مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان:
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: بندر چابهار؛ برای پذیرش سرمایه گذاران از کشورهای دیگر هیچ محدودیتی ندارد از این رو همکاری با هندوستان به معنی نفی حضور کشورهای دیگر در بندر چابهار نیست.
کد خبر: ۸۰۵۲۵۸
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۵ 12 December 2019

 به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان بهروز آقایی در حاشیه بازدید خبرنگاران از بنادر شهید کلانتری و شهید بهشتی چابهار، اظهار داشت: بندر چابهار به هیچ کشوری واگذار نشده است و استقلال این بندر را به هیچ شرکت و کشور خارجی واگذار نخواهیم کرد، بندر چابهار به عنوان بندری که جایگاهی بالا در منطقه دارد ایفای نقش می‌کند و از سویی پیوند دهنده منافع کشورهای منطقه است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در مورد تمایل کشورهای مختلف و به خصوص آسیای میانه برای حضور و سرمایه گذاری در بندر چابهار تصریح کرد: چابهار پیوند دهنده منافع کشورهای منطقه است و پذیرا حضور تمام کشورهای منطقه برای سرمایه گذاری و همکاری است بر این اساس سال گذشته ۱۳۰ شرکت خصوصی و خارجی از بندر چابهار دیدن کردند و از این میان ۱۷ شرکت خصوصی خارجی تقاضای سرمایه گذاری در بندر چابهار را داشته است.
وی درباره الحاق بندر چابهار به منطقه ویژه اقتصادی گفت: منطقه ویژه اقتصادی؛ مشکلات چابهار را از لحاظ تعرفه‌‌ای، بیمه و سایر موارد حل می‌کند و این موضوع یکی از ضرورت‌های بندر چابهار است چرا که این بندر را رقابت پذیرتر می کند.
آقایی ادامه داد: انتظار سازمان بنادر این است که فرصت ما معطوف الحاق چابهار به منطقه ویژه اقتصادی باشد و این تضادی با بنادر جنوبی ما نظیر بندر امام(ره) و شهید رجایی ندارد، منطقه ویژه اقتصادی شدن منافع دولت، سرمایه‌گذاران و صاحبان کالا را به دنبال دارد و موضوعات دریایی، بندری و اقتصادی را به بهترین شکل پوشش می‌دهد.
استفاده از ظرفیت کشتیرانی در بندر چابهار
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: اخیرا موضوع استفاده بهتر از ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی در بندر چابهار مطرح شده است، کشتیرانی یکی از ناوگانی است که بیشترین نقل و انتقال کالا را دارد بدین جهت انتظار داریم بیش از پیش با ما همکاری داشته باشد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: مطالعات احداث ۱۸ کیلومتر آزادراه از بندر چابهار انجام شده که به قرارگاه خاتم ابلاغ شده و تا دو ماه آینده پروژه آغاز می‌شود.
وی با اشاره به تقاضای کشورهای همسایه برای استفاده از ظرفیت‌های بندر چابهار گفت: کشور افغانستان ۷ میلیارد دلار تجارت بین‌المللی دارد و مسیر ترانزیت اسنتقال افغانستان از چابهار نزدیک تر است حدود ۹۰ درصد تجارت افغانستان از محل واردات و بنادر کشورهای اطراف است.
آقایی با بیان اینکه ۸۰۰ میلیون دلار محصولات کشاورزی صادراتی در افغانستان وجود دارد گفت: در بندر چابهار عملیات ترانزیت میوه و خشکبار افغانستان از ۴ ماه پیش آغاز شده است.
وی ادامه داد: هند ۱,۱ میلیارد دلار تجارت با افغانستان دارد و برنامه تجارت هند تا سال ۲۰۲۰ این است که حجم تجارت با افغانستان را به ۲ میلیارد دلار برساند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: هندوستان ۳۰ میلیارد دلار تجارت با روسیه، اکراین و آسیای میانه دارد که ضرورت دارد ما ۳ میلیارد دلار از این رقم را در بندر چابهار جذب کنیم.
وی با بیان اینکه چابهار یکی از پیشرفته ترین بنادر در حوزه درافت و عمق آبخور است، گفت: ۱۷۰۰ متر به اسکله‌های بندر چابهار در چند سال اخیر اضافه شد که شامل ۵ پست اسکله است و امروز هر نوع کشتی با هر نوع سایز می‌تواند وارد بندر چابهار شود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان افزود: در حوزه روبناها؛ بندر چابهار ۳۰ دستگاه تجهیزات دارد که از دو سال گذشته استقرار یافته و ۳۷ دستگاه تجهیزات دیگر نیز در حال خرید است که تا یک و دو سال آینده وارد کشور می‌شود.
وی توضیح داد: این ۳۷ دستگاه تجهیزات شامل مواردی نظیر ۱۴ دستگاه ترانستینر ، ۴ فروند یدک‌کش، ۴ دستگاه گنتری کرین،‌۲ دستگاه شناور ناجی و غیره است.
آقایی درباره سرمایه گذاری هندی ها در بندر چابهار، بیان کرد: هندی‌ها باید ۸۵ میلیون دلار تجهیزات برای بندر چابهار خریداری کنند که برخی از آنها در حال ساخت است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: با هندی‌ها قرارداد بلند مدت به صورت BOT داریم و عملیات کارشناسی انجام شده است و در این میان برخی مناقصات خرید تجهیزات در چارچوب ۸۵ میلیون دلار انجام شده است.
وی ادامه داد: برای آنکه قرارداد بلند مدت با هندی ها سریع‌تر پیش رود، قرارداد یکساله با هندی ها داریم که تا انتهای همین ماه خواهد بود از اینرو آنها باید با فوریت نسبت به بازاریابی اقدام کنند.
افزایش ۵۵ درصدی تخلیه و بارگیری در بندر چابهار
وی گفت: در سال ۹۷ بیش از ۵۵ درصد افزایش تخلیه و بارگیری در چابهار داشتیم به گونه ای که در حوزه صادرات به رقم ۷ هزار تن رسیده‌ایم و تا پایان سال این رقم به ۲۰ هزار تن خواهد رسید.
وی تأکید کرد: صادرات میوه تازه از بندر چابهار در دستور کار قرار گرفته و بندر چابهار اکنون ۵۸۰ سوکت ترمینال کانتینری یخچالی دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار