کد خبر: ۸۰۳۷۲۷
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۸ 07 December 2019

آنفلوآنزا فصلی که امسال با شدت بیشتر و زودتر مهمان سیستان و بلوچستان شده علاوه بر فوت تعدادی از شهروندان، سبب تعطیلی چهار روزه مدارس در این استان شده است.

 آنفلوآنزای فصلی هر سال همگام با فصل پاییز با سرد شدن هوا شیوع می‌یابد و چیز جدیدی نیست اما امسال زودتر از هر سال و در مهر ماه آغاز شد و از سوی دیگر سویه غالب آن مهاجم تر و از نوع H۱N۱ بوده است که شدت و مرگ و میر بیشتری دارد.

بر اساس آمارهای موجود امسال تاکنون این بیماری جان هفت نفر را در محدوده دانشگاه های علوم پزشکی زاهدان و ایرانشهر گرفته است که بر اساس اعلام پزشکان بسیاری از این افراد دارای بیماری زمینه ای بودند.

برای مهار بیماری آنفلوانزا در سیستان و بلوچستان همه امکانات بیمارستانی و درمانگاهی شهرستان های این استان بسیج شده است به طوری که علاوه بر آمادگی کامل در پذیرش بیماران، اطلاع رسانی به عموم مردم درباره پیشگیری و مراقبت های لازم در طول سیر بیماری انجام شده است.

با شدت گرفتن این بیماری بنا به درخواست مسئولان آموزش و پرورش و دستور استاندار از ۱۴ تا ۱۷ آذر تمامی مدارس مقاطع سه گانه آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان تعطیل اعلام شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: تاکنون پنج نفر براثر شدت علائم بیماری آنفلوآنزا و داشتن سابقه علائم بیماری‌های زمینه‌ای در محدوده این دانشگاه فوت کرده‌اند.

دکتر محمد هاشمی‌شهری اظهار داشت: بیش از ۷۵۰ بیمار در سیستان و بلوچستان  از ابتدای آذرماه تا کنون با علائم آنفلوآنزا به بیمارستان بوعلی زاهدان مراجعه کرده اند که منجر به بستری شدن بیش از ۱۵۰ نفر از آنان شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به اینکه به اعتقاد برخی از متخصصان عفونی هنوز هم برای تزریق واکسن آنفلوآنزا به‌ویژه برای گروه‌های آسیب‌پذیر از جمله زنان باردار و افراد بالای ۶۵ سال و مبتلا به بیماری‌های مزمن فرصت است گفت: قدرت ایمنی سازی این واکسن معمولا ۲ هفته بعد از تزریق به حداکثر میزان ممکن می رسد.

دکتر هاشمی‌شهری رعایت اصل خود مراقبتی و اصول بهداشتی را مهمترین راهکار در پیشگیری از آنفلوانزا عنوان کرد و افزود: آنفلوانزا یک بیماری عفونی است که سیستم تنفسی را تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند باعث ایجاد بیماری خفیف تا شدید و حتی در برخی موارد منجر به مرگ شود.

 

وی افزود: ویروس بیماری آنفلوآنزا در چهار نوع A،  B ،C و D است و بیشتر همه‌گیری‌ها در نوع A زیرگونه های H۱N۱ رخ می دهد.
وی با اشاره به اهمیت مراقبت بیماری آنفلوانزا نیز گفت: غیر قابل پیش بینی بودن وقوع اپیدمی آنفلوانزا، سرعت انتشار بسیار بالا و بالا بودن عوارض مرگ و میر بویژه در گروههای در معرض خطر از اهمیت مراقبت بیماری آنفلوانزا است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیان کرد: دوره کمون بیماری آنفلوانزا معمولا بین یک تا سه روز است و دوره سرایت آنفلوانزا نیز از یک روز قبل از بروز علایم تا هفت روز بعد از آن به طورکلی از پنج تا ۱۰ روز متغیراست و این دوره در کودکان زیر پنج سال و بیماران و افراد مسن با ضعف ایمنی طولانی‌تر می‌شود.
وی با اشاره به این که سرایت این بیماری به ۲ روش مستقیم و غیر مستقیم انجام می شود گفت: در تماس مستقیم قطرات تنفسی شخص به شخص که تا فاصله حدود یک تا ۲ متری پرتاب می‌شوند می‌تواند عفونت را به اطرافیان منتقل کند.

هاشمی افزود: در تماس غیر مستقیم ویروس آنفلوآنزا ممکن است ساعتها در شرایط سرد و رطوبت کم در محیط خارج زنده بماند و تماس دست با سطوح یا اشیاء آلوده به این قطرات و سپس با زدن دست آلوده به چشم ، بینی و دهان این عفونت انتقال یابد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایرانشهر نیز گفت: آنفلوآنزا تاکنون جان مرد ۴۹ ساله چابهاری و کودک ۲ ساله کنارکی را در محدوده این دانشگاه گرفته است.

دکتر مهران امینی‌فرد  اظهار داشت: همچنین تاکنون ۱۱ بیمار تایید شده مبتلا به آنفلوآنزا  در بیمارستان‌های زیرپوشش این دانشگاه بستری و تحت درمان قرار دارند.

وی با بیان اینکه علایم این بیماری با سرماخوردگی شباهت های زیادی دارد و به طور دقیق نمی توان علایم مجزایی برای آنفلوانزا ذکر کرد اما تب، درد عضلانی، اسکلتی و تهوع و استفراغ در بین افراد مشکوک به آنفلوانزا مشاهده شده است، گفت: کمبود دارویی برای مقابله با این بیماری در محدوده زیرپوشش این دانشگاه وجود ندارد و آموزش های لازم و اطلاع رسانی به تمامی گروه های هدف مورد توجه قرار گرفته است .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر با بیان اینکه فوت ۲ معلم و یک دانش‌آموز در شهرستان های دلگان و نیکشهر بر اثر آنفلوآنزا مورد تایید این دانشگاه نیست، بیان کرد: بر اساس بررسی های انجام شده علت فوت «عمران رئیسی» دانش‌آموز پایه دهم شهر ساربوک از توابع شهرستان قصرقند به دلیل بیماری صرع بوده است و همچنین علت فوت ۲ معلم نیز بیماری آنفلوآنزا نبوده بلکه یکی از آنان براثر سکته جان خود را از دست داده و فرد دیگر نیز براثر بیماری دیگری غیر از آنفلوآنزا فوت کرده است.

امینی فرد رعایت بهداشت فردی به ویژه شست و شوی منظم دست با مواد ضد عفونی، پرهیز از دیده‌بوسی، پوشاندن دهان و بینی هنگام سرفه و عطسه با دستمال و حضور نیافتن در محل کار تا زمان پشت سر گذاشتن زمان حاد بیماری را از راهکارها برای پیشگیری از این بیماری دانست.

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان گفت: مدارس این استان با توجه به شیوع آنفلوآنزااز ۱۴ تا ۱۷ آذر تعطیل است.

حمیدرضا رخشانی  اظهار داشت: در چند روز اخیر شاهد شیوع آنفلوآنزا در سیستان و بلوچستان بودیم به طوریکه تعداد زیادی از افراد با علائم این بیماری روانه بیمارستانها شدند.

وی ادامه داد: با موافقت استاندار مدارس سیستان و بلوچستان برای جلوگیری از شیوع این بیماری تا روز یکشنبه تعطیل اعلام شده است.

برخی شایعات حاکی از تعطیلی مدارس استان تا پایان هفته است اما اداره کل آموزش و پرورش اعلام کرده است که تعطیلی مدارس تا فردا یکشنبه ادامه دارد و کلاس ها از صبح دوشنبه دایر خواهد بود.

دقت و حساسیت خانواده ها و مریبان و معلمان مدارس در راهنمایی فرزندان برای حفظ و مراقبت بهداشتی و رعایت توصیه های کارشناسان و مراقبان بهداشتی می تواند از گسترش بیماری آنفلوآنزا جلوگیری کند.

شست و شوی دستها با آب و صابون و مواد ضد عفونی کننده، جلوگیری از عزیمت دانش آموزان بیمار به مدارس، پرهیز از دیده بوسی، پوشاندن دهان و بینی در هنگام عطسه و سرفه، استراحت کامل هنگام ابتلا به سرماخوردگی و در صورت شدت آن مراجعه به پزشک مهمترین اقدام در این زمینه محسوب می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار