گفتگو خبرنگار تابناک با نجیبه پروری؛
نجیبه پروری از آن دست بانوانی است که در جامعه مردسالارانه بزرگ شده و توانسته با اراده و انگیزه فراوان بر مشکلات غلبه و در عرصه کوهنوردی موفقیت هایی را کسب کند.
کد خبر: ۸۰۲۸۲۴
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۷ 05 December 2019

تابناک ایلام :: زنان به عنوان نیمی از جمعیت جامعه نه تنها تاثیرگذارترین عنصر خانواده بلکه در عرصه های دیگر از جمله ورزش جایگاه خود را به اثبات رسانیده اند و برای دستیابی به این جایگاه خصوصا در جوامع مردسالارانه با دشواریهایی مواجه هستند که غلبه بر آنها در شرایط نابرابر به اراده ای قوی نیاز دارد.

نجیبه پروری از آن دست بانوانی است که در جامعه مردسالارانه بزرگ شده و توانسته با اراده و انگیزه فراوان بر مشکلات  غلبه و در عرصه کوهنوردی موفقیت هایی را کسب کند.

این بانوی ایلامی که مدت زیادی نیست ورزش کوهنوردی را شروع کرده توانسته اکثر قله های ایران را فتح و به موفقیتهایی دست یابد.

در ادامه این بانوی ورزشکار دقایقی در گفتگو صمیمانه با خبرنگار ما به سوالاتی پاسخ دادند که به شرح ذیل است :

خانم پروری خودتان معرفی می کنید:


نجیبه پروری_  متاهل ، دارای دو فرزند پسر ، بزرگ شده تهران و اصالتا ایلامی و اهل شهر بدره هستم.

چه شد که  به سمت ورزش کوهنوردی سوق داده شدید :
شاید باور نکنید ولی من اصلا هیچوقت سمت ورزش نرفته بودم تا اینکه یک روز که پسرانم را برای تمرین فوتبال برده بودم ، کنار زمین فوتبال یک باشگاه تیراندازی با کمان بود من نیز فقط از سر کنجکاوی خواستم بدانم شرایط این ورزش چگونه است  که با پیشنهاد مربی برای انجام آن مواجه شدم و این نقطه شروعی بود که ورزش را با تیر و کمان آغاز کنم بطوریکه با کمان آموزشی آموزشگاه حتی در مسافت ۳۰ متر نفر دوم شهر قدس شدم.

بعد از مدتی قریب ۴ ماه خودم یک کمان نیمه حرفه ای تهیه و یکسالی هم در مسابقات شرکت کردم.تا اینکه یک روز یکی از بچه ها در مورد کوهنوردی و صخره نوردی صحبت میکرد بنده نیز از شرایط کلاس های صخره نوردی برای پسرم سوال کردم و ایشان گفت برای خانم ها هم هست در این بین یکی از خانم های گروه گفت تو که توان کوهنوردی نداری همین حرف او باعث شد به این ورزش ترغیب شوم.در مسافرتی که به بدره داشتم  بچه های هیئت کوهنوردی برای فتح قله کانی صیفی ازمن دعوت کردند اما با مخالفت برادرم و اقوام منصرف شدم.به تدریج تمرینات تئوری را با دو روز در هفته شروع کردم و برای اولین بار قله ۲۵۰۰ متری بند عیش تهران با کمترین تجهیزات را فتح کردم که باعث تعجب همگان شد.


لطفا به حال و هوای ورزش کوهنوردی گریزی داشته باشید  و بفرمایید چه دوره های آموزشی نیز پشت سر گذاشتید ؟

 ورزش کوهنوردی در عین جذابیت های خاص خود ،یکی از سخت ترین و حرفه ای ترین ورزشهای دنیاست و از نظر سختی ، سنگینی و خطرآفرینی اگر با ورزشی مثل فوتبال مقایسه کنیم یک فوتبالیست حرفه ای در طول نود دقیقه نهایتا تا ۷ کیلومتر در زمین فعالیت دارد ولی یه کوهنورد در بعضی پیمایش ها در یک روز حدود ۱۰ تا ۱۵ کیلومتر پیمایش دارد آن هم با کوله ای که حداقل ۱۰ کیلو وزنش هست ولی با همه ی سختیها و مشقتهای آن بسیار شیرین است.

درحال حاضر مشغول طی دوره های کوهنوردی برای گرفتن مدرک مربیگری کوهپیمایی و راهنمای کوهستان هستم که تا کنون کلاسه های کوهپیمایی،پزشکی کوهستان،نجات و جستجو در کوهستان،محیط زیست کوهستان،برف و یخ مقدماتی و سنگ نوردی مقدماتی را گذرانده ام، در هفته یک روز تمرین سنگنوردی در سالن دارم و آخر هفته ها هم حتما صعودبه  قله در برنامه هایم هست مگر اینکه با دوره های کوهنوردیم تداخل داشته باشد.


تاکنون چه قله هایی را فتح کرده اید؟


من کوهنوردی را بطور حرفه ای از اردیبهشت ۹۸ شروع کردم و تا کنون قله های شاخصی را صعود کردم که از جمله آنها میتوان به ۶  قله از جمله: طرح سیمرغ مثل بلقیس در زنجان،کمال و اورین آذربایجان غربی و شرقی، دماوند مازندران،پراو کرمانشاه،کینو خوزستان و همچنین توچال،کهار،کرچان،هزاربند،اشکدر و... اشاره کرد که اکثرا بالای ۳۸۰۰ متر ارتفاع داشتند.


با توجه به بزرگ شدن در خانواده ای مردسالار و سنتی چه مشکلاتی بر سر راه شما برای ورزش کردن بود؟


به نکته ی خوبی اشاره کردید ،ورزش کردن برای یک زن بزرگ شده در جامعه ی سنتی خیلی سخت است حتی سخت تر از فتح یک قله در فصل زمستان. ولی من برای هدفی که داشتم جنگیدم و خوشبختانه با توجه به پشتکار و توانایی که دارم همه تقریبا تسلیم شدند و کوتاه آمدند ناگفته نماند کورد بودن یک مزیت برایم بود زیرا کوردها ذاتا کوهنورد و با کوهنوردی مشکلی ندارند. مشوق اصلی من شوهرم بود که همه گونه حمایتم کرده و تنها نیازم یک اسپانسر است که بتواند مرا حمایت مالی کند.


 ورزش کوهنوردی چه تاثیری بر زندگی شما داشته است ؟


ورزش کوهنوردی از جهاتی شبیه زندگی است مثلا گاهی به صخره ای سخت و بد راه بر می خوری برای عبور از آن باید آن را دور زد سختیهای زندگی هم چنین هستند و نباید در برابر آنها کوتاه آمد همچنین کوه برخلاف ظاهرش آرامش خاصی دارد و به آدمی آرامش و صبر می دهد.

بنده خود در زندگی خیلی عجول و هیجانی بودم ،کوه تاثیرات بسیار مثبتی از این بابت بر من گذاشت و از طرفی در کوهستان عجله و عدم آرامش عواقب بدی در پی دارد.


چه پیشنهادی برای ورزش کردن بانوان دارید


واقعیت امر بنده  تا دو سال پیش هیچگونه فعالیت ورزشی نداشتم و همان گونه که اشاره کردم یک اتفاق ساده مرا به سمت ورزش سوق داد .اکنون نیز اعتقاد دارم ورزش برای بانوان بسیار ضروری بوده چرا که از نظر روحی و روانی و نیز آمادگی جسمانی تاثیر مستقیمی بر سلامتی آنها دارد و با بالا رفتن سن ،بدن تحلیل رفته و نیاز هست که ما حداقل یه ورزش سبک و تمرینات روزانه داشته باشیم خیلی از خانم ها فکر میکنند کار خانه و اداره ی زندگی یک فعالیت ورزشی محسوب میشود در صورتی که ابدا اینطور نیست، لذا پیشنهاد میکنم در هر سنی و شرایطی که هستند حتما یک فعالیت ورزشی را ولو یک روز درمیان، و حداقل یکساعت تمرین داشته باشند./م

بانوی ایلامی بر بام قله های ایرانبانوی ایلامی بر بام قله های ایران
بهروز مردانی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار