اجرای زنده موسیقی فقط در چند سالن تهران برگزار می‌شود و بسیاری از سالن‌ها بدون استفاده مانده اند!
کد خبر: ۷۹۴۱۰۲
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۷ 04 November 2019

به گزارش تابناک سمنان: وقتی محمد معتمدی اعلام کرد که کنسرتی در پردیس تئاتر خاوران برگزار می‌کند، همه امیدوار شدند که سالن‌های خاک خورده این پردیس بالاخره مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما اجرای کنسرت در پردیس تئاتر، فقط به همان اجرای معتمدی منحصر شد. حسین عالم بخش مدیر پردیس تئاتر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ما این موضوع را تایید کرد که فقط معتمدی در این سالن اجرای زنده داشته است.

البته فقط این سالن مجهز بدون استفاده نمانده است؛ سالن‌های فراوان دیگری هم در تهران هستند که مدت هاست، رنگ مخاطبان موسیقی را به خود ندیده اند.

 

سالن های بدون استفاده در تهران / چرا فقط کنسرت ها در چند سالن برگزار می شود؟

دوری از مرکز شهر، تعداد کم صندلی ها، نبود تجهیزات کامل مانند نور و صدا و ... از جمله عواملی است که باعث می‌شود، خوانندگان و تهیه کنندگان موسیقی برای اجرای کنسرت فقط سراغ چند سالن خاص بروند. سالن همایش‌های برج میلاد، سالن میلاد نمایشگاه بین المللی، سالن همایش‌های وزارت کشور و به تازگی سالن ایرانیان چند محلی هستند که ده‌ها کنسرت پاپ در آن‌ها برگزار می‌شود. خوانندگانی هم که تعداد طرفدارانشان کم است، در فرهنگسرای نیاوران یا به ندرت در سالن امام علی (ع) اجرای صحنه دارند.

سالن های بدون استفاده در تهران / چرا فقط کنسرت ها در چند سالن برگزار می شود؟

البته برای کنسرت‌های سنتی اوضاع کمی متفاوت است؛ تنوع سالن‌ها برای این بخش زیاد، اما ظرفیت صندلی‌ها کم است. تالار سوره حوزه هنری، فرهنگسرای نیاوران، فرهنگسرای ارسباران، تالار وحدت، تالار رودکی، سالن همایش‌های برج میلاد، سالن میلاد نمایشگاه بین المللی و چند سالن دیگر میزبان اجرا‌های صحنه‌ای این بخش هستند.

 

تمامی این سالن‌ها در مرکز شهر یا نزدیک به مرکز هستند. آن‌هایی هم که از مرکز شهر فاصله دارند، دور از دسترس نیستند. تنها سالنی که دسترسی کمی دارد، مرکز همایش‌های ایرانیان در دهکده المپیک است؛ سالنی که استقبال کمی از آن می‌شود. البته ایرانیان پیش از این محل برگزاری مسابقات وزنه برداری بوده و تغییر کاربری داده است(!). دیگر سالن‌هایی هم که ساخته شده و مورد اقبال هنرمندان قرار نمی‌گیرد، در مکان‌های دور افتاده‌ای قرار دارد. مثلا بسیاری از هنرمندان نسبت به موقعیت جغرافیایی پردیس تئاتر اعتراض داشتند؛ البته آن‌ها از کیفیت این پردیس تمجید کردند. شاید برای ساخت این مکان‌ها باید ضمن کیفیت ساخت، موقعیت جغرافیایی آن نیز مورد توجه قرار می‌گرفت.

سالن های بدون استفاده در تهران / چرا فقط کنسرت ها در چند سالن برگزار می شود؟

حالا که این سالن‌ها اصطلاحاً روی دست مدیران فرهنگی مانده است، فقط مراسم‌های خاص بعضی مواقع در آن برگزار می‌شود. هر چند مراسم‌هایی مانند اختتامیه تئاتر شهر که در پردیس تئاتر برگزار شد، این مکان را به محلی برای برگزاری مراسم ها، به شکل مستمر نمی‌کند. شاید بهترین کاری که می‌شود در این محل‌ها انجام داد، اجرای طرح‌هایی مانند «هنر برای همه» باشد.

معتمدی پیش از برگزاری کنسرت رایگان در این باره گفت: «طرحی را در نظر گرفتم که سالن‌های بلا استقاده تهران مورد استفاده قرار گیرد. به این ترتیب که در سراسر شهر، همه هنرمندان حداقل یکبار اجرای رایگان در این سالن‌ها داشته باشند. این طرح را خودم آغاز می‌کنم.»

شاید با طرح‌هایی مانند «هنر برای همه» بتوان کاری کرد که سالن‌های بلا استفاده بیشتر دیده شوند. در غیر این صورت، بودجه‌های فراوانی که صرف ساخت این سالن‌ها شده است، همگی بر باد می‌رود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار