رصد‌خانه «تابناک»، خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:احمد توکلی: قالیباف را در قامت ریاست مجلس می‌بینم/توضیح نماینده مشهد درباره تکلیف قانونی CFT و «پالرمو»/در مجلس به دنبال ایجاد «قائم مقام اجرایی» برای رهبری بودند و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۹۳۶۴۶
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۷ 02 November 2019
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
اصغرزاده:حاضریم در انتخابات مجلس ببازیم، اما ائتلاف نکنیم

ابراهیم اصغرزاده، عضو شورای عالی اصلاح‌طلبان با بیان اینکه حاضریم ببازیم، ولی دست به ائتلاف نزنیم، گفت: این جمع بندی، جمع بندی غالب در شورای عالی اصلاح‌طلبان است؛ یک باخت شرافتمندانه، بهتر از یک بُرد متحجرانه است.در این چند ساله بخش مهمی از فساد مملکت به خاطر پیدایش یک طبقه نوکیسه از نورچشمی‌هاست، خانواده‌هایی که فرزندانشان، داماد‌ها و عروس‌هایشان درگیر مسائل اقتصادی شده‌اند. بحران خانواده سالاری یا خویشاوند سالاری دارد مملکت را از پا درمی‌آورد و اصولگرایان و اصلاح‌طلبان را هم شامل می‌شود. /مهر
 
ماجرای عجیب درج شرط بچه دار نشدن به عنوان شروط ضمن عقد

رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق:اخبار مربوط به رواج ثبت شرط بچه دار نشدن در شروط ضمن عقد کذب است.حتی یک مورد هم وجود ندارد که شرط بچه دار نشدن در شروط ضمن عقد در دفترخانه‌ها ثبت شود.شروط این چنینی شرعا و قانونا باطل است و امکان درج در سند ازدواج ندارد.حتی موردی نداشتیم که زوج‌های جوان در عقد نامه تلویحا به بچه دار نشدن و یا دیر بچه دار شدن اشاره داشته باشند.
 
۹ مورد گروگانگیری از ابتدای سال در تهران

سردار حسین رحیمی رئیس پلیس پایتخت: از ابتدای سال ۹ مورد گروگانگیری در تهران داشته‌ایم که تمامی افراد ربوده‌شده نزد خانواده‌هایشان بازگشت داده شده‌اند. در آخرین آدم ربایی این گروه، افراد از فرد دزدیده شده فیلم تهیه کرده و برای خانواده اش ارسال کرده و در آن فیلم فرد دزدیده شده مجبور شده تا بگوید یکی از نهاد‌های امنیتی او را دزدیده و ۱۵ میلیون دلار و ۱۰ میلیارد تومان برای آدم ربا‌ها درخواست کرده است. تا به این لحظه ۷ نفر از اعضا این گروه به اضافه سرکرده آن‌ها (در مجموع ۸ نفر) دستگیر شده اند که سرکرده این گروه ۶۰ سال سن دارد و سابقه ۵ مورد زندان را داشته است. /مهر

«نفوذ» تا منزل برخی آقایان گسترش یافته است

نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: در کمیسیون ویژه برجام به ظریف گفتم می‌شود یک بند راجع به فسخ توافق را در برجام به ما نشان دهید؟ اگر آمریکا قرارداد را فسخ کرد تکلیف چیست؟ ظریف عصبانی شد و گفت: دوازده سال است همین حرف‌ها را می‌گویید که توافق نشده است. ما اعتماد داریم و توافق کردیم. طرح موضوع نفوذ، ناشی از توهم توطئه نیست، بلکه بسیار جدی است، تا جایی که نفوذ در بیخ گوش برخی آقایان و در منزل آن‌ها وجود دارد. گزارش‌هایش را ما دیده‌ایم.

تنها ۶ تفحص در مجلس دهم به نتیجه رسیده

به روایت عضو هیئت رئیسه مجلس حدود ۲۰۰ طرح تحقیق و تفحص از ابتدای مجلس دهم مطرح شده است، اما بررسی‌های ایرناپلاس نشان می‌دهد از این تعداد ۱۶ طرح در کمیسیون و ۱۳ مورد در صحن تصویب شده و تنها شش طرح به نتیجه نهایی رسیده است. طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران نیز در مجلس مطرح شد. این طرح با خواست ۲۱ تن از نمایندگان لیست امید برای بررسی نحوه ساخت‌وساز و هزینه‌ها، مدیریت نمایشگاه شهر آفتاب، نحوه تغییر کاربری‌ها و واگذاری املاک شهرداری تهران مطرح شده بود که اسفندماه ۹۵ کمیسیون عمران با قرائت گزارشی در صحن علنی بررسی آن را رد کرد. طراحان این طرح از جمله محمود صادقی و فاطمه سعیدی، نمایندگان تهران لابی‌گری و اعمال فشار سنگین از سوی حامیان و اطرافیان قالیباف را علت رد این لایحه عنوان کردند. بر اساس اصل ۷۶ قانون اساسی «مجلس شورای اسلامی حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور را دارد» و این بخشی از مسئولیت نظارتی مجلس است؛ موضوعی که بسیاری از نمایندگان مجلس از ابتر ماندنش گلایه دارند.

برخی نمایندگان شیرین‌کاری می‌کنند

علی مطهری، نماینده تهران گفت: شورای نگهبان باید صرفاً کسانی را که فساد روشن مالی یا اخلاقی دارند رد کند نه کسی که انتقاد دارد. ولی درست بر عکس اتفاق می‌افتد و این گونه افراد رد می‌شوند، اما نقطه مقابل آن‌ها نه. بعد هم وارد مجلس می‌شوند و گاهی شیرین‌کاری می‌کنند که هزینه‌اش برای مجلس و نظام می‌ماند. برای رد صلاحیت یک کاندیدا باید عدم صلاحیت او برای شورا احراز شود نه اینکه به‌خاطر عدم احراز صلاحیت کاندیدا او را رد کنند. تاکنون از این طریق ظلم زیادی به افراد شده است. آقای عارف در مجموع فراکسیون امید را خوب حفظ و اداره کرده است و نگذاشت از هم بپاشد. بعد از جدا شدن مستقلین و ماندن آن مجموعه ۱۰۰ تا ۱۱۰ نفره و کارشکنی‌هایی که از داخل و بیرون مجلس می‌شد این احتمال وجود داشت، اما آقای عارف برخلاف اینکه آدم ساکتی به نظر می‌رسد در پشت صحنه تلاش‌های زیادی برای اداره این شرایط داشت و موفق هم بود. /ایران

اصلاح‌طلبان باید با شورای نگهبان مذاکره کنند

غلامرضا انصاری، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت گفت: دیگر نمی‌توان مردم را با یک پیام پای صندوق رای کشاند. قطعا هرگونه ائتلاف نه به مصلحت کشور و نه به سود جریان اصلاحات است. باید با هویت اصلاح‌طلبی و برنامه جامع حضور پیدا کنیم. این دوره انتخابات مجلس، زمان رقابت برنامه‌ها و شخصیت‌هایی است که توان اجرائی وتقنینی آن برنامه‌ها را داشته باشند. معتقدم در چارچوب مذاکره با شورای نگهبان یا گفتگو با جریانات سیاسی فضا را باز کنیم. در انتخابات قبلی مقام معظم رهبری حتی از افرادی که اعتقادی به نظام هم ندارند خواستند تا به پای صندوق‌های رای بیایند. فکر می‌کنم باید بستر حضور مشارکت مردم باید فراهم شود و ایجاد چنین بستری هم بدون تنوع نامزد‌ها و احزاب در انتخابات غیرممکن است. /خبر آنلاین
 
استقبال رسانه‌های ترکیه‌ای از حرکت تماشاگران تراکتور

روز گذشته دو تیم تراکتور و استقلال در هفته نهم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال یکی از زیباترین دیدار‌های لیگ را تا به اینجای فصل رقم زدند. این زیبایی البته فقط مختص مستطیل سبز بود، چرا که در دقایقی از بازی روی سکو‌های ورزشگاه یادگار امام تبریز (ره) اتفاقات دیگری رخ داد. اتفاقاتی که بسیاری،  پیش‌زمینه آن از برخی کانال‌های هواداری تراکتور نشات گرفته می‌دانند. در دیدار شب گذشته تراکتور و استقلال اتفاقاتی که روی سکو‌ها رقم خورد، همانطور که گفته شد عکس زیبایی اتفاقات مستطیل سبز بود. در روی سکو، اتفاقاتی رخ دادند که شاید نا زیبا بودند. از فریاد زدن نام ترکیه و دادن سلام نظامی هنگام تلاوت قرآن در مراسم آغازین بازی؛ اقدامی که در رسانه‌های امروز ترکیه نیز بازتاب داشته است و آن‌ها از این موضوع استقبال کرده‌اند. همچنین سر دادن شعار‌هایی که رنگ و بوی نژادپرستی می‌داد. انواع تخلفات در دیدار تراکتور و استقلال رقم خورده که باید دید آیا فدراسیون فوتبال واکنشی به این اتفاقات نشان خواهد داد یا نه. /تسنیم

اینکه گفته شود «ما باید راه را برای رهبری باز کنیم» جفا به ایشان است

تولیت آستان قدس رضوی ابراز کرد: اینکه گفته شود «رهبری یکسری محذوراتی دارند و نمی‌توانند بگویند؛ یا رهبری تحت فشار قرار گرفته‌اند؛ ما باید راه را برای رهبری باز کنیم» این سخنان جفا به رهبری است. بنده افتخارم این است که ۳۰ سال از نزدیک در خدمت رهبری بودم و می‌گویم، رهبری نه می‌ترسند، نه تحت فشار افکار عمومی و نه تحت نفوذ قرار می‌گیرند، کاملا حساب شده عمل می‌کنند و مصداق «اِنَّ الْمُوْمِنَ یَنْظُرُ بِنُورِ الله» هستند.   حجت الاسلام والمسلمین مروی افزود: اینکه گفته می‌شود «ما باید راه را برای رهبری باز کنیم» سخن صحیحی نیست، رهبری خود به خوبی می‌دانند چگونه راه را باز کنند، ما اگر می‌خواهیم عاقبت به خیر شویم باید پشت سر رهبری بدون فاصله حرکت کنیم و گام در جای گام رهبری بگذاریم و همان راهی که رهبری رفته‌اند، برویم و زاویه نگیریم.  

در مجلس به دنبال ایجاد «قائم مقام اجرایی» برای رهبری بودند

قاضی زاده هاشمی نماینده مجلس از طرح تعدادی از نمایندگان برای ایجاد «قائم مقام اجرایی» برای رهبری به جای منصب ریاست جمهوری خبر داده است. این نماینده اصولگرا همچنین گفت که علی لاریجانی رئیس مجلس با این طرح مخالفت کرده است. براساس گفته‌های قاضی زاده، این طرح به جایی نرسیده است.

واکنش شیخ حسین انصاریان به سخنرانانی که با تقلید صدای او منبر می‌روند

حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان معتقد است رسانه‌ای به نام «منبر» شکست نخورده، بلکه برخی منبری‌ها و سخنرانان شکست خورده‌اند. او در پاسخ به این سوال که «آیا سیاق منبرداری را می‌شود تقلید کرد؟ مثلا کسانی بودند که از منبر مرحوم فلسفی تقلید می‌کردند یا حتی سعی می‌کنند با لحن شما منبر بروند» گفت: معارف الهی روی منبر روز به روز و پیوسته در حال انجام بوده است و امری ایستا نیست. این هنر منبرداری برای یک نفر نبوده است. اگر من به منبر می‌روم، برای یک منبر ۱۰ روز یا ۳۰ شب، مطالب را از خود بیان نمی‌کنم بلکه مراجعه به کتب و معارف الهی دارم و این تقلید نیست. تقلید برای صداست. اگر فردی صدای دیگری را تقلید کند، صحیح نیست. در روایت هم داریم: «إنّ اللّه َ. یُحِبُّ أنْ یَرى أثَرَ نِعمَتِهِ على عَبدِهِ؛ پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: خداوند متعال دوست دارد اثر نعمت خود را در بنده اش ببیند.» بنابراین انسان باید از گلویی که خدا به او داده استفاده کند و نباید به تقلید بپردازد، اما مراجعه به کتب، تقلید نیست و این جمع‌آوری علم مفید، برای تحویل دادن به مردم است.
 
توضیح نماینده مشهد درباره تکلیف قانونی CFT و «پالرمو»

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: طبق آیین نامه مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد لوایح CFT و «پالرمو» نظر شورای نگهبان حاکم است. سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مهر، در مورد برخی اظهار نظر‌ها پیرامون لزوم ابلاغ لوایح CFT و «پالرمو» از سوی رئیس مجلس، گفت:آیین نامه مجمع تشخیص مصلحت نظام تکلیف طرح‌ها و لوایحی که بیش از یک سال در مجمع بلاتکلیف هستند را روشن کرده است. وی افزود: طبق آیین نامه داخلی مجمع تشخیص مصلحت نظام در صورتی که یک سال از زمان رسیدگی به طرح یا لایحه در مجمع بگذرد و تعیین تکلیف نشود، بین نظر شورای نگهبان و نظر مجلس شورای اسلامی در مورد آن طرح یا لایحه، نظر شورای نگهبان حاکم است. عضو هیئت رئیسه مجلس تصریح کرد: بنابراین در مورد لوایح CFT و «پالرمو» نیز نظر شورای نگهبان حاکم است و امکان ابلاغ این لوایح از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی وجود ندارد.
 
ماجرای نامه‌ای که به دست رئیس دولت اصلاحات نرسید

منتجب نیا گفت: یکی از نکات کنگره روز گذشته این بود که معتقدیم علاوه بر حضور پرشور اعضا از سراسر کشور، این کنگره یکی از کم حاشیه‌ترین کنگره‌هایی بود که بنده از گذشته تاکنون سراغ دارم. احزاب اصلاح طلب معمولا پیامی از رئیس دولت اصلاحات قرائت می‌شود، ولی در کنگره پنجشنبه چنین پیامی قرائت نشد، گفت: ما در این رابطه درخواست کرده بودیم که خاتمی پیامی دهند که در جریان کنگره خوانده شود. ولی گویا نامه‌ای که به دفتر وی فرستاده شد به دستش نرسیده و همچنین پیام‌هایی که به نزدیکان وی داده شده بود ظاهرا به او منتقل نشده بود که البته معتقدم که این اتفاق سهوی بوده و عمدی در کار نبوده است. این کنگره روز تعطیل برگزار شد و رئیس دولت اصلاحات نیز در تهران حضور نداشت.
 
احمد توکلی: قالیباف را در قامت ریاست مجلس می‌بینم

احمد توکلی گفت: عقلانی است که آقای قالیباف سرلیست اصولگرایان در انتخابات مجلس شود، زیرا چهره‌ای شناخته‌شده است و مردم تهران به او رأی می‌دهند. امروز یک منبع آگاه و نزدیک به قالیباف به «نامه‌نیوز» گفت: «قالیباف به‌عنوان سر لیست اصولگرایان در این انتخابات نامزد می‌شود... محمدباقر قالیباف این تصمیم را پس از جلسات متعددی که طیف‌های مختلف اصولگرا با او داشته‌اند اتخاذ کرده است. در همین حال برخی نظرسنجی‌ها که نشان دهنده وضعیت خوب او در تهران نیز هست، در اتخاذ این تصمیم موثر بوده است».با این اوصاف باید دید که حضور قالیباف تا چه حد می‌تواند بر روند‌های سیاسی موجود در کشور اثربخش باشد و یا نامزدشدن این شخصیت شناخته شده در انتخابات رویکرد کلی مجلس آینده چگونه می‌شود. احمد توکلی، فعال سیاسی اصولگرا باور دارد که باتوجه به کارنامه مثبت قالیباف، این شخصیت سیاسی می‌تواند می‌تواند در مجلس مؤثر عمل کند. او در تحلیل قطعیت‌یافتن حضور قالیباف در انتخابات مجلس به «نامه‌نیوز» گفت: «کارنامه آقای قالیباف مملو از نقاط درخشان است و وقتی این کارنامه را ارزیابی می‌کنیم، در می‌یابیم که در مجموع او لیاقت نمایندگی تهران را دارد. او در سطح عالی‌ترین رجال سیاسی‌مذهبی حال حاضر کشور است و به دلیل آنکه نگاهی کلان به اداره کشور دارد به شدت برای نمایندگی مجلس مناسب است و تصور می‌کنم مردم هم آقای قالیباف را مناسب ببینند و به او رأی بدهند».توکلی در پاسخ به این پرسش که آیا اصولگرایان بر سرلیستی او به اجماع می‌رسند یا خیر، اظهار کرد: «عقلانی است که سرلیست شود، زیرا چهره‌ای شناخته‌شده است و مردم تهران اگر برخورد سیاسی نکنند به او رأی می‌دهند، زیرا از چنین شخصیتی‌هایی خوششان می‌آید».او همچنین درباره شانس قالیباف برای ریاست مجلس آتی گفت: «اکنون زود است که درباره ریاست مجلس آینده اظهارنظر کنیم و باید دید که در مجلس چه گرایش‌هایی از اصولگرایان وارد می‌شوند و چه طیفی می‌تواند اکثریت اصولگرایان را دارا باشد، اما من او را در قامت ریاست مجلس می‌بینیم، زیرا کسی که می‌تواند در قامت نامزد ریاست‌جمهوری رقابت کند، حتما و به مراتب اولی می‌تواند رئیس‌مجلس هم بشود».
 
توصیه‌ای که نماینده مجلس به روحانی و احمدی نژاد کرد

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده رشت و نایب‌رئیس فراکسیون مستقلین ولایی، با اشاره به اینکه ترکیب مجلس نباید یکدست باشد، گفت: مجلس یکدست هیچ‌گاه خوب نیست. من در زمان دولت آقای احمدی‌نژاد مصاحبه کردم و گفتم آقای احمدی‌نژاد، ۱۳ میلیون نفری را که به شما رأی ندادند ببینید. بلافاصله در دولت آقای روحانی به ایشان گفتم ۱۶ میلیون نفری را که به شما رأی ندادند ببینید. در تمام دنیا بخشی از کرسی دولت را به مخالفان اختصاص می‌دهند.
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار