روزنامه اصلاح‌طلب: پشیمانی از انتخاب روحانی فایده‌ای ندارد

سیدعلی میرفتاح، سردبیر اعتماد در این روزنامه نوشت: «بحث تدبير و اميد، بحث شخص نيست و با خنده و گريه حسن روحاني هم عجين نشده. ما در نود و دو و نود و شش بر مبناي مناسبات و محاسبات سياسي وارد كارزار انتخاباتي شديم و به‌زعم خود بهترين گزينه را انتخاب كرديم. خدايي نكرده گرفتار كيش شخصيت كه نيستيم و بر مبناي علاقه و عاطفه شخصي كه رأي نمي‌دهيم.

با معيارهاي عقلي و سياسي هزار بار ديگر هم به شرايط سياسي قبل برگرديم، همان كاري را مي‌كنيم كه كرديم. نه فقط درباره انتخابات‌هاي گذشته بلكه درباره تمام رفتارهايي كه در طول ساليان از «ملت» سر زده اين حكم صدق مي‌كند كه با توجه به زمان و مكان مردم بهترين كار را كردند، بهترين راه را رفتند و بهترين تصميم را گرفتند.

پشيمان كردن مردم از ماوقع نه‌ تنها تاريخ يك ملت را از بين مي‌برد بلكه امروز و فردا را نيز خراب مي‌كند. اين خطاي بزرگي است كه اشتباه امروز را به گذشته ببريم و خود را در گذشته تخطئه كنيم...

اگر كسي بخواهد- در هر مرتبه‌اي و هر مقامي- حساب خودش را از دولت جدا كند، مطمئن نباشد كه مخاطبان هم حسابش را جدا كنند. تجربه نشان داده كه خشك و تر را به يك چشم مي‌بينند نه دو چشم.»

***

آیا واقعا روحانی از زمان اجرای افزایش قیمت بنزین بی‌خبر بود؟

حسن روحانی در تبریز گفت که من هم از زمان اجرای طرح افزایش قیمت بنزین خبر نداشته و صبح جمعه بیدار شده و دیده قیمت بنزین بالا رفته است.

اما جمال عرف، معاون سیاسی وزیر کشور در حاشیه نشست خبری خود روایت دیگری ارائه کرده است. به گزارش رویداد۲۴ عرف درباره سخنان رییس جمهور گفت: روز سه شنبه ساعت ۱۰ صبح شورای امنیت کشور برگزار شد و در همان جلسه زمان سهمیه بندی مطرح شد. بعد از جلسه صورتجلسه آن در اختیار رئیس جمهور قرار گرفت. روز چهارشنبه نیز وزیر کشور در دولت گزارش می‌دهد بنابراین تلقی من این است که رییس جمهور خواسته بگوید به وزیر کشور اعتماد دارم، اما شما خوشبین باشید.

***

دادستانی آمار کشته‌شدگان حوادث اخیر را اعلام می‌کند
 
به گزارش ایسنا، جمال عرف در حاشیه نشست خبری امروز(شنبه) خود در پاسخ به سوالی درباره تعداد کشته شدگان ناآرامی های اخیر کشور اظهار کرد: قرار است دادستانی براساس آماری که از پزشکی قانونی می گیرد، آمار را اعلام کند.
وی درباره اعتبار آمار اعلام شده از سوی نهادهای بین المللی تصریح کرد: این آمار معتبر نیست و آنها تعداد کشته شدگان را بیشتر اعلام می کنند.

***

هرچه زودتر در طرح بنزینی تجدیدنظر کنید

روزنامه جمهوری اسلامی ن.شت: «باید بپذیریم و بپذیرند که در حفاظت و حمایت از مردم که پشتوانه نظام هستند کوتاهی‌های زیادی صورت گرفته و می‌گیرد. تازه‌ترین نمونه از این کوتاهی‌ها در ماجرای افزایش قیمت بنزین جلوه‌گر شد. حضرات مسئولان تردید نفرمایند که این تصمیم کاملاً اشتباه بوده و پیوست‌های آن، یعنی یارانه معیشتی، دونرخی‌کردن و سهمیه‌بندی نیز، اشتباه در اشتباه است. می‌فرمایند این، نظر کارشناسی شده است و باید به نظر کارشناسان اعتماد کرد. جواب این است که نظر کارشناسان را باید با تاثیر مثبت گذاشتن آن بر زندگی مردم محک زد.

امروزه اکثریت قریب باتفاق مردم از این تصمیم ناراضی هستند و نارضایتی خود را صریحاً همه ‌جا و به همه ‌کس می‌گویند. متاسفانه حضرات تصمیم‌گیرندگان و تصمیم‌سازان آنها در میان مردم نیستند و به همین دلیل از آنچه مردم می‌گویند بی‌خبرند. خود حضرات می‌گویند اکنون درحال جنگ اقتصادی هستیم ولی از مشکلات مردم در دوران جنگ اقتصادی غفلت می‌کنند.

تصور نکنید مردمی که به راه‌پیمائی و تجمعات ضداغتشاشگران آمدند، از تصمیم بنزینی شما راضی هستند. آنها همگی با این تصمیم مخالفند و در عین حال برای تامین امنیت کشور به صحنه آمدند و هیچکس حق ندارد حضور آنها در راه‌پیمائی را به معنای حمایتشان از تصمیم بنزینی مسئولین بداند...

امروز دقیقاً روزی است که مسئولان باید این نصیحت امام خمینی را بکار ببندند و با تجدیدنظر در تصمیم بنزینی خود، درصدد حفاظت از پشتوانه مردمی کشور و نظام و خودشان برآیند. منظور این نیست که قیمت بنزین به قبل از 24 آبان برگردد، بلکه خواست مردم اینست که به میزان قابل تحملی بر قیمت آن افزوده شود و بساط دونرخی و سهمیه‌بندی و یارانه معیشتی که مفاسد زیادی به‌همراه دارند جمع گردد.

مطمئن باشید مردم با یک تصمیم معقول و منطقی همراهی خواهند کرد. این را هم بدانید که با استمرار تصمیم نادرست بنزینی کنونی، نه آلودگی هوا برطرف خواهد شد، نه مصرف بنزین که مربوط به ثروتمندان است کم خواهد شد و نه قاچاق پایان خواهد یافت. مهم‌تر اینکه هرچه زودتر مردم را دریابید و به خواست مردم عمل کنید که فردا دیر است.»

***

جلسات غیرعلنی بزرگترین کلاهی بود که بر سر مجلس رفت

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین، با این توضیح که مجلس دهم بیشترین تعداد جلسات غیرعلنی را در طول تاریخ مجالس گذشته داشته است، گفت: در جلسات غیرعلنی آقای لاریجانی به عنوان رئیس مجلس نفس این مجلس را می‌گیرد و بزرگ‌ترین کلاه گشادی که در مجلس دهم سر نمایندگان رفته، جلسات غیرعلنی است.

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در جلسات غیرعلنی نمایندگان مجلس مواضع‌شان را به طور مشخص اعلام می‌کنند، در قضیه افزایش قیمت بنزین هم چندین بار نمایندگان نظر مخالف‌شان را با افزایش اعلام کردند، ولی آقای لاریجانی به نمایندگی از طرف مجلس، نظر موافقش را با این افزایش قیمت در جلسه سران قوا اعلام کرد که مورد انتقاد نمایندگان واقع شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: همه می‌دانند این نظر قوه مقننه نبود و نظر شخص ایشان بوده است. این از اشتباهاتی بود که مجلس پذیرفت.

فلاحت‌پیشه تاکید کرد: جلسات غیرعلنی مجلس را غیردموکراتیک می‌دانم چون هیچ یک از جلسات غیرعلنی مجلس دهم با هدف تصمیم‌‌گیری برگزار نشده است بلکه همه آن جلسات با توجیه تصمیماتی برگزار شد که در جایی خارج از مجلس برگزار شده بود.

این نماینده دوره دهم مجلس اظهار کرد: این جلسات غیرعلنی آفت مجلس و کلاه گشادی بود که سر نمایندگان مجلس دهم رفت. در تاریخ مجلس تا این حد جلسات غیرعلنی نداشته‌ایم و این میزان جلسات غیرعلنی بی‌سابقه بوده است.

***

حاجی بابایی: ای کاش روحانی درباره بنزین صحبت نمی‌کرد

حمیدرضا حاجی بابایی، نماینده مجلس با اشاره به اظهارنظر رئیس جمهور درباره بی اطلاعی از زمان اجرای طرح سهمیه بندی بنزین به فارس گفت: این سخن اخیر رئیس جمهور انصافا در شان رئیس جمهور ایران و ملت بزرگ ایران نبود.

این نماینده مجلس دهم شورای اسلامی همچنین بیان کرد: این روزها مردم نگاهشان به استدلال،‌ توجیه منطقی و عقلانی این اقدام (اجرای طرح افزایش قیمت بنزین) از طرف دولتمردان بود.

وی افزود: ای کاش آقای رئیس جمهور در این رابطه اصلا صحبت نمی‌کرد چرا که صحبت‌های چند روز اخیر، ضد و نقیض دارد؛ با بیان صحبت‌ هایی که در دولت انجام شده و سخنانی که رئیس جمهور می‌گوید همه اینها نشان می‌دهد که حرفی برای زدن ندارند.

وی بیان کرد: طرح به این مهمی انجام پذیرفته، اینهمه بازتاب داشته، کشته داده و خسارت وارد شده، دشمن ورود کرده و مردم عصبانی شدند؛ همه اینها اتفاق افتاده و رهبری هم فرمودند من مصوبه روسای سه قوه را حمایت کردم. حال رئیس جمهور که رکن اصلی این کار است می‌گوید اطلاع نداشتم چه زمانی اجرا می‌شود، امیدواریم لاریجانی حداقل اطلاع داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

آیا رییس جمهور‌ها همیشه باید در حال سخنرانی باشند؟

***

نمایندگانی که به استیضاح زنگنه رای ندهند باید پاسخگوی عملکرد او باشند

نصرالله پژمانفر نماینده مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با جهان نيوز پیرامون طرح استیضاح بیژن زنگنه وزیر نفت و روند آن در مجلس اظهار داشت: اگر به لیست نمایندگان متقاضی استیضاح وزیر نفت نگاه کنید، افرادی در این لیست هستند که کمتر در فرآیند ثبت نام و امضا کردن  استیضاح‌ها شرکت کردند و به نظر می رسد با توجه به پیگیری که از طرف نمایندگان درخواست کننده استیضاح وجود دارد موضوع استیضاح جدی باشد، البته شرایط صحن مجلس متفاوت است و خیلی از نمایندگان شاید به دلایل مختلف به این موضوع تمکین نکنند و با طرح استیضاح وزیر نفت همراهی نکنند و ممکن است که  این استیضاح در مجلس رای نیاورد.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی با اشاره به فضای مجلس نسبت به موضوع استیضاح وزیر نفت، توضیح داد: در حال حاضر حدود هفتاد نفر از نمایندگان طرح استیضاح وزیر نفت را امضا کردند، البته شاید اگر این کار با کمی تاخیر انجام می شد و با نمایندگان بیشتری در این زمینه صحبت می شد تعداد امضا کنندگان استیضاح بیشتر می شد، به هر حال نمایندگان متقاضی استیضاح تلاش خودشان را می کنند و امیدوار هستند که این استیضاح در مجلس رای بیاورد، اما در صورتی هم که با استیضاح وزیر نفت موافقت نشود قطعاً آن نمایندگانی که به این استیضاح رای مثبت نداده باشند باید پاسخگوی سوالات، مسائل و ابهاماتی که پیرامون عملکرد و موضوع صلاحیت آقای زنگنه برای تصدی وزارت نفت وجود دارد، باشند.

وی در ادامه با بیان اینکه رئیس جمهوری که خود سهمیه بندی سوخت را لغو کرده بود، دوباره آن را اجرا کرد، تشریح کرد: ایشان شش سال فریاد می زد که طرح سهمیه بندی سوخت غلط بود و به شدت با آن مخالف می کرد و در این مدت پرچم مبارزه با این طرح را برافراشته بود ولی امروز خودش و کابینه اش آمدند و به آن عمل کردند و بعد از اجرای آن هم می گوید که من از زمانش اطلاع نداشتم، این روحیه و این طرز پاسخگویی متاسفانه در بعضی از افراد این دولت مشاهده می شود

قصد شرکت در انتخابات مجلس ندارم

علی لاریجانی عصر شنبه در حاشیه سفر به قم و دیدار با برخی از مدیران استان در پاسخ به سوال مهر در خصوص تصمیم خود برای شرکت در انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی، گفت: اینکه بنده سه دوره ۱۲ ساله وکیل مردم قم بودم افتخاری برای من بوده است، چرا که مردم قم حق بزرگی به گردن انقلاب اسلامی دارند و همواره در این مسیر پیشرو بودند، اما من در این دوره از انتخابات برنامه‌ای برای شرکت ندارم.

وی عنوان کرد: نه تنها در استان قم بلکه از سایر استان‌ها نیز برای انتخابات ثبت نام نخواهم کرد./الف