در ادامه این گزارش آمده است :سامانه دوم از روز سه شنبه از سمت جنوب غرب وارد کشور شده مسیر جنوب شرقی دارد و بسیار پرانرژی و یک سامانه دینامیکی و غنی از رطوبت است.
کد خبر: ۸۰۳۰۳۷
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۷ 04 December 2019
تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، بنابر گزارش های پیش بینی هواشناسی ساعت های پایانی روز جمعه 15 آذر ماه یک سیستم بارشی پرقدرت و کم تحرک تا ساعات اخر روز یک شنبه 17 آذر ماه جو استان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
پیش بینی های هواشناسی از بارش های بسیار سنگین که احتمالا با بارش شدید برف همراه خواهد بود به گونه ای است که مسئولین مدیریت بحران و دستگاه های مرتبط با تبعات چنین شرایطی را وارد وضعیت آماده باش قرار داده است و اقدام به صدور اطلاعیه و اخطاریه کرده است .
 منتظر چه نوع سیستم بارشی باشیم ؟ / خبر خوش برای ورود دومین سامانه + جزئیات
 
هشدار جدی!
یکی از کانال های اطلاع رسانی هواشناسی استان در خصوص این سیستم با عنوان "هشدار جدی" با انتشار تصویری از وضعیت عملکرد این سیستم ، نوشته است : مجموع بارش های هفته پیش رو طبق مدل فوق میتواند فراتر از 100 میل برا اکثر مناطق استان باشد ، در صورت رخداد این حجم از بارش ها قطعا میزان خسارات احتمالی میتواند قابل توجه باشد ، دستگاهای امدادی آمادگی جدی جهت امداد رسانی در برف و باران سنگین باشند ، مطلع باشید پیش بینی مقدار بارش کاملا قطعی و دقیق نمی باشد ، اما تاکید اکثر مدل ها بر بارش های سنگین برای صدور اخطاریه جدی متقاعد کننده می باشد .
پس از انتشار این تصاویر و اطلاعیه ها برخی مسئولین هواشناسی اقدام به مصاحبه و بیان جزئیات نموده اند.
بارش هایی بین 120 تا 150 میلی متر!
بنابر این گزارش ، مسئول دفتر مطالعات پایه منابع آب استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: بارش ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلی متری باران در برخی مناطق استان پیش بینی می شود.
"حسن ارجمند" چهارشنبه شب در نشست اضطراری مدیریت بحران استان افزود: براساس پیش بینی موسسه تحقیقات آب منطقه ای استان طی بارشهای عصر روز جمعه، ۱۵ آذر ماه تا عصر روز یکشنبه، ۱۷ آذر ماه بارش ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلی متری باران را خواهیم داشت.
سامانه برفی خواهد بود
همچنین "رضا کاکاوند"، مدیرکل هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد در این نشست با اشاره به صدور اخطاریه ای در خصوص ورود سامانه بارشی به استان گفت: بررسی آخرین نقشه های پیش یابی هواشناسی بیانگر نفوذ و فعالیت سامانه بارشی بتدریج از روزجمعه تا اواخر وقت روز یکشنبه در سطح تمامی مناطق استان است.
وی با بیان اینکه اوج فعالیت این سامانه طی روزهای شنبه و یکشنبه خواهد بود، افزود: با توجه به ماهیت سرد بودن این سامانه، بارش برف در مناطق سردسیری و مستعد طی روزهای شنبه و یکشنبه پیش بینی می شود.
کاکاوند با اشاره به پیش بینی بارش های قابل توجه در اولین روزهای هفته آینده اظهارکرد: این استان در صدر بارش های چند روز آینده قرار خواهد داشت و بعد از این استان، چهارمحال و بختیاری است.
مدیرکل هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: بارش ها از عصر روز جمعه در استان آغاز می شود ابتدا به صورت باران خواهد بود و در ارتفاعات به صورت بارش برف است.
کاکاوند اظهارکرد: در روز شنبه کاهش دما را خواهیم داشت و در بعد از ظهر شنبه و روز یک شنبه به دلیل کاهش دما احتمال بارش برف وجود دارد.
وی از برودت دما در حین بارش ها و بعد از اتمام بارشها خبر داد و تصریح کرد: اوج بارش ها بین روزهای شنبه و یک شنبه است و از بعد از ظهر یک شنبه از استان خارج می شود.
مدیرکل هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در همه مناطق استان شاهد این بارندگی ها خواهیم بود و در یک بازه زمانی از عصر جمعه تا بعد از ظهر یک شنبه ممکن است بین 70 تا 100 میلی متر بارش و حتی بیشتر از این را داشته باشد.
کاکاوند ادامه داد: با توجه به شدت بارش ها آبگرفتگی معابر عمومی، سیلابی شدن رودخانه ها و مسیل ها، لغزندگی و کاهش دید در محورهای مواصلاتی استان را شاهد خواهیم بود.
وی با بیان اینکه اختلال در ترد جاده ای و کوهستانی به دلیل لغزندگی و کاهش دید افقی و بارش برف در ارتفاعات و مناطق سردسیری پیش بینی می شود، گفت: اجتناب از تردد غیر ضروری به ویژه در محورهای مواصلاتی و به همراه داشتن زنجیر چرخ و لوازم گرمایشی در جاده های کوهستانی لازم است.
ایسنا از قول ، مدیرکل هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد نوشت: از صعود به ارتفاعات پرهیز شود، اقدامات لازم برای حفظ محصولات کشاورزی، کنترل دما، رطوبت و تهویه در گلخانه ها، مرغداری ها و دامداری ها انجام شود.
 هشدارها و توصیه های مدیرکل بحران کهگیلویه و بویراحمد پیش از آغاز بارش‌ها

با توجه به اخطارهای هواشناسی جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان کهگیلویه و بویراحمد به ریاست وحید محمد‌ی‌تبار مدیرکل مدیریت بحران استان و با حضور مدیران استانی و سایر اعضا پیش از آغاز موج جدید بارش‌ها برگزار شد.
در این نشست مدیرکل بحران استان از دستگاه‌ها ومسوولان عضو ستاد بحران خواست تا در خصوص مشکلات و بحران های احتمالی دستگاه‌ها راسا بدون هماهنگی مصاحبه و گزارش ندهند و همه گزارش‌ها به صورت متمرکز باشد و دارای فرماندهی و سخنگویی واحد باشد تا در این بین ناهماهنگی صورت نگیرد. و با برخی اظهارات منجر به ایجاد استرس و نگرانی در جامعه نشود.
مدیرکل بحران استانداری در ادامه از دستگاه‌های عضو خواست تا در بارندگی‌های روزهای آینده هماهنگی و همکاری کاملی با یکدیگر داشته باشند. و از همه ظرفیت های موجود برای خدمت رسانی به مردم اهتمام ورزند.
وی گفت: شهرداری‌های استان در ساماندهی و پاکسازی معابر از هم اکنون اقدام کنند و دستگاه‌های امدادی نیز وسایل و تجهیزات خود اعم از خودروها و سایر ماشین آلات را بازبینی کرده و پیش‌بینی های لازم را داشته باشند.
محمدی‌تبار از دستگاه‌های امدادی و خدمات‌رسان خواست تا در ارسال پیامک‌ها نهایت دقت را داشته باشند هر چند که صدا و سیما و رسانه ها نیز اطلاعات لازم را از سوی مدیریت بحران استان به اطلاع مردم می‌رسانند.
وی از مسوولان دستگاه‌های خدمات رسان خواست به دلیل فصل بارش‌ها و مشکلاتی که ممکن است برای مردم ایجاد شود هر چه سریع‌تر در ترمیم حفاری‌ها اقدام کنند.
مدیر کل مدیریت بحران از ادارات راهداری . هلال احمر . اوزانس . پلیس راه خواست طی روزهای بارش بصورت آماده باش در محور های مواصلاتی استان فعال باشند.
محمدی تبار از مردم استان خواست مسافرت های خود را به عصر روز جمعه موکول نکنند تا در شرایط بارندگی و به احتمال برف در گردنه های منتهی به مرکز استان دچار ترافیک و مشکل نشوند.
خبر خوش برای ورود سامانه دوم!
در حالی که ذهن همه معطوف به مدیریت سیستم بارشی است که روز جمعه وارد استان می شود اما یک گزارش دیگر هواشناسی دیگر از ورود دومین سیستم هفته پیش رو به استان خبر می دهد.
در این گزارش آمده است : مطلع باشید طی یک هفته تا ۱۰ روز ۲ سامانه بارشزای قدرتمند به کشور نفوذ خواهد کرد .
سامانه اول یک سلول بسته چرخند مدیترانه ای با هسته سرد و مورد حمایت پولار جت  قطبی روز پنجشنبه از سمت شمالغرب و غرب وارد کشور می شود این سامانه ۲شاخه مجزا دارد  که با غلبه نیروی کوریولیس حرکت کند و آهسته ای دارد . این سامانه شمالغرب ، غرب ، شمال ، پایتخت ، جنوبغرب و مناطقی از مرکز را به شدت تحت تاثیر قرار میدهد و از اواخر جمعه و طی روزهای شنبه و یکشنبه شامل استان خواهد شد .
در ادامه این گزارش آمده است :سامانه دوم از روز سه شنبه از سمت جنوب غرب وارد کشور شده مسیر جنوب شرقی دارد و بسیار پرانرژی و یک سامانه دینامیکی و غنی از رطوبت است.
این گزارش در پایان خاطر نشان می کند که هر دو سامانه چه برف چه سیلابش سرتیتر اخبار می شود !
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار