استاندار مرکزی گفت: مجوز تجاری‌سازی برای ۱۲ هزار متر مربع از فضا‌های آموزشی این استان صادر شد که این امر اقدامی عملی برای کمک به درآمدزایی نظام تعلیم و تربیت است
کد خبر: ۸۰۲۹۸۸
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۸ 04 December 2019

مجوز تجاری‌سازی ۱۲ هزار متر مربع از فضای آموزشی مرکزی صادر شد

سید «علی آقازاده» روز چهارشنبه در نشست شورای آموزش و پرورش استان مرکزی در اراک افزود: تجاری‌سازی فضا‌های آموزشی اقدامی کلیدی در رفع چالش‌های آموزش و پرورش و راهبردی برای مدیریت بهینه نظام تعلیم و تربیت در این استان است.

وی بیان کرد: این اقدام که با پیگیری‌ی ک. سال اخیر شورای آموزش و پرورش به بار نشسته و منبع خوبی برای درآمدزایی آموزش و پرورش است و مسوولان باید از این فرصت نهایت بهره‌گیری را بکنند.

استاندار مرکزی ادامه داد: بیش از ۸۰ درصد از مصوبات شورای آموزش و پرورش استان مرکزی در نیمه نخست امسال محقق شده و تحقق سایر مصوبات با جدیت دنبال می‌شود.

آقازاده اظهار داشت: تلاش در خصوص واگذاری سالن ۲۲ بهمن اراک نیز صورت گرفته و این موضوع در کمیسیون‌های زیربنایی دولت و نشست هیات دولت مطرح شده که نتیجه نهایی آن، به واگذاری آموزش و پرورش رسیده است.

وی تصریح کرد: این سالن ورزشی حداکثر تا سه ماه آینده به آموزش و پرورش استان مرکزی تحویل می‌شود تا از سوی خیران به مکانی مجهز و پیشرفته تبدیل شود.

استاندار مرکزی ادامه داد: ارزیابی عملکرد شهرستان‌های این استان از طرح مهر ضروری است و ساز و کار‌های اجرایی این بخش باید به شورای آموزش و پرورش استان ارایه شود.

آقازاده عنوان کرد: افزایش شمار مدارس ترافیک در نقاط مختلف استان مرکزی ابزاری مهم در اشاعه و توسعه فرهنگ رانندگی است.

معاون مدیرکل امور شورا‌های وزارت آموزش و پرورش نیز در این نشست گفت: تحقق ۸۰ درصدی مصوبات شورای آموزش و پرورش استان مرکزی در نیمه نخست امسال نشان از همگرایی بالا و اهمیت به موضوعات فرهنگی است.

«ناصر کوهستانی» افزود: قانون اختیاراتی را به شورا‌های آموزش و پرورش داده که باید از این فرصت به نحو مطلوب و در راستای توسعه هر چه بیشتر آموزش و پرورش بهره برد.

وی بیان کرد: تبدیل ۱۲ هزار متر مربع فضای آموزشی به تجاری در استان مرکزی نقش موثری در گره‌گشایی از مشکلات مالی مدارس و آموزش و پرورش این استان دارد.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی نیز در  این نشست گفت: نگاه دولت و به ویژه سازمان برنامه و بودجه به آموزش و پرورش نیازمند تغییر است.

سید «مهدی مقدسی» افزود: اگر نگاه به آموزش و پرورش تغییر نکند چالش‌های زیادی متوجه کشور می‌شود و پیامد‌های زیادی در بخش‌های اجتماعی و اقتصادی به جا می‌گذارد.

وی بیان کرد: آموزش و پرورش نهادی موثر و محوری است و حل مشکلات این بخش باید با جدیت دنبال شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی هم در این نشست گفت: فلسفه وجودی تشکیل شورای آموزش و پرورش آن است که دستگاه‌های مختلف از این نهاد با اهمیت و حساس حمایت کنند تا بهترین خدمات به دانش‌آموزان به عنوان سرمایه‌های کشور ارایه شود.

«بهروز اکرمی» افزود: رویکرد در شورای آموزش و پرورش نباید صرفا عمرانی باشد و ساختمان شیک و مدرن برای دانش‌آموزان خوب است، اما موجب تربیت بهتر این قشر‌ نمی‌شود.

وی بیان کرد: آموزش و پرورش به تنهایی نمی‌تواند بار سنگین ماموریت‌های محوله را به دوش بکشد و باید در این راستا حمایت شود.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی نیز در این نشست گفت: مشکل کمبود معلم به‌ویژه در مقطع ابتدایی در شهرستان‌های اراک، ساوه و دلیجان وجود دارد.

سید «احمد سجادی» افزود: کمبود امکانات ورزشی به ویژه در مدارس روستایی، نبود تناسب بین نیرو‌های خروجی (بازنشسته آموزش و پرورش) با جذب نیرو‌های ورودی، نبود امکان بومی‌گزینی معلمان و آموزگاران به دلیل سیاست‌های کلان کشوری و بروز مشکلات مترتب بر آن،  وجود فضا‌های اضافی و آسیب‌زا به ویژه در مدارس روستایی، نبود رعایت اصول استاندارد و ایمن‌سازی در برخی مدارس که توسط نوسازی مدارس ساخته می‌شوند، از دیگر مشکلات است.

وی بیان کرد: تفاوت قابل توجه از نظر کیفیت آموزشی و رفاهی بین مدارس شهری با مدارس حاشیه شهر‌ها و روستا‌ها وجود دارد و فرسودگی بیش از حد ساختمان برخی مدارس روستایی نیز بر مشکلات این حوزه اضافه کرده است.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی اضافه کرد: شواهد میدانی در بازدید از مدارس استان بیانگر آن است که واحد‌های آموزشی شهرستان‌های خمین، محلات و فراهان وضعیت به نسبت بهتری دارند، مدارس شهرستان‌های شازند، تفرش، آشتیان، زرندیه، خنداب و کمیجان در حد استاندارد هستند و  مدارس شهرستان‌های اراک، ساوه و دلیجان وضعیت چندان مطلوبی ندارند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی در ادامه این نشست گفت: با وجود کمبود نیرو در حوزه آموزش و پرورش این استان، تجمیع فضا‌های آموزشی در مدارس یک نفره، پنج نفره و زیر ۱۰ نفر ضروری است.

«رقیه یادگاری» افزود: در این راستا نیاز به مطالعات دقیق و علمی است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی نیز در این نشست گفت: این استان با وجود کمبود نیرو در زمینه پوشش تحصیلی و گذر تحصیلی جزو استان‌های برتر کشور است.

«شهریار فولادوند» افزود: توسعه مشارکت در آموزش و پرورش استان مرکزی روز به رشد است و این مهم با جدیت بیشتر دنبال می‌شود.

وی بیان کرد: استان مرکزی بیشترین نیاز نیروی انسانی را در کشور دارد، اما هیچ مشکلی در خصوص آموزش در این استان وجود ندارد.

مدیرکل تعمیر، تجهیز و نوسازی مدارس استان مرکزی نیز در این نشست گفت: ۶۴۲ دانش‌آموز این استان هم اکنون در ۵۸ مدرسه با ۷۲ کلاس در کانکس تحصیل می‌کنند که ۶ کلاس مقرر شده با کمک خیران به‌زودی جمع‌آوری شود.

«حسین محمدی» افزود: تحصیل در اتاقک سیار (کانکس) سخت است و امیدمی‌رود که در سایه مشارکت و همدلی بیشتر خیران این مشکل حل شود.

وی بیان کرد: هشت هزار و ۵۰۳ نفر دانش‌آموز اتباع بیگانه در استان مرکزی وجود دارد که این افراد تنها در سه فضای آموزشی مشغول به تحصیل هستند و فضای آموزشی مورد نیاز این قشر ۲۲ مدرسه با ۲۴۰ کلاس درس و اعتباری بالغ بر ۷۰۰ میلیارد ریال است.

مدیرکل تعمیر، تجهیز و نوسازی مدارس استان مرکزی ادامه داد: سرانه تعمیرات فضا‌های آموزشی این استان به ازای هر متر مربع ۲۰ هزار ریال است که این حق سرانه بسیار ناچیز است.

استان مرکزی با دارا بودن ۱۲ شهرستان دارای بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت است که از این تعداد ۲۲۷ هزار نفر را دانش‌آموزان تشکیل می‌دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار