شهردار تهران معتقد است که مشکلات کلانشهرهای جهان مشترک است و از این رو راه علاج آنها هم یکسان خواهد بود.
کد خبر: ۷۹۳۷۸۴
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵ 03 November 2019

به گزارش تابناک تهران، پیروز حناچی عصر شنبه در آئین اختتامیه چهارمین دوره جایزه جهانی خشت طلایی تهران در برج میلاد آلودگی هوا، ترافیک، تغییرات آب و هوایی و گرمایش زمین را از جمله این مشکلات مشترک ذکر کرد. حناچی با بیان اینکه فقر، حاشیه نشینی، آب و فاضلاب و کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی تجربه ای مشترک بین شهرها است گفت: برگزاری این جایزه جهانی تلاشی است برای به اشتراک گذاشتن تجربیات شهرها و ارج نهادن به تلاش‌های مدیریت شهری مختلف برای ارتقای زندگی شهری.

شهردار تهران با اشاره به توسعه کلان‌شهرها در ایران گفت: «ما تا دهه ٣٠ در ایران تنها یک کلانشهر داشتیم و امروز با ١۵ کلانشهر یا شهرهایی در آستانه کلانشهر شدن مواجهیم. در دهه ٣٠ نسبت جمعیت شهری به جمعیت روستایی کشور ٣٠ به ٧٠ بود و براساس آخرین سرشماری‌های رسمی، حالا این نسبت کاملا برعکس شده است؛ این اتفاق با آهنگی کندتر در جهان نیز در حال افتادن است.»

 حناچی با اشاره به جایزه خشت طلایی گفت: «تلاش کرده‌ایم که این جایزه را فرصتی برای بالا بردن کیفیت شهر خود و ارج نهادن به زحمات همکاران خوبمان در اقصی‌نقاط جهان بدانیم».

جایزه خشت طلایی در سال‌های ٩٣ تا ٩۵ برگزار شده بود و امسال نیز با شعار «شهرهایی هوشمند، تاب‌آور و زیست‌پذیر برای همه» برگزار شد.

حناچ در ادامه افزود: از UN Habitat و دیگر نهادهای بین‌المللی که ما را در این بزرگداشت همکاری و همراهی کردند، تشکر می‌کنم. در دوره اول با تعداد معدودی از پروژه‌ها مواجه بودیم؛ در دوره دوم حدود ٢٣٠ پروژه در این رویداد شرکت کردند که ٢۴ مورد از آن‌ها با رأی داوران انتخاب شدند. عناوین جالبی در میان این پروژه‌ها وجود داشتند، مثلا پروژه‌ای در ملبورن استرالیا که نتیجه آن کاهش ۴ درجه‌ای دمای شهر بود. در دوره سوم که بیش از ۴٠ کشور جهان در آن شرکت کردند، درمجموع ١۶۴ پروژه داخلی و ٢۵۵ پروژه خارجی شرکت داشتند. شهر بعلبک لبنان و شهر رشت از منتخبان آن دوره بودند. در برنامه امسال نیز حدود ۵٠٠ کاندیدا داشته‌ایم که ۱۴۰ کاندیدا از داخل و بقیه از خارج ایران بوده‌اند و امیدواریم با نگاه جدیدی که در مدیریت تهران تعقیب می‌شود، این رویداد را فرصتی برای افزایش کیفیت زندگی در تهران و باقی شهرهای ایران بدانیم و از تجربیات مفید دیگر کشورها نیز بهره ببریم.

جمالی‌نژاد: باید ببینیم چرا حال شهرها خوب نیست

رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور نیز در این نشست با بیان این که در یک دوره‌ای معماری کشورمان زبانزد بود اظهار کرد: اما حالا کمتر فکر می‌کنیم و کمتر همه جوانب موضوعات را می‌بینیم چرا که یک زمانی بحث شهر اخلاق، شهر تاب آور، شهر زیست پذیر و غیره مطرح بود اما همه این مسائل و توجه به آنها نسخه‌ شفابخشی برای شهرها نبوده و نیستند.

مهدی جمالی نژاد با بیان این که جای سوال است که چرا با وجود این همه پروژه‌، پل و غیره هنوز هم حال شهرهایمان خوب نیست اظهار کرد: یادمان رفته است که شهر موجود زنده است و هم روح و هم کالبد دارد و اگر همه جوانب آن را در نظر نگیریم نمی‌توانیم مشکلات را حل کنیم.

رئیس سازمان شهرداری‌ها با بیان این که شهرهای اسلامی مصادیق کاملی از شهرهای ایده آل هستند گفت: در شهرهای اسلامی همه صفات انسانی و الهی در نظر گرفته شده است و معتقدم باید به جای مدیران شهری، به دنبال حکیمان شهری باشیم تا آنها بتواند با در نظر گرفتن همه جوانب وابعاد وجودی شهرها مشکلات را حل کنند.

روز جهانی شهرها در سال ۲۰۱۳ بر اساس پیشنهاد کمیته اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان ملل به منظور همکاری بیشتر شهرهای مختلف جهان برای تقویت زیرساختهای شهری حکمرانی محلی و مدیریت شهری و سایر زمینه‌های حیاتی برای مقابله با عواقب تغییرات شهرنشینی در جوامع مختلف انتخاب شده است. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار