مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم گفت: هنوز یک نقشه راه و سند فرهنگی در قم تدوین‌نشده است و ما سندی برای فعالیت‌های فرهنگی پیش رو نداریم.
کد خبر: ۷۹۳۱۸۰
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۰ 01 November 2019

به گزارش تابناک قم، سید موسی حسینی کاشانی در ششمین جلسه کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده استان در سالن جلسات استانداری قم اظهار داشت: در قم،11 کارگروه به چهار کارگروه رسید و این نقطه خوبی در بودجه‌ریزی و برنامه‌ریزی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم افزود: باید مراقب باشیم خود را درگیر کارهای اجرایی نکنیم تا از برنامه‌ریزی کلان فرهنگی غافل نشویم و دستگاه‌ها بر اساس نقشه راه حرکت کنند، هر چند هنوز یک نقشه راه و سند فرهنگی در قم تدوین‌نشده است و ما سندی برای فعالیت‌های فرهنگی پیش رو نداریم و این مسئله‌ای رنج‌آور است.

وی با بیان اینکه با کمک برخی از دستگاه‌ها و نهادها باید سند را فرهنگی را تدوین کنیم تا راهگشای برنامه‌ریزی‌ دقیق و بودجه‌ریزی و خروجی‌های لازم در صحن شورای برنامه‌ریزی مطرح شود. خاطرنشان کرد: سال گذشته در بودجه‌ریزی کلان فرهنگی استان شاهد جهش مثبتی بودیم که نشان‌دهنده این بوده که ذهنیت استان به سمت برنامه‌های فرهنگی حرکت کرده است.

حسینی کاشانی گفت: تدوین آمایش فرهنگی قم نیز باید در دستور کار قرار بگیرد و بتوانیم با دستگاه‌های فرهنگی به شناسایی نقاط ضعف و قوت فرهنگی استان بپردازیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم افزود: تدوین برنامه‌های کلان فرهنگی با استفاده از ظرفیت‌های موجود و تعیین پژوهش‌های لازم با شاخص‌های اصلی و پرهیز از جزیره‌ای عمل کردن در انجام پژوهش و تدوین سند چشم‌انداز توسعه فرهنگی قم و تدوین برنامه کلان فرهنگی در مورد حجاب و عفاف از جمله اهداف در آمایش فرهنگی است.

وی با تأکید بر اینکه با توجه به وجود ظرفیت‌های منحصربه‌فرد و ویژه قم، زمینه‌های مساعدی برای اعلام شهر خلاق فرهنگی وجود دارد به‌زودی طرح شهر خلاق فرهنگی در قم تدوین می‌شود، یادآور شد:اخیراً وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مشارکت وزارت کشور و سایر دستگاه‌ها، شهر خلاق فرهنگی را متناسب با ظرفیت‌های هر شهری تدوین می‌کند و بر اساس آن سرمایه‌گذاری فرهنگی شکل می‎گیرد.

حسینی کاشانی عنوان کرد: استان قم در خط ثلث و نثر در کشور رتبه نخست و در نشر رتبه دوم را دارد و این ظرفیت فرهنگی مهمی به شمار می‌رود، اگر قم با این ویژگی‌ها معرفی شود می‌توانیم اعتبار ملی را جذب کنیم، در حال حاضر 26 استان در کشور دارای اطلس فرهنگی است و قم از چنین ظرفیتی به دلیل اینکه دیرتر به استان تبدیل‌شده محروم است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم گفت: به‌تازگی کارگروه امور فرهنگی، ‌عفاف و حجاب در ذیل کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده با دبیری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل‌شده است که برخی از دستگاه‌ها از جمله قضائی و انتظامی نیز در این کارگروه عضویت می‌یابند.

وی عنوان کرد: تجمیع بانک اطلاعات شاخص‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری فرهنگی استان با توجه به اولویت‌ها و ظرفیت‌ها از دیگر وظایف تخصصی کارگروه امور فرهنگی، عفاف و حجاب است.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار