استاندار تهران با بیان اینکه در مراحل اولیه ساخت و ساز غیر مجاز و تغییر کاربری باید اقدامات لازم را برای پیشگیری و مقابله انجام داد تصریح کرد: وقتی که بنای یک ساختمان غیرقانونی پیشرفت می کند ممکن است مسئول قضایی و مامور برای تخریب آن دچار معذوریت های اخلاقی شود.
کد خبر: ۷۸۸۶۷۲
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۲ 15 October 2019

به گزارش تابناک تهران، انوشیروان محسنی بندپی روز دوشنبه در شورای برنامه ریزی استان تهران افزود: جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز یکی از بحث های بسیار اساسی و مهم در این استان است که باید با جدیت کنترل و نظارت شود.

وی یادآورشد: همه مجموعه های مرتبط در این زمینه باید دقت و هوشیاری لازم را داشته باشند و محیط زیست و زندگی را برای آیندگان فراهم کنند.

محسنی بندپی اظهارداشت: تدابیر لازم را باید زمانی داشت که کار ساخت و ساز غیر مجاز به مرحله نصب سقف و اتمام عملیات اجرایی نرسیده باشد تا برای تخریب مسئول قضایی و مامور تخریب، دچار معذوریت های اخلاقی نشود.

استاندار تهران گفت: با امکاناتی که اکنون در اختیار مسئولان و دستگاه های اجرایی قرار دارد، آیا نمی توان به موقع از ساخت و سازهای غیر مجاز خبردار شد و در مقابل آن ایستاد؟

اسناد غیر قابل اجرا

معاون هماهگی امور عمرانی استاندار تهران نیز در این جلسه اعلام کرد: اسناد خوبی برای جلوگیری از ساخت و سازها و تغییر کاربری ها وجود دارد اما گاه بسیاری از این اسناد قابلیت اجرایی ندارند.

محمد تقی زاده ادامه داد: رعایت قوانین حداقل انتظار در نظام برنامه ریزی است و در زمینه ساخت و ساز نیز مهمترین اسناد مورد وثوق قانون تقسیمات کشوری و منع ساخت و ساز مصوب سال ۸۴ کشور است.

وی اضافه کرد: قانون به صراحت اعلام کرده است که محدوده شهرها نباید از حریم شهرستان ها عدول کند، اما در واقعیت برای شهر و استان تهران این موضوع صدق نمی کند و از همین رو راه حل مقابله با ساخت و سازهای غیر مجاز و گسترش شهر، در پایتخت این اسناد نیست و موضوع را حادتر می کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران گفت: برخی شهرهایی که آمادگی تهیه طرح تفصیلی را دارند، با اتکا بر اعتبار و ظرفیت های موجود در اختیار شهرداری می توانند اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهند.

مدیریت دو گانه شهرها

معاون برنامه ریزی و توسعه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران نیز در ادامه این جلسه گفت: شهرهای ما به شکل دوگانه مدیریت می شوند، یکی بر اساس کاربری و دیگری بر اساس پهنه بندی که خود بزرگترین چالش پیش روی این استان است.

شهرام عدالتی خاطرنشان کرد: بخش اعظمی از علت گسترش شهرها مربوط به ایجاد کاربری های جدید مانند فضاهای ورزشی و سبز است چون در ابتدا چنین کاربری هایی پیش بینی نمی شود.

وی با بیان اینکه ۲۷ سال است که طرح ها با همین شیوه اجرا شده اند، تصریح کرد: با یک نگاه طرح تهیه و محدوده زمین ها را مشخص می کنیم اما در عمل اجرای آنها امکانپذیر نیست.

معاون برنامه ریزی و توسع سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: ما در نوع تحقق طرح های توسعه شهری هیچ کاری انجام نداده ایم از همین رو فقط ۱۰ تا ۱۵ درصد از آنها محقق می شود.

وی تاکید کرد: آینده استان تهران تحت شعاع مسائل شهری است، چون به دنبال توسعه شهرها سایر اقدامات برای توسعه نیز محقق می شود.

عدالتی افزود: در صورتی که اقدامی برای مدیریت کنونی شهرها اتفاق نیفتد در آینده نزدیک ۷۰ شهر دیگر به شهرهای موجود تهران اضافه می شود.

روستاهای بدون حریم

فرماندار شهرستان تهران نیز در این جلسه اعلام کرد: در تمام دنیا همه روستاها حریم دارند، مگر در تهران، به همین علت نمی توان در اغلب موارد نسبت به تعیین محدوده میان شهرها و روستاها اقدام خاصی انجام داد.

عیسی فرهادی بر لزوم نگاه فرهنگی، اقتصادی و کشاورزی نسبت به مجموعه آفتاب استان تهران تاکید کرد و آن را دارای ظرفیت قابل توجهی برای گسترش فضاهای گلخانه ای برشمرد.

در این جلسه در خصوص لزوم تعیین حریم شهرها و تاکید بر رعایت این فضاها بحث و بررسی شد.

موضوع تداخل حریم شهرها و روستاها یکی از چالش های پیش روی استان تهران محسوب می شود و به پای ثابت دستور جلسات شورای برنامه ریزی این استان تبدیل شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار