مدیرکل دامپزشکی فارس از اجرای طرح سراسری واکسیناسیون رایگان طیور بومی و روستایی در این استان علیه بیماری نیوکاسل خبر داد.
کد خبر: ۷۸۹۰۵۳
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۲ 16 October 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:یعقوب مهندس از اجرای طرح سراسری واکسیناسیون رایگان طیور بومی و روستایی در این استان علیه بیماری نیوکاسل خبر داد و گفت: در این طرح حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه انواع پرنده روستایی در استان علیه این بیماری واکسینه و ایمن شوند.

او تصریح کرد: هدف از اجرای این طرح، بالا بردن سطح ایمنی طیور روستایی در مقابله با بیماری نیوکاسل و جلوگیری از انتقال ویروس این بیماری از طیور روستایی به واحد‌های صنعتی طیور، خواهد بود.

مدیرکل دامپزشکی فارس از روستاییان خواست که در طول اجرای طرح رایگان واکسیناسیون طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل با اکیپ‌های دامپزشکی همکاری لازم را داشته باشند.

مهندس افزود: نیوکاسل یکی از بیماری‌های ویروسی بسیار واگیر و حاد با تلفات بالا در پرندگان است که درمان قطعی ندارد و تنها راه مقابله با آن، کنترل و پیشگیری از طریق واکسیناسیون و رعایت دقیق اصول امنیت زیستی در محل‌های پرورش است.

درگیری دستگاه تنفس، دستگاه گوارش و سیستم عصبی، شامل بی‌اشتهایی، کاهش مصرف دانه و تولید تخم مرغ، پیچش گردن، ریزش ترشحات از چشم و بینی و عطسه از جمله مهم‌ترین نشانه‌های قابل مشاهده در طیور بیمار است.

نیوکاسل یک بیماری ویروسی است و در زمان وقوع به دلیل سرعت بالای انتشار بیماری در جمعیت طیور صنعتی و بومی نمی‌توان درمان خاصی انجام داد و برای پیشگیری از این بیماری باید تمام طیور واکسینه شوند.

سرپرست شبکه دامپزشکی مهاباد از روستاییان خواست که در طول اجرای طرح رایگان واکسیناسیون طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل با اکیپ‌های دامپزشکی همکاری لازم را داشته باشند تا این طرح به صورت کامل اجرا شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار