قانونی و نیز وظیفه ایجاد تسهیلات قانونی و سرعت‌بخشی به ترخیص کالا برشمرد.

وی استقرار سامانه جامع گمرک و پنجره واحد تجارت فرامرزی را یادآور شد و بیان کرد: این سامانه منجر به اصلاح فرآیندها، کاهش مراحل انجام تشریفات گمرکی، سرعت‌بخشی در انجام تشریفات، کاهش زمان و هزینه‌های مترتب بر ورود و خروج کالا و برقراری ارتباط بین مراجعان (صاحبان کالا، صادرکنندگان و شرکت‌های حمل ‌و نقل ترانزیتی با گمرک) به صورت الکترونیکی شده است.

مدیرکل گمرکات استان اصفهان افزود: بیش از ۹۰ درصد فعالیت‌های تجارت خارجی کشور با سامانه جامع گمرک انجام می‌گیرد و مراجعان بدون نیاز به حضور فیزیکی در گمرک، به صورت الکترونیکی اظهارنامه و اسناد لازم را فرستاده و فرآیند کارشناسی را از پنجره واحد پیگیری می‌کنند.

وی با اشاره به تسهیلات گمرک در ارزیابی تشریح کرد: ارزیابی کالای صادراتی در محل واحد تولیدی و محل ورود درخواست صادرکننده، ارزیابی کالای صادراتی بدون تخلیه در انبار گمرک و ارزیابی کالای صادراتی بر روی کامیون و در پایانه‌ها صورت می‌گیرد.

کوهستانی در مورد اعطای تسهیلات در پرداخت حقوق ورودی- واردات نیز گفت: این مهم شامل رخیص کالا با دریافت ضمانت نامه بانکی، دریافت ضمانت نامه یک‌ساله برای فعالان اقتصادی از زمان درخواست کالاهای اساسی تا زمان سررسید، کالای مواد اولیه واحدهای تولیدی تا سررسید، ترخیص نسیه مواد اولیه و قطعات وارد شده از سوی واحدهای تولیدی است.

وی همچنین به ارایه تسهیلات ویژه برای واحدهای تولیدی اشاره و تاکید کرد: ایجاد انبار اختصاصی برای واحدهای تولیدی بدون رعایت فاصله ۵۰ کیلومتر، امکان نگهداری کالاهای حجیم فاسد نشدنی در انبار اختصاصی روباز، ارزیابی کالاهای وارداتی و صادراتی در محل واحدهای تولیدی و تخفیف در هزینه خدمات گمرکی (حداکثر تا ۵۰ درصد) برای صادرات است.

مدیرکل گمرکات استان اصفهان یادآور شد: پیش‌تر ۱۴ انبار اختصاصی داشتیم که هشت مورد فعال بودند اما در زمان حاضر ۲۴ انبار اختصاصی داریم که ۲۳ مورد فعال هستند و مجوز چهار انبار اختصاصی هم در دست صدور است.

وی با بیان آماری از استرداد حقوق گمرکی نیز تشریح کرد: بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال استرداد حقوقی ورودی داشتیم.

کوهستانی گفت: ۲۰۰ شرکت در کشور و ۱۴ شرکت در استان اصفهان فعال مجاز اقتصادی هستند؛ شرکت‌ها را تشویق می‌کنیم تا مجوزها را دریافت کنند و از این رو شرکت‌های فعال مجاز اقتصادی تا پایان سال به ۲۵ شرکت خواهند رسید.

وی با اشاره به تسهیلات مصوب برای اعطا به شرکت‌های فعال اقتصادی مجاز اضافه کرد: ترخیص کالا خارج از سطح سه، استفاده از تضامین بیمه‌ای برای صادرات، استفاده کامل از تسهیلات بسته حمایت از صادرات و تولید، استفاده از تسهیلات ماده ۴۲ قانون امور گمرکی و استفاده از تسهیلات موضوع استاندارد کنوانسیون تجدیدنظر کیوتو است.

مدیرکل گمرکات استان اصفهان با اشاره به صندوق امانات پستی هم اظهار کرد: ۶۵۷ بسته از گمرک امانات پستی در هشت ماه گذشته وارد و چهار هزار و ۹۶ بسته از کشور صادر شد.

وی افزود: تعداد مسافران ورودی به استان اصفهان نیز ۷۹ هزار و ۳۰۰ نفر و تعداد مسافران خروجی ۸۱ هزار ۲۹۱ نفر بود.

کوهستانی بیان کرد: تعداد پرونده‌های قاچاق تشکیل شده در سال‌جاری۷۲۳ فقره بود که برای رسیدگی به گمرک ارجاع و ۸۹۰ متهم شناسایی شدند که نسبت به سال گذشته ۱۹ درصد کاهش دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار