مدیر کل خدمات شهری شهرداری تهران گفت: برخی رانندگان صبح بسیار زود در برخی بزرگراه‌ها، نخاله‌های ساختمانی را در حال حرکت تخلیه می‌کنند که به این کار "خاک فرار" می‌گویند.
کد خبر: ۷۸۸۰۸۲
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۶ 13 October 2019

جدیدترین معضل پایتخت شناسایی شد/ شیب ۷۰۰ متری تهران و خطر وقوع سیل

به گزارش تابناک تهران، اصغر عطایی درخصوص حضور نیرو‌های شهرداری تهران در مراسم اربعین و جزئیات هزینه‌کرد بودجه ۱۰ میلیاردی اظهار داشت: امسال به صورت مشخص اعلام و تاکید شد؛ شهرداری تهران در خاک عراق تنها در زمینه خدمات شهری، نظافت و رفت و روب فعالیت دارد و هیچ کار دیگری انجام نمی‌دهد، البته سایر کلانشهر‌ها و استان‌های دیگر نیز خدمات‌رسانی انجام می‌دهند و شهرداری تهران به عنوان هماهنگ کننده این استان‌ها نیز فعالیت می‌کند.

وی افزود: شهرداری تهران ۱۵۰۰ نفر اکیپ امدادرسان را برای اربعین امسال درنظر گرفته است که از هم‌اکنون مستقر هستند و تا پایان مراسم اربعین نیز حضور دارند.

مدیر کل خدمات شهری شهرداری تهران با بیان اینکه شهرداری در مرز‌های مهران، خسروی، شلمچه و قصرشیرین، خدمات‌رسانی مختصری به زائران ارائه می‌دهد، تصریح کرد: بسیاری از بخش‌های خصوصی و تشکل‌های مردم نهاد در سال‌های اخیر به کمک آمدند و فعالیت می‌کنند و شهرداری در زمینه تامین آب و غذا کمتر اقدام می‌کند و بیشتر شرایط را در مرز‌های ایران مدیریت می‌کند و موکب‌هایی در نظر گرفته و خدمات رسانی انجام می‌دهد.

وی درخصوص افتتاح حساب برای واریز کمک‌های مردمی که رئیس شورای شهر در صحن شورا درباره آن توضیحاتی از معاونت خدمات شهری خواست، اظهار داشت: در این باره چیزی نمی‌دانم، اما آنچه که مشخص است، ردیف بودجه و هزینه‌کرد‌های شهرداری تهران کاملا معلوم است و همه دستگاه‌های نظارتی نیز بر فعالیت‌های شهرداری نظارت دارند.

عطایی در پاسخ به این سوال که آیا برای افرادی که به عنوان خدمات‌رسان به عراق اعزام می‌شوند، اضافه‌کاری در نظر گرفته می‌شود؟ گفت: شهرداری تهران برای هیچ کس نه اضافه کار و نه هزینه مکان استقرار و هتل در نظر گرفته و هرکسی می‌خواهد می‌تواند با هزینه شخصی خود خرج کند و یا از امکانات عمومی از جمله موکب‌ها و خیمه‌هایی که مستقر هستند، برای استراحت استفاده کند.

وی افزود: ریالی حق ماموریت به هیچ‌کس پرداخت نمی‌شود و کارمندان نیز با بخش خصوصی و یا در قالب گروه‌های مردمی حضور پیدا می‌کنند و به هیچ وجه حکم ماموریتی برای حتی یک نفر در شهرداری تهران صادر نمی‌شود.

عطایی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درخصوص وضعیت لایروبی مسیل رودخانه‌های تهران با توجه به آغاز فصل بارش، اظهار داشت: شهرداری تهران مانند جمع‌آوری پسماند که پیمانکاران ثابت دارد و خدمات رسانی در سطح شهر را انجام می‌دهند، برای لایروبی نهر‌ها و کانال‌های اصلی و فرعی که ۱۰ هزار کیلومتر هستند نیز پیمانکارانی دارد که به صورت شبانه روز کار رفت و روب را انجام می‌دهند.

وی افزود: ۵۳۰ کیلومتر کانال‌های اساسی در سطح شهر تهران داریم که بخش عمده‌ای از آن‌ها مدفون هستند و دائما پیمانکاران در حال لایروبی آن‌ها هستند. برخی از این کانال‌ها مربوط به چندین دهه قبل هستند و مرتبا نیازمند تعمیر و بازسازی‌اند. در بارش‌های بهاره برداشت اساسی از این کانال‌ها شد و مشکلات جزئی را احصا و در اختیار معاومت فنی و عمرانی قرار دادیم و آن‌ها کار بازسازی و تعمیر را برعهده گرفتند.

عطایی با بیان اینکه از نیمه مرداد ماه طرح پاکسازی مسیل‌ها و کانال‌ها را آغاز کردیم، تصریح کرد: پس از بارش‌های بهاره، مقدار بسیار زیادی رسوبات در کانال‌ها، مسیل‌ها و رودخانه‌ها جمع شد، تا جایی که در برخی قسمت‌ها چندهزار کامیون رسوبات از داخل رودخانه‌ها مسیل‌ها و کانال‌ها جمع‌آوری کردیم و هنوز این هم این کار ادامه دارد، اما پیش‌بینی ما این است که شرایط خیلی بهتر از سال گذشته است.

مدیر کل خدمات شهری شهرداری تهران با بیان اینکه از شمالی‌ترین نقطه تهران تا جنوبی‌ترین نقطه یک شیب ۷۰۰ متری را داریم، گفت: به همین دلیل تهران همیشه می‌تواند در معرض خطر سیل باشد. کسی نمی‌تواند ادعا کند، هیچ‌وقت سیل نمی‌آید و اگر کسی مقداری کوتاهی کند، شرایط سختی پیش می‌آید که کل شهر را از شمال تا جنوب درگیر می‌کند.

وی درخصوص تخلیه نخاله‌های ساختمانی در حریم رودخانه‌ها که بر وقوع سیل دامن می‌زند با تاکید بر اینکه در برخی نقاط باید از قوه قهریه استفاده کرد، افزود: در حریم شهر تهران افراد سودجو کامیون‌های نخاله را در حریم رودخانه‌ها تخلیه می‌کنند و جان آدم‌ها را به خطر می‌اندازد و سازمان‌های متولی باید به شدت با افراد متخلف برخورد کنند.

عطایی درباره آمار میزان نخاله‌هایی که در حریم رودخانه‌ها تخلیه می‌شوند، اظهار داشت: مقدار آن کم نیست، برخی افراد صبح بسیار زود در برخی بزرگراه‌ها نخاله‌های ساختمانی را در حال حرکت تخلیه می‌کنند که به آن خاک فرار می‌گویند. روزانه چندین مورد از این اتفاقات در سطح بزرگراه‌های تهران مشاهده می‌شود و قانون‌گذار باید اشد مجازات را برای این افراد در نظر بگیرد.

مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران درخصوص مناطقی که بیشترین تخلیه نخاله‌های ساختمانی در آن‌ها اتفاق می‌افتد، گفت: در اتوبان تهران-شمال، در سرچشمه رودخانه کن از همه نقاط بیشتر این اتفاق رخ می‌دهد، همچنین در شرق تهران نیز تخلیه نخاله‌های ساختمانی به داخل رودخانه‌ها بیشتر است.
 
منبع: ایلنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار