علیرغم اینکه گیلان توانمندی خوبی در تولیدات کشاورزی و صنعتی دارد اما آمارهای صادراتی نشان می دهد سهم گیلان در بازارهای هدف ناچیز بوده که یکی از دلایل آن فقدان رایزن بازرگانی در کشورهای همسایه است.
کد خبر: ۸۰۴۰۴۳
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۰ 08 December 2019

 

صبح امروز چهارمین نشست توسعه صادرات غیر نفتی گیلان به ریاست استاندار در سالن اجتماعات استانداری تشکیل شد.

در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب به نام رونق تولید نام‌گذاری شده و تاکیدات دولت مبنی بر تحقق این منویات قطعا در میزان افزایش تولید و توسعه صادرات نقش داشته اما باید تلاش ها در زمینه صادرات افزایش پیدا کند.

صادرات غیر نفتی یکی از شاخص‌های مهم اقتصاد مقاومتی است و استان گیلان با توجه به موقعیت‌های خوب باید از ظرفیت‌های موجود استفاده بیشتری کند.

هدف‌گذاری صادرات 500 میلیون دلاری در گیلان

بنا بر تصمیم مسوولان گیلان طی سال جاری دستگاه‌های اجرایی گیلان از جمله جهاد کشاورزی و صمت هدف‌گذاری کرده اند تا به میزان 500 میلیون دلار صادرات داشته باشند.

تولیدات کشاورزی گیلان به کشورهای همسایه صادر می‌شود اما باید صادرات محصولات کشاورزی افزایش پیدا کند.

ارسلان زارع، استاندار گیلان می‌گوید از آنچه که در صادرات گیلان هدف‌گذاری کرده ایم عقب‌مانده‌ایم در حالی که می‌توان محصولات کشاورزی بیشتری را به کشورهای همسایه صادر کرد.

نماینده عالی دولت در گیلان می‌گوید که گواهی انطباق صادرات یکی از فراورده‌های لبنی از سوی استاندار صادرشده و می‌توان با به‌کارگیری مناسب ابزارهای قانونی و ظرفیت‌های داخلی زمینه صادرات را با تسهیل گری افزایش داد.

در جهت تحقق هدف صادراتی گیلان طی نشست های قبل مقررشده بود تا سازمان صمت و جهاد کشاورزی هر یک در خصوص محصولات عمده صادراتی جلسات تخصصی میز کالایی را برگزار کند.

همچنین در جلسات پیشین این کارگروه مقررشده بود تا مطالعات امکان‌سنجی واگذاری یک هزار هکتار از اراضی شیب‌دار به افراد حقیقی و حقوقی صلاحیت‌دار با اولویت آبیاری تحت‌فشار توسط جهاد کشاورزی انجام شود.

ظرفیت‌های گیلان در زمینه دریایی، ریلی و هوایی یکی از مزیت هایی است که این استان را از بسیاری از استان های کشور متمایز می‌کند و تعهد مسوولان را نیز نسبت به افزایش صادرات کالا بیشتر می‌کند.

فرهاد دلق‌پوش، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با بیان اینکه ظرفیت‌های زیادی در گیلان وجود دارد می‌گوید که در کنار این ظرفیت‌ها دستگاه‌های اجرایی باید بخش خصوصی را به صادرات تشویق کنند.

وی همچنین انتقادی را به عملکرد مسوولان گیلانی وارد می داند و می‌گوید اگر ظرفیت‌هایی که در گیلان است در سایر استان ها وجود داشت بسیار بهتر و بیشتر از آن‌ها استفاده می‌شد.

به گفته رئیس صمت گیلان، بخش خصوصی باید محرکه توسعه اقتصادی باشد و اگر مشکلاتی در حوزه توسعه صادرات بخش خصوصی وجود دارد باید در جلسات کنونی مطرح و رفع موانع شود.

امروزه کشورمان به اتحادیه گمرکی اوراسیا پیوسته و دبیرخانه این اتحادیه مهم اقتصادی و توسعه صادراتی کشور نیز در استان گیلان ایجادشده است.

لازم است با برگزاری نمایشگاه‌های توانمندی در منطقه آزاد انزلی، ایجاد شبکه صادراتی در کل کشور با محوریت گیلان و همچنین با ایجاد شهرک صنعتی بین‌المللی در گیلان زمینه صادراتی بخش خصوصی در گیلان افزایش پیدا کند.

استاندار گیلان نیز معتقد است با برگزاری نمایشگاه‌های توانمندی‌های استان می‌توان تجار و بازرگانان را به تشویق صادرات فراخواند و ترز تجاری صادرات را افزایش داد.

بخشی نگری از سوی دستگاه‌ها و پایبندی به قوانین دست و پا گیر از دیگر موانعی است که توسعه صادرات گیلان را با چالش روبرو کرده و می‌طلبد مسوولان گیلان با توجه به مزیت نسبی که در این استان ایجادشده با همگرایی مجاهدانه در رفع موانع بکوشند و توسعه صادراتی را فراتر از اعداد و ارقام‌های مرقوم شده در صفحات در گیلان رقم بزنند.

تجلیل از صادرکنندگان نمونه گیلان هفته گذشته در کشور برگزار شد و یک واحد نمونه گیلان در این مراسم تجلیل شد. تجلیل از یک صادرکننده نمونه در گیلان به معنای نمونه نبودن سایر واحدهای تولید با مزیت صادراتی نیست بلکه بسیاری از شرکت های نمونه که صادرات خوبی هم دارند، فرم هایی را که مربوط به اعلام آمادگی صادرات هست را پر نمی‌کنند تا شناسایی وند و در ارزیابی‌ها قرار بگیرند.

متاسفانه بااینکه توانمندی گیلان در صنایع کشاورزی و صنعتی خوب است اما در معرفی محصولات و کالاهای تولیدشده اقدامات خوبی انجام‌نشده است، یکی از مبادی که تولیدات و کالاهای با مزیت صادراتی تولید می کنند شهرک‌های صنعتی هستند، باید شهرک‌های صنعتی گیلان با ایجاد یک مکانی توانمندی‌های خود را که مزیت صادراتی دارند را برای ارایه به تجار و بازرگانان ایجاد کنند.

فقدان رایزن بازرگانی در روسیه و جمهوری آذربایجان به دلیل قرابت این دو کشور با استان گیلان از دیگر مشکلاتی است که امروزه توسعه صادراتی گیلان را با مشکل روبرو کرده است.

تراز تجاری کم ایران با کشورهای آذربایجان و روسیه در مقایسه با سایر کشورهای همسایه و حتی دور به این کشورها نشان می دهد یکی از ضعف‌های بزرگ صادراتی در ایران به‌ویژه در استان گیلان فقدان رایزن تجاری و بازرگانی باشد که وزارتخانه‌های امور خارجه و صمت باید در این زمینه چاره ای عاجل بیندیشند.

دلق‌پوش، رئیس سازمان صمت گیلان می‌گوید فقدان رایزن بازرگانی را به وزیر صمت انتقال داده و وزیر صمت نیز اعلام آمادگی کرده اگر اتاق بارگانی و تجار آمادگی داشته باشند حداقل در کشور روسیه رایزن بازرگانی را فعال خواهیم کرد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار