رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: شرط رئیس‌جمهوری برای اجرای طرح حمایت معیشتی و اصلاح قیمت بنزین، این بود که حتماً همه منابع حاصل از اصلاح قیمت بنزین عیناً به مردم بازگردد.
کد خبر: ۷۹۷۵۹۴
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۳ 16 November 2019

بازگشت منابع حاصل از اصلاح قیمت بنزین به مردم، شرط رئیس‌جمهور برای اجرای این طرح

به گزارش تابناک سمنان: محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه امشب ۲۴ آبان ماه با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به بررسی طرح حمایت معیشتی دولت و جزئیات طرح افزایش بنزین پرداخت.

آقای نوبخت با اشاره به جزئیات طرح حمایتی دولت برای جبران افزایش قیمت بنزین، گفت: شرط رئیس‌جمهوری برای اجرای طرح حمایت معیشتی و اصلاح قیمت بنزین، این بود که حتماً همه منابع حاصل از اصلاح قیمت بنزین عیناً به مردم بازگردد.

او ادامه داد: طرح حمایت معیشتی و اصلاح قیمت و سهمیه‌بندی بنزین در راستای اجرایی شدن مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه صادر شد.

معاون رئیس جمهور افزود: دولت با وجود داشتن مجوز قانونی، در شش سال گذشته تنها دو بار اصلاح قیمت بنزین را انجام داد و منابع حاصل ازآن نیز عمدتاً صرف حمایت از مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی شد.

نوبخت با اشاره به اینکه دولت دوازدهم در همه اسناد موجود، ۲ سیاست را در رابطه با جامعه در پیش گرفته است، افزود: در سیاست اول دولت در راستای فقر مطلق تلاش کرد و در سیاست دوم به دنبال بهبود معیشت خانوارها است که دولت اولین گام را برای افزایش یارانه خانوارهای کم‌درآمد مانند کسانی که تحت پوشش کمیته حضرت امام(ره) و بهزیستی هستند برداشت لذا دولت به عهد خود وفا کرد و سه تا پنج برابر یارانه آنها را افزایش داد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه ما ١٠ درصد افزایش حقوق را به ٢٠ درصد برگرداندیم، گفت: با همین منابع بودجه سعی کردیم پاداش بازنشستگان را بدهیم لذا ما باید منابع جدیدی را شناسایی می‌کردیم، به طوری که احکام قانونی به ما اجازه می‌داد از یارانه‌های سوخت استفاده کنیم.

او با اشاره به اینکه ما باید قیمت سوخت را با قیمت سایر کالاها مقایسه کنیم، افزود: یک گام به سمت قیمت واقعی سوخت حرکت کردیم، به طوری که مهم این است که ما منابع حاصل از این درآمد را چه کنیم.

نوبخت با اشاره به اینکه ابلاغیه‌ای از دفتر مقام معظم رهبری به سازمان برنامه بودجه برای اصلاح ساختار بودجه ارسال شده است، خاطرنشان کرد: ١٣٠٠هزار میلیارد یارانه پنهان داشتیم اما اکنون درباره ٣٠هزار میلیارد تصمیم می‌گیریم.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه در جهت عدالت از بخشی از منابع یارانه‌ای استفاده کردیم تا بتوانیم این اقدام را انجام دهیم گفت: در گام دوم آنهایی که در نوبت بودند مشمول پرداخت شدند تا در راستای کاهش فقر مطلق، دولت بتواند اقدام خود را انجام دهد.

نوبخت با اشاره به بهبود وضعیت معیشت خانوارها اظهار داشت: دولت به دنبال کاهش نرخ تورم است تا قدرت خانوارها را بیشتر کند، در سال‌های گذشته تلاش دولت موفقیت‌آمیز بود و به گواهی همه نهادهای بین‌المللی دولت توانست نرخ تورم را کاهش دهد و در طی دو سال متوالی آن را یک رقمی کند، تحریم ظالمانه و ناخواسته قدرت خرید مردم را کاهش داد.

نوبخت با بیان اینکه این ٣٠هزار میلیارد تومان در شورای عالی اقتصادی که به دستور مقام معظم رهبری تشکیل شد به بحث گذاشته شد گفت: ما در راستای تقویت معیشت خانوارها این اقدام را انجام دادیم لذا تمامی این وجوه در یک حساب خاص که برای همین کار تعریف شده است جمع می‌شود بدون اینکه به بودجه عمومی وارد شود.

او با اشاره به اینکه مجلس مصر است شما حدود ٢۴-٢۵ میلیون نفر را از یارانه حذف کنید، ادامه داد: ١٨ تا ١٩ میلیون خانوار را باید تحت حمایت قرار دهیم و ما کف آن را در نظر گرفته‌ایم، اگر مشخص شد کسی باید یارانه دریافت می‌کرد و نکرده است از همین زمان شروع برای او مبلغ یارانه محاسبه می‌شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه حدود ۶٣-۶۴ میلیون لیتر در روز بنزین سهمیه‌ای می‌دهیم، ادامه داد: شاید ۲۰-۳۰ میلیون لیتر هم برای بنزین سوپر و به صورت آزاد تعرفه دهیم، از حدود ٩٠ میلیون لیتر در روز عمده آن سهمیه‌ای توزیع می‌شود. ما ٢٩ تا ٣٠هزار میلیارد تومان درآمد از این طرح خواهیم داشت.

نوبخت با اشاره به اینکه ٣ تا ۴ هزار میلیارد نیز برای صادرات پیش بینی کرده‌ایم خاطرنشان کرد: تبصره ۱۴ مکانیزم خود را دارد و الان در حال استمرار است و به همین جهت ما همچنان تا دو روز آینده آنچه را در خصوص تبصره ۱۴ و افزایش قیمت حامل‌های انرژی بوده است به حساب مردم واریز خواهیم کرد، آیا یک روز از دولت ما، مردم به خاطر دارند ما وفای به عهد نکرده و رقم یارانه را به حسابشان واریز نکرده باشیم، ما در قانون هدفمندی یارانه‌ها حدود ١۴٠هزار میلیارد تومان منابع داشتیم که چیزی حدود ٨-٩ هزار میلیارد تومان به مردم تعلق می‌گرفت.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه این اولین باری نیست که در کشور اصلاح قیمت حامل‌ها انجام می‌شود، این بار فقط بنزین گران شده است افزود: من افکار عمومی را به قضاوت می‌طلبم، آیا دولت تلاش نکرد زمینه حمل‌ونقل عمومی را بیشتر کند؟ استان کرمانشاه، گیلان، آذربایجان شرقی و.... ما همه اینها را به راه آهن متصل کردیم، دولت در خصوص حمل و نقل عمومی را اضافه کند بر روی عهدش مانده است.

او تصریح کرد: از متروی تهران سوال کنید، مترو برای سرمایه گذاری نیاز به اوراق مشارکت دارد که ۵٠درصد آن را دولت می دهد، چه کسی می‌گوید دولت به مترو کمک نکرده است، در اولین فرصت از آقای حناچی سوال کنید آیا دولت ۵٠ درصد اوراق مشارکت را داده است یا نه؟ اینکه یارانه بلیت مترو پرداخت شده یا نه بسیار جزئی است، انتظار به حق جامعه این است که دولت زیرساخت ها را در جهت توسعه حمل و نقل عمومی فراهم کند ، ما منابع کافی را برای توسعه شهری و بین شهری اختصاص داده ایم، آن چیزی که می تواند به غایت میزان مصرف حامل های انرژی زا کاهش دهد همین سیستم ریلی است.

نوبخت با اشاره به اینکه عمده حمل‌ونقل‌های مسافت طولانی با گازوئیل انجام می‌شود، گفت: همیشه بحث می‌شود که آیا برای محدود کردن مصرف، راهی جز افزایش قیمت‌ها و اصلاح آن نداریم و بهتر است مردم از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: از سوی دولت به ویژه از طرف وزارت صنعت بر روی واحدهای تولید خودرو باید نظارت کافی و وافی داشته باشیم که هر یک از مدل‌های ماشینی که می‌دهند نسبت به گذشته میزان سوخت و مصرف انرژی کمتری داشته باشد و حتی قیمت‌ها هم نیز تقلیل پیدا کند، دولت کاملاً این موضوع را دنبال می‌کند.

او عنوان کرد: سال ٩۵ میزان مصرف بنزین ماهانه ٧٠ و خورده‌ای میلیون لیتر بود که امسال به ٩٠میلیون لیتر رسیده است، یعنی حدود ١۴/٢ درصد رشد داشته‌ایم.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: رییس جمهور مطلقا اجازه نداد، پول حاصل از افزایش قیمت بنزین را به بودجه تزریق کنیم، این کار را می تواند وزارت کار و یا شرکت ملی نفت انجام دهد اما سازمان برنامه بودجه به میان آمد چون پرداخت این رقم ها بر عهده سازمان است.

نوبخت با اشاره به اینکه کمتر از ١٠روز مبلغ حمایتی دولت به حساب خانوارها واریز خواهد شد تصریح کرد: خانواده‌ها حق دارند متقاضی پرداخت باشند، ما بسیار صمیمانه با مردم برخورد می‌کنیم، این پول مال خود مردم است، اینکه فکر کنیم اگر پول یارانه بیشتر شود خانواده ها شروع به تولید مثل می کنند درست نیست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار