رییس سازمان مدیریت بحران کشور با تاکید بر اینکه رویکرد مدیریت بحران با توجه به قانون جدید، بر اساس پیشگیری از حوادث است، افزود: قانونگذار هم با توجه به سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب، موضوع پیشگیری را مورد تاکید قرار داده است.
کد خبر: ۸۰۴۲۰۵
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۰۳:۵۳ 09 December 2019

اسماعیل نجار روز یکشنبه در نشست قرارگاه بازسازی و نوسازی قرارگاه بازسازی مناطق سیل‌زده خوزستان که در محل مدیریت بحران استانداری خوزستان برگزار شد، بیان کرد: این قانون ظرفیت مناسبی را به وجود آورده تا با ساز و کاری علمی از توان دانشگاه‌ها و متخصصانی که در این بخش تجارب دارند برای تهیه آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل های خاص این قانون استفاده کنیم.

به گزارش"تابناک" وی با تاکید بر اینکه رویکرد مدیریت بحران با توجه به قانون جدید، بر اساس پیشگیری از حوادث است، افزود: قانونگذار هم با توجه به سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب، موضوع پیشگیری را مورد تاکید قرار داده است.

نجار ادامه داد: ایران در زمینه پرداخت خسارت و مقابله با سیل تجارب ارزنده‌ای کسب کرده و خواسته سازمان مدیریت بحران از دستگاه‌های اجرایی کشور، مستندسازی این تجارب است.

وی با مقایسه مدیریت بحران و مسایل مربوط به پدافند غیرعامل افزود:موضوع پدافند در ارتباط با تهدیدات دشمن است و بحث بحران یک موضوع کاملا متفاوت است که انتظار می‌رود مسئولان و به ویژه فرماندارن این ۲ موضوع را جدا از یکدیگر ببینند.معاون وزیر کشور به ابلاغ قانون جدید مدیریت بحران اشاره کرد و گفت:

وی گفت: پیشگیری در استان خوزستان که معمولا با انواع حوادث غیرمترقبه روبه‌رو است باید با جدیت دنبال شود تا منجر به کاهش خسارت‌ها شود.

معاون وزیر کشور و رییس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: اقدامات انجام شده در مناطق سیل‌زده نشان دهنده این است که غیر از مشکلات اعتباراتی، روند بازسازی مناطق آسیب دیده خوزستان با چالش جدی رو به رو نیست.

نجار، با اشاره به اینکه برآورد اولیه وزارت کشور در جمع بندی سیل کشور مبلغی بالغ بر ۳۵۰هزار میلیارد ریال بود، افزود: نیمی از این برآورد به صورت تسهیلات و نیم دیگر به شکل کمک‌ بدون عوض درنظر گرفته شد.

وی با بیان اینکه پرداخت خسارت‌ها از منابع صندوق توسعه ملی با حمایت رهبر معظم انقلاب محقق شده است، گفت: مساعدت‌ ایشان در اختصاص منابع و همچنین دستورات و فرامین صادره به پیشرفت بازسازی مناطق سیل زده کمک بسیار زیادی کرده است.

نجار، بر پیگیری خواسته‌های دستگاه های اجرایی خوزستان و برخی فرمانداران برای ادامه کار بازسازی تاکید کرد و ادامه داد: بخشی از خواسته‌ها به ویژه در زمینه جابه جایی منابع موضوعی است که باید مورد بررسی قرار گیرد تا مشخص شود چنین درخواست هایی آیا قابلیت اجرایی شدن را دارند یا خیر؟

وی پرداخت خسارت‌ها در بخش کشاورزی را مناسب ارزیابی کرد و گفت: در این زمینه برای استان خوزستان ۲هزار میلیارد ریال باقی مانده که باید در این حوزه تخصیص داده شود.

به گفته وی، این موضوع از جمله مواردی است که از سوی سازمان مدیریت بحران کشور مورد پیگیری قرار خواهد گرفت تا ۵۰ درصد باقی مانده خسارت ها نیز پرداخت شود.

وی به فرآیند تعیین خسارت زمین های کشاورزی اشاره کرد و افزود: نمایندگان پژوهشگاه فضایی کشور به عنوان یکی از متولیان تعیین خسارت باید در خوزستان حضور پیدا کنند تا موارد اختلافی در حوزه خسارات شفاف و مشکلات ناشی از آن برطرف شود.

نجار ادامه داد: در بحث تعمیر و احداث واحدهای مسکونی خسارت دیده بر اساس گزارشی که ارایه شد، روند مناسبی را در خوزستان شاهد هستیم.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور به خسارت‌های ناشی از زلزله مسجدسلیمان اشاره کرد و گفت: در این بخش نیز اقدامات آغاز شده و علاوه بر این، کار جابه جایی برخی از واحدهای مسکونی در مناطق آلوده به نفت و گاز این شهر نیز انجام می‌شود.

معاون وزیر کشور افزود: در این زمینه وزارت نفت اعتبارات ویژه‌ای را درنظر گرفته که بخشی از آن با موافقت وزیر قرار است از طریق فروش زمین و ساختمان‌های این وزارتخانه در مسجدسلیمان تامین شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان نیز در این نشست با اشاره به اقدامات صورت گرفته در زمینه بازسازی و نوسازی واحدهای مسکونی خسارت دیده ناشی از سیلاب فروردین امسال، گفت: خوزستان در پرداخت خسارت‌ها به‌ویژه در حوزه کشاورزی نیز پیشتاز است.

کیامرث حاجی زاده ادامه داد: خوزستان، استانی است که محل آبریز هشت استان دیگر است و به همین دلیل آب ناشی از سیلاب در منطقه بیش از دیگر مناطق کشور ماندگاری داشت.

وی با اشاره به خسارت‌ ناشی از سیلاب در زمینه تاسیسات آب و فاضلاب روستایی خوزستان گفت: بخشی از روستاهای خوزستان دچار تنش آبی هستند و خسارت‌هایی که در جریان سیلاب گذشته به تاسیسات آبفار وارد شد به مشکلات این روستاها افزوده است.

حاجی زاده یادآور شد: از سازمان مدیریت بحران کشور درخواست می‌شود تا منابع مورد نیاز برای جبران این خسارت‌ها را تامین کند.

در ادامه غلامرضا شریعتی اظهار کرد: برنامه و تسهیلاتی که پس از سیل ابتدای سال برنامه‌ریزی و تعهد شد تقریباً طبق زمان‌بندی در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه برخی از این موارد به دلایل مختلف در زمانی متوقف شد، افزود: با رفع موانع باید هر چه زودتر این مشکلات مرتفع شوند.

استاندار خوزستان تصریح کرد: با توجه به آغاز فصل زمستان و شروع بارش‌ها در استان باید پروژه‌های مربوط به مقابله با سیل و سیل برها هرچه زودتر تمام شود.

شریعتی با بیان اینکه مشکل کانال‌های سیل بر باید مرتفع شود، عنوان کرد: در حوزه مارون و زهره به دلیل وجود کانال‌های سیل بر مشکلی از این بابت نداریم اما در حوزه کرخه و دز کانال‌های سیل بر وجود ندارد و افزایش ورودی رودخانه‌ها و سدها موجب خساراتی در این بخش خواهد شد.

وی بیان کرد: به نحوی برنامه‌ریزی شده که کانال‌های موجود سیلاب بر در استان به دشت‌ها و کانون‌های گرد و خاک هدایت می شوند.

استاندار خوزستان عنوان کرد: باتوجه به تجربه‌ای که در سال قبل در زمینهٔ سیلاب به دست آوردیم امسال با مشکلات کمتری روبرو خواهیم بود.

وی با اشاره به پرداخت تسهیلات به آسیب دیدگان سیل ابتدای سال، گفت: نحوه پرداخت تسهیلات بلاعوض به خوبی در حال انجام است.

شریعتی یکی دیگر از مشکلات استان به ویژه شهر اهواز را فاضلاب عنوان کرد و افزود: با دستورات رهبری و تاییدات دولت کارهای خوبی انجام شده است، تصفیه‌خانه غرب ساخته می شود اما ایستگاه‌های پمپاژ انجام نشده است.

استاندار خوزستان اظهار کرد: رفع مشکل فاضلاب شهر اهواز نیازمند عزم ملی است.

همچنین محمد سبزه‌زاری با اشاره به میزان بارندگی سال جاری، اظهار کرد: از ابتدای سال تاکنون در پهنه خوزستان ۸۷.۲ میلی‌متر بارندگی رخ داده است در حالی که سال گذشته تا این بازه زمانی ۲۲۷.۹ میلی‌متر بارندگی داشتیم. این میزان بارندگی در خوزستان نسبت به درازمدت ۲۴.۱ افزایش داشته و نسبت به سال گذشته ۶۱ درصد کاهش داشته‌ایم. همچنین امسال تاکنون ۸۳ میلی‌متر برف در خوزستان ثبت شده است.

وی افزود: همچنین از ابتدای سال تاکنون در لرستان ۱۰۴ میلی‌متر بارندگی رخ داده که نسبت به درازمدت ۱۹ درصد کاهش داشته است. در کهگیلویه و بویراحمد نیز تاکنون ۹۲ میلی‌متر بارندگی رخ داده که نسبت به درازمدت ۳.۸ کاهش داشته است.

سبزه‌زاری بیان کرد: در بارندگی سامانه بارشی اخیر، بیشترین بارش‌ها در امامزاده عبدالله باغملک با ۱۱۲ میلی‌متر، مال‌آقا ۱۱۱ میلی‌متر و سوسن ۱۱۰ میلی‌متر میلیمتر بوده است. در پی فعالیت دو روزه این سامانه، بیشترین بارندگی در شهرهای ایذه ۸۸.۸ میلی‌متر، دهدز ۶۵، لالی ۶۵، هندیجان ۶۴، حسینیه اندیمشک ۵۶ میلی‌متر بوده است. در مجموع پهنه بارندگی در کل استان به جز بخش غربی مانند بستان و شوش خوب بوده است.

مدیرکل هواشناسی خوزستان در خصوص بارندگی در آینده کوتاه‌مدت گفت: روز جمعه هفته جاری و دوشنبه یا سه‌شنبه هفته آینده، دو سامانه بارشی به خوزستان وارد می‌شود که این سامانه‌ها ضعیف هستند و انتظار بارش زیادی نداریم. حتی ممکن است سامانه‌ای که در هفته آینده قرار است وارد شود، در تغییرات مدل حذف شود.

وی عنوان کرد: طبق مدل‌های میان‌مدت فعلا برای یک ماه تا ۴۶ روز آینده، بارش‌های خوبی در محدوده نرمال تا کمی بالاتر از نرمال در خوزستان خواهیم داشت. همچنین بر اساس پیش‌بینی فصلی در دی‌ماه بارندگی تقریبا نرمال پیش‌بینی می‌شود.

فاضل عبیات نیز در این جلسه اظهار کرد: در راستای پرداخت تسهیلات و رفع آسیب‌های ناشی از سیل بسیاری از ارگان‌ها و دستگاه‌های اجرای فعالیت‌های خوب و قابل قبولی را انجام دادند.

وی افزود: فرمانداران با پیگیری فعالیت‌های بنیاد مسکن در این راستا برای مرتفع کردن مشکلات موجود مانند معارضین تلاش کنند.

معاون عمرانی استاندار خوزستان تصریح کرد: برخی از موضوعات بستگی به حضور و مراجعه مردم، تا پایان سال زمان تخصیص اعتبارات تسهیلات مربوط به آسیب‌های سیل است و افرادی که خواهان دریافت این تسهیلات هستند باید مراجعه کنند.

عبیات بیان کرد: بالغ بر ۷۰ پروژه در حوزه راهداری وجود دارد که میزان کمی از این پروژه‌ها آغاز شده است.

وی  در خصوص سیلاب و پروژه‌های مربوط به کنترل سیلاب، عنوان کرد: در حوزه کرخه و کارون مشکل آن‌چنانی وجود ندارد، بیشترین حساسیت‌های ما مربوط به دز است و با توجه به رسوبات ساخت سد بالا دست بسیار ضروری است.

معاون عمرانی استاندار خوزستان عنوان کرد: اگر بیش از ۶۰ درصد حد مجاز وارد سد دز شود قطعاً سر ریز خواهد شد.

عبیات گفت: از ۲۲۰ متر نقاط بحرانی برای ساخت سیل بند ۱۰۰ کیلومتر آن احداث شده و مابقی نیز تا دو ماه آینده احداث خواهد شد.

وی با بیان اینکه نقشه پهنه بندی سیل در حال تهیه است، افزود: یکی از جدی‌ترین چالش‌های خوزستان که با کمترین بارش دچار مشکل می شود بحث فاضلاب است که باید در این راستا برنامه‌های جدی‌تری وزارت نیرو اجرا کند.

معاون عمرانی استاندار خوزستان درباره پکیج‌های بحران بیان کرد: این پکیج‌های تصفیه آب است که برای استان پنج دستگاه انتخاب شده که می توان در استان به صورت پایلوت از آن استفاده کرد.

همچنین مسعود انصاریان اظهار کرد: در پی سیل اخیر ۵ هزار و ۴۶۸ واحد احداثی و ۱۹ هزار و ۳۹۴ واحد تعمیری در مناطق سیل‌زده شناسایی شده‌اند که در این مدت تعمیر منازل به پایان رسیده است.

وی افزود: با توجه به گرمای خوزستان در فصل تابستان، احداث واحدهای آسیب‌دیده از مهرماه آغاز شد که اکنون کار در زمینه واحدهای احداثی با پیشرفت فیزیکی ۵۴ درصد در حال انجام است و امیدواریم طبق برنامه، این عملیات تا پایان سال به اتمام برسد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان ادامه داد: تاکنون ۲۹ هزار و ۴۴۵ پرونده به سیستم بانکی خوزستان معرفی شده است که برای ۲۵ هزار و ۳۳ پرونده عقد قرارداد در زمینه احداثی، تعمیری و معیشتی انجام شده است. همچنین تاکنون ۱۰۷ میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض پرداخت شده است. ۴ هزار و ۳۰ تن میلگرد و ۳۹ هزار و ۴۰۰ تن سیمان نیز بین صاحبان این واحدهای سیل‌زده توزیع شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان تصریح کرد: همچنین در پی زلزله تیرماه مسجدسلیمان، یک هزار و ۴۲۸ واحد احداثی و ۱۰ هزار و ۱۷۱ واحد تعمیری شناسایی شده‌اند که کار تعمیر ۴ هزار و ۵۰۱ واحد تعمیری آغاز شده و تعمیر یک هزار و ۳۳۳ واحد از این تعداد به پایان رسیده است.

انصاریان گفت: همچنین تاکنون ۶ هزار و ۳۸۹ پرونده به بانک معرفی شده که برای ۲ هزار و ۷۴۷ پرونده عقد قرارداد شده است. برای احداث منازل،‌صاحبان منازل را به شهرداری معرفی کردیم که تاکنون برای ۸۸۵ واحد جهت دریافت پروانه، پرونده تشکیل شده است و ۶۴۲ پرونده از این تعداد به شهرداری معرفی شده‌اند که تاکنون برای ۳۰ واحد پروانه صادر شده است.

انصاریان ادامه داد: بر اساس اعلام شهرداریها، ۲۲۳ واحد از واحدهای احداثی معرفی شده باید جابجا شوند که زمینی با وسعت ۱۰ هکتاری از سوی مسکن و شهرسازی در نظر گرفته شده و مشاور هم طرح را آماده‌سازی کرده است و کار در زمینه آماده‌سازی زمین آغاز شده است.

وی عنوان کرد: بر اساس مطالعات مشاور ما در زمینه سیل، تعدادی روستاهای بحرانی در خوزستان مشخص شد که باید دایک حفاظتی در مقابل سیل برای این روستاها ایجاد شود که در این راستا در حال حاضر کار احداث ۱۴ دایک حفاظتی توسط ۲۱۶ دستگاه ماشین آلات در ۱۴ روستا آغاز شده است و کار احداث ۲۰ دایک حفاظت دیگر نیز به زودی آغاز خواهد شد.

غلامعباس بهرام‌نیا مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان نیز در این جلسه با اشاره به پروژه‌های موجود در حوزه راهداری اظهار کرد: خسارات ناشی از سیل در قالب ۷۰ پروژه تعریف شده است که ۵۰ پروژه از این تعداد، تعیین تکلیف شده‌اند و فعالیت تعدادی از این پروژه‌ها در حال انجام است، و برخی پروژه‌ها به ویژه در ایام اربعین، که جزو اولویت‌ها بود، به اتمام رسیده‌اند. همچنین در ۸۰ درصد پروژه‌های روستایی، مطالبه بیشتر مردم تعیین تکلیف شده است و پیمانکاران در حال کار کردن هستند.

وی گفت: امیدواریم طبق برنامه زمان‌بندی شده، این برنامه‌ها به پایان برسند. مشکلات ما جهت تکمیل این پروژه‌ها است زیرا اعتباراتی که تخصیص یافته، در قالب اسناد خزانه است که قابلیت پیش‌پرداخت ندارند. این موضوع موجب شده که استقبال از پروژه‌ها کمتر باشد و به همین دلیل ۲۰ پروژه باقی مانده است که در حال تلاش هستیم هر چه سریع‌تر این پروژه‌ها را تعیین تکلیف کنیم.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار