معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه فیلتر جذب دوده نسل جدید بر روی ۲۰ اتوبوس دوکابین شرکت واحد اتوبوسرانی پایتخت نصب شد، گفت: در مرحله نخست قرار است ۵۰ اتوبوس به این فیلتر مجهز شوند.
کد خبر: ۸۰۰۸۵۲
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۰ 27 November 2019

به گزارش تابناک تهران، محسن پورسیدآقایی روز چهارشنبه در مراسم افتتاحیه نصب فیلترهای جاذب دوده بر روی اتوبوس های دو کابین در شرکت اسنا یدک در جمع خبرنگاران توضیح داد: یکی از کارهای مهم در مسیر کاهش آلودگی شهر نصب فیلتر جاذب دوده بر روی اتوبوس ها است.

وی ادامه داد: تمامی اتوبوس های شرکت واحد از سال گذشته معاینه فنی گرفتند اما برغم این مساله دود ذاتی دیزل تولید می کنند که استفاده از این فیلتر جلوی آلایندگی را می گیرد.

به گفته معاون شهردار تهران، ۷۰۰ اتوبوس دو کابین در سال های گذشته از شرکت اسنا یدک تهیه کردیم و قرار شد این شرکت با توجه به مشخصات فنی اتوبوس های تولید خود فیلتر جذب دوده بر روی آن نصب کند.

وی افزود: هر روز یک اتوبوس دو کابین به فیلتر جذب دوده مجهز می شوند.

پورسیدآقایی همچنین گفت که شرکت مذکور بخشی از قطعات این فیلتر را در داخل می سازد و بحشی دیگر از آن را وارد می کند و قرار است با استفاده از توان شرکت های دانش بنیان نسبت به ساخت تمامی این فیلتر دوده در داخل کشور اقدام کنیم.

راه حل کاهش آلودگی هوا کاهش انتشار آلاینده هاست

معاون شهردار تهران با بیان اینکه راه حل کاهش آلودگی هوا کاهش انتشار آلاینده هاست، گفت: یکی از راه ها نصب فیلتر دوده و یکی دیگر کاهش تردد خودرو در شهر است که در این خصوص هم طرح های ترافیکی را در تهران اجرا می کنیم.

وی در خصوص هزینه نصب فیلتر جادب دوده بر روی اتوبوس های تهران نیز گفت: هر فیلتر دوده نسل جدید ۱۰۰ میلیون تومان است و قرار بود از محل جریمه های طرح کاهش این منابع تامین شود اما دولت با توجه به شرایط سخت اقتصادی منابع را تخصیص نداد و تمامی این هزینه را شهرداری پرداخت کرد.

 معاون شهردار تهران اظهار امیدواری کرد که بخشی از درامد حاصل از سهمیه بندی بنزین به این امر اختصاص یابد.

وی همچنین گفت که مجموعه کمیسیون های محیط زیست و حمل و نقل شورای شهر تهران موافق نصب فیلتر جذب دوده بر روی اتوبوس ها هستند اما ابهاماتی داشتند که ممکن است این فیلتر ها اثر بدی روی کارکرد موتور داشته باشد اما این نگرانی با توجه به اینکه خود شرکت تولید کننده اتوبوس این فیلترها را نصب می کند، برطرف خواهد شد.

پورسیدآقایی در خصوص تفاوت این نسل جدید و قدیم فیلترهای جذب دوده اتوبوس نیز گفت: در سیستم قبلی باید مواد شیمیایی به فیلتر اضافه می کردیم اما در فیلترهای جدید این موضوع دیگر منتفی است و فیلتر کردن ذرات بر روی سرامیک کار گذاری شده بر روی فیلتر انجام می شود.

وی ادامه داد: سنسور بارگذاری شده بر روی فیلتر کثیف شدن فیلتر را نمایش می دهد؛ فیلترهای نسل جدید هر ۹ ماه باز، تمیز و دوباره نصب می شود.

افزایش ۱۱ درصدی مسافرت شهری با مترو

پورسیدآقایی در بخش دیگری از سخنانش گفت که در کنار گران شدن بنزین شهروندان باید از امکان استفاده از حمل و نقل عمومی بهتر بهره مند شوند و در این خصوص مذاکراتی با دولت داشتیم و نامه های از طرف شهردار تهران و وزیر کشور مبنی بر تخصیص بخشی از درامد حاصل از سهمیه بندی بنزین به خرید اتوبوس جدید نوشته شده است.

وی با بیان اینکه پس از سهمیه بندی اقبال شهروندان  به حمل و نقل عمومی بیشتر شده، ادامه داد: اگر این منابع تخصیص پیدا نکند یکی دو ماه دیگر شهروندان دوباره به سمت استفاده از خودروی شخصی متمایل می شوند.

به گفته معاون شهردار تهران، استفاده از مترو پس از سهمیه بندی بنزین ۱۱ درصد افزایش (معادل۲۰۰ هزار مسافر بیشتر) مسافر داشتیم.

اشکالات پلیس به طرح ترافیک سطحی بود

وی در خصوص اشکالات پلیس به طرح ترافیک  و کاهش یک ساعته طرح ها گفت: اشکالاتی که پلیس در مورد کنترل آلودگی هوا سطحی است و اگر اشکالات کارشناسی باشد پاسخ می دهیم؛ در نامه پلیس به شهردار پیشنهاد شده بود که زمان پایان طرح های ترافیک ساعت ۱۷ باشد که به نظر ما ساعت ۱۸ مناسب تر بود.

پورسیدآقایی افزود: این کاهش یک ساعته فقط در ۶ ماه دوم سال اعمال می شود.

۸۰ درصد آلودگی هوای تهران از خودروهاست

معاون شهردار تهران همچنین در خصوص آلودگی هوای پایتخت گفت: ۸۰ درصد آلودگی تهران به خاطر تردد خودروهاست.

وی ادامه داد: هم اکنون وضعیت تهران از شهرهای اقماری خود بهتر است و اما از یاد نبریم که ششمین روز متوالی سکون هوا در تهران را تجربه می کنیم اما هوا هنوز برای تمامی اقشار جامعه ناسالم نشده است.

معاون شهردار تهران گفت: میانگین شاخص کیفیت هوا در تهران صبح امروز ۱۲۶ بود که نشان می‌دهد پایداری هوای شهر افزایش یافته و علی‌رغم اینکه روز ششم سکون هوا را می‌گذرانیم ولی شرایط ناسالم برای همه افراد نشده و این نشان می‌دهد که ذرات آلاینده کمتر از قبل بوده است.  

پورسیدآقایی یادآور شد: نمی‌توان وضعیت هوا را چشمی ارزیابی کرد ولی بر اساس بررسی‌ها شاخص کیفیت هوا در شهرهای اطراف مناسب نیست و کرج آلوده‌تر از تهران است.

وی در مورد علت آلودگی هوا در تهران، ‌گفت: شاخص آلایندگی هوا در مناطق پیروزی، ری و شادآباد به ۱۵۰ رسید و این موضوع نشان می‌دهد که تردد خودروهای سنگین و دیزلی علت آلودگی در این مناطق است.

معاون شهردار تهران گفت: سهم گرمایش خانگی در آلودگی هوای تهران چندان زیاد نیست و در پایتخت بیشتر گاز استفاده می‌شود و مصرف گازوئیل در گرمایش خانگی زیاد نیست.

آمادگی ساخت سالانه ۱۵۰۰ اتوبوس شهری توسط یک شرکت  داخلی 

امید بی‌نظیر مدیر فروش شرکت خودروسازی داخلی اسنا یدک که نصب و تولید فیلترهای جاذب دوده بر روی اتوبوس‌های دو کابین را برعهده گرفته گفت: این شرکت آمادگی دارد که سالانه ۱۵۰۰ اتوبوس شهری تولید کند تادر چرخه حمل و نقل عمومی مورد استفاده قرار گیرد.  

وی افزود: فیلترهای جاذب دوده که امروز افتتاحیه نصب آنها انجام گرفت بخشی از قطعات آن وارداتی و بخشی تولید داخل است. همچنین این فیلترها نقش موثری در کاهش آلودگی هوا دارد.

وی بیان داشت: نصب فیلترهای جاذب دوده بر روی اتوبوس‌های دو کابین حدود ۸۰ درصد آلاینده‌های این اتوبوس‌ها از جمله منوکسید کربن را کاهش می‌دهد.  

 بی‌نظیر اعلام کرد: همچنین این ظرفیت وجود دارد که فیلترهای جاذب دوده برای بیش از ۲ هزار اتوبوس تولید و نصب شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار