رئیس ستاد مدیریت محلات شهرداری تهران اعلام کرد که به زودی فراخوان نامزدی برای سمت مدیریت محله‌های پایتخت منتشر می‌شود.
کد خبر: ۸۰۱۶۴۲
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۹ 30 November 2019

به گزارش تابناک تهران، مهدی شیرزاد روز شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه انتخابات شورایاری برگزار و شورایان برسرکار خود هستند، توضیح داد: در سطح خرد محلات برای پیشبرد اهداف و فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی نهادی به نام مدیران محله تشکیل شد که هیات امنای آنها متشکل از شورایاران و نمایندگان برخی از ارگان‌ها است.
وی ادامه داد: در گذشته معمولا مدیران محلات توسط شهردار ناحیه به ستاد مدیریت محله معرفی و بعد از انجام مصاحبه از بین چند نفر مدیر محله انتخاب می‌شد، اما امسال در راستای مردمی کردن اقدامات محلات، مدیران محلات را از طریق فراخوان انتخاب کنیم.
به گفته شیرزاد، دلیل آن این است که افراد به دلیل رفاقت با برخی در شهرداری شانس مدیر محله شدن را پیدا نکنند و باید بیشتر به سمتی حرکت کنیم که کارها به خود مردم سپرده شود.
وی تاکید کرد که شهرداری تهران به سمت محله و ناحیه‌محوری پیش می‌رود.
به گفته این مقام مسئول، برنامه‌های توسعه در برش محلات تدوین شده و حتی نظام بودجه‌ریزی شهری نیز مبتنی بر محلات تنظیم شده تا بتوانیم برخی مشکلات را در سطح محلات رفع کنیم.
وی ادامه داد: تلاش می کنیم سراهای محلات به دور از نظام بروکراسی اداره شوند و محلی برای پاتوق‌های مردمی، سمن‌ها و غیره باشند و از همه ظرفیت‌های اجتماعی سطح شهر و محلات استفاده کنیم.
وی تاکید کرد که سرای محلات رقیب هیچ نهاد دیگری همچون بسیج، مسجد و غیره نیست.
به گفته این مقام مسئول، ادامه داد: در فرآیند انتخاب مدیر محله به دنبال استخدام افراد در شهرداری نیستیم و اینگونه تصور نشود که اگر مدیر محله انتخاب می‌شوند، استخدام شهرداری شده‌اند.
وی با بیان این‌که مدت زمان فعالیت مدیران محلات ۲ سال است و آنها به عنوان کارمند شهرداری و یا رابطه استخدامی با شهرداری ندارند، گفت: مدیران محلات باید بین ۲۲ تا ۶۵ سال سن داشته باشند و در منطقه ساکن باشند و همچنین مدارک تحصیلی آنها در ارزیابی امتیاز دارد.
رییس ستاد مدیریت محله ادامه داد: ایده محله‌محوری هنوز خام است و نیازمند کار کارشناسی بیشتر است.
وی ادامه داد: در نظام برنامه‌ریزی شهری، برنامه‌ریزی پایین به بالا و مبتنی بر نیاز و خواسته مردم را در نظر می‌گیریم و در ساختار بودجه‌ریزی نیز این موضوعات ملاک عمل خواهد بود.
وی با بیان اینکه نه شهر و نه شهرداری توان مالی برای انجام مگاپروژه‌هایی از جنس پل صدر و امام علی (ع) را ندارند و باید به سمت تعریف پروژه‌های کوچک‌تر در محلات باشیم، ادامه داد: ما نگاه اجتماعی به موضوعات داریم و به همین دلیل در ناحیه محوری و محله‌محوری سعی داریم دغدغه‌های مردم پاسخ داده شود.
شیرزاد در مورد بی‌انضباطی‌های مالی در سراهای محلات با بیان این‌که این موضوع یک دغدغه است، نیز گفت: البته سناریوهای حقوقی متفاوتی در مورد سراهای محلات تدوین شده که البته تصمیم‌گیری در سطح شورای شهر و شهردار تهران است.
وی خاطرنشان کرد: در این چند ماه سعی شده تا سازوکار مالی در سراهای محلات را سرو سامان کنیم و حتی می خواهیم سامانه با کمک سازمان فناوری شهرداری، سامانه جامع محلات راه‌اندازی کنیم که یکی از آنها سامانه مالی است و تراکنش‌های مالی را رصد می‌کنیم.
به گفته این مقام مسئول، ما به موضوع خودگردانی سراهای محلات وفادار هستیم اما ارزیابی‌ها باید شفاف باشد و تا آخر سال این سامانه راه‌اندازی می‌شود.
رییس ستاد مدیریت محله در مورد سطح اختیارات مدیران محلات افزود: اختیارات آنها در چارچوب سیاست‌گذاری معاونت فرهنگی است.
وی در مورد فعالیت شورایاری‌ها با بیان این‌که برخی‌ها با هیاهو سعی دارند که فعالیت شورایاری‌ها را کم‌رمق و کم‌رونق نشان دهند، اظهار کرد: البته دلیل این است که در اصلاح اساسنامه شورایاری‌ها مداخله مالی و اجتماعی از شورایاران سلب شد و عده‌ای که تعدادشان کم است، اما صدایشان بلند است سعی دارند که شورایاری را کم‌رونق جلوه دهند، اما نفس داشتن شورایاری به عنوان یک نهاد دموکراتیک برای مدیریت شهری یک موفقیت است.

شیرزاد در ادامه در مورد فعالیت سراهای محله با بیان اینکه بسیاری از فعالیت سراهای محلات مطلوب و قابل قبول ما نیست، اظهار کرد: با مدیرکل بهزیستی تهران جلسه داشتیم تا تمام خانه‌های کودک سراهای محلات مجوز بهزیستی بگیرند، اما باید بگویم که تحمیل سیاست خودگردانی به سراهای محلات سبب شده که فعالیت آنها به جای آنکه فرهنگی باشد به سمت فعالیت تجاری سوق داده شود.

رییس ستاد مدیریت محله ادامه داد: البته بحث اصلاحیه دستورالعمل‌های سراهای محلات مطرح است که در این زمینه پیش‌نویس و پیشنهادهایی ارائه شد که در جلسه ستاد راهبری که با ریاست شهردار تهران برگزار شد این موضوع مطرح شد، اما اعضای شورا نقطه‌ نظراتی داشتند که باید این نظرات احصاء شود و به نظر می‌رسد در آینده نزدیک در مورد اداره سراهای محلات تصمیمات جدی گرفته شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار