باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد
اخذ و پرداخت مالیات از نمونه ساز و کارهایی است که بواسطه آن توزیع ثروت و عدالت اقتصادی به نحو شایسته ای در جامعه انجام می پذیرد.
کد خبر: ۷۸۶۰۶۵
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۹ 07 October 2019

ناصر/////قصه پر غصه پزشکانی که به فرار مالیاتی مبتلا می شوند/چه باید کرد؟

به گزارش تابناک اخذ و پرداخت مالیات از نمونه ساز و کارهایی است که بواسطه آن توزیع ثروت و عدالت اقتصادی به نحو شایسته ای در جامعه انجام می پذیرد،به واقع با تکیه بر این روش،تقریبا تمامی کشورهای توسعه یافته جهان موفق به کسب توفیقات عدیده اقتصادی شده اند.

در ایران نیز به کرات کارشناسان اقتصادی بر این موضوع تاکید ورزیده اند که برای تسهیل اداره کشور،مقابله با کسری بودجه،فاصله گرفتن از اقتصاد تک محصولی یا اقتصاد نفتی و خام فروشی باید به سمت و سوی عملیاتی سازی این شیوه مترقی گام برداشته شود.

به واقع می باید با اتخاذ تدابیر هوشمندانه به نحوی اقدام شود که گروه های پر درآمد،ثروتمند و مُتِمَوِل جامعه نسبت به پرداخت مالیات پیش قدم شوند.

علیرضا تشکری،یکی از فعالان اقتصادی و توزیع کنندگان عمده لوازم و البسه ورزشی،در این خصوص اظهار کرد:باید به تلخی اذعان کرد که متاسفانه برای فرهنگ سازی در بسیاری از حوزه ها چاره ای جز بکارگیری زور وجود ندارد در غیر اینصورت با نصیحت،توصیه و اندرز نمی توان به توفیق چندانی در این خصوص نائل شد.

ناصر/////قصه پر غصه پزشکانی که به فرار مالیاتی مبتلا می شوند/چه باید کرد؟
وی افزود:نمونه و مصداق بارز این امر،در بستن کمربند ایمنی مشهود و بارز بود که با وجود توصیه های فراوان،بخش قابل توجهی از مردم نسبت به بستن کمربند ایمنی خودرو بی تفاوت و بی توجه بودند تا اینکه عدم انجام این امر به عنوان یک تخلف تعریف شد و برای آن جریمه هایی در نظر گرفته شد و پس از سالها در حال حاضر تبدیل به نوعی فرهنگ شده است.

تشکری در ادامه بیان کرد:البته با وجود چنین سخت گیری هایی همچنان به نقطه ایده آل نرسیده ایم و کم نیستند افرادی که کمربند ایمنی خودرو را بصورت نمایشی می اندازند و در بسیاری از محور های ارتباطی و مواصلاتی که احتمال حضور پلیس راهنمایی و رانندگی در آن اندک به نظر می رسد،از بستن کمربند ایمنی امتناع می شود.

این فعال در حوزه فروش و عرضه لوازم ورزشی گفت:متاسفانه در خصوص پرداخت مالیات پزشکان جامعه(به عنوان اقشار پردرآمد کشور)نیز با برخوردی التیماتوم گونه،بازه زمانی در خصوص نصب و راه اندازی دستگاه کارتخوان تعریف شد تا بواسطه آن میزان درآمد پزشکان با دقت و صحت بالایی تخیمن زده شود و با تکیه بر آن برآوُرد دقیق ، بتوان مالیات عادلانه تری را احصاء نمود.

با این وجود،آنچنان که اخبار و گزارشات واصله نشان می دهد با وجود اقدامات اینچنینی تنها قریب به 30 درصد پزشکان نسبت به درخواست و تقاضای دستگاه های کارتخوان اقدام نموده اند و سازمان امور مالیاتی نیز تا این لحظه،واکنشی جدی به این سرپیچی از خود نشان نداده است.
گفت و گوی رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با رسانه ها در اوایل مهرماه حاکی از این واقعیت بود که از مجموع 74 هزار پزشکی که ملزم به نصب کارتخوان در مطب ها و دفاتر کار خویش شده اند تنها 22 هزار و 500 نفر در سازمان امور مالیاتی ثبت نام کرده اند.

نقش قدرت و نفوذ بالای جامعه پزشکی در عدم تمکین به دستور سازمان امور مالیاتی کشور

باید واقع بین بود و به قدرت و نفوذ بالای جامعه پزشکی در جامعه از دو حیث اجتماعی و سیاسی اذعان کرد و با اوصاف مذکور طبیعتا چَربِشِ قدرت و نفوذ کلام سازمان امور مالیاتی برای مجاب ساختن پزشکان به نصب دستگاه کارتخوان امری دشوار خواهد بود.

مستقل در مجلس(تحت عنوان فراکسیون بهداشت و درمان)تنها نمود و مصداقی از این قدرت محسوب می شود که به هر حال در رایزنی های سطوح بالای نظام بلااثر به نظر نمی رسد.

البته طرح این موضوع به معنای ورود فراکسیون مذکور یا لابی گری آنها در ارتباط با موضوع نصب دستگاه های کارتخوان نیست امابه هر ترتیب در تحلیل و واکاوی ابزار قدرت و نفوذ این طیف اجتماعی خاص نمی توان این ابعاد را نادیده انگاشت.
لزوم ورود پر قدرت تر دستگاه نظارتی به موضوع اخذ مالیات از پزشکان و مجاب سازی آنها به تعبیه دستگاه های کارتخوان
شرایط سخت اقتصادی کشور و مواجِهِ با جنگ اقتصادی،ضرورت اخذ مالیات و اعمال اصلاحات لازم در شیوه های مالیات ستانی و ضرورت کاهش وابستگی به اقتصاد تک محصولی ایجاب می کند تا طرحی نو در عرصه مالیاتی کشور در انداخته شود. طرحی که با عملیاتی ساختن اصولی آن عدالت اقتصادی به معنای واقعی کلمه و به نحو هر چه شایسته تری در صحنه اقتصادی و اجتماعی جامعه جاری و ساری خواهد شد و بالعکس در نقطه مقابل در صورت غفلت و کم توجهی به این امر خطیر،حصول و تحقق مولفه های تعیین کننده اشاره شده سخت،دشوار و ناممکن خواهد شد.
فیض ا...شمس آبادی،یکی از پزشکانی که پس از اعلام سازمان مالیاتی کشور نسبت به تعبیه و نصب دستگاه کارتخوان اقدام نموده،در گفت و گویی کوتاه با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد:فارغ از ضرورتی که برای تحقق این امر احساس می شود نباید این واقعیت نادیده گرفته شود که در صورت عدم برخورد قاطع و جدی با این رویه غلط و ناصحیح این موضوع می تواند به یک الگوی ناصحیح تبدیل شود و در آینده پیگیری و عملیاتی سازی این موضوع در خصوص دیگر اصناف نیز با دشواری و سختی های خاص به خود همراه شود.

ضرورت حل و فصل موضوع مذکور در فضایی آرام و بدون تنش/استفاده از ادبیات تشویقی برای حفظ شان پزشکان

به هر ترتیب نباید این واقعیت را از نظر دور داشت که جامعه پزشکی قشر فرهیخته و به نوعی نخبه جامعه محسوب می شوند که نباید و نمی توان با آنها از ادبیات سخت در دیگر حوزه ها استفاده کرد البته می باید به نوعی فرهنگ سازی شود که مطالبه اخذ مالیات نیز کسر شان این قشر فرض نشود، زیرا فارغ از لزوم حفظ احترام این طیف که هیچگونه شک،تردید و شبهه ای در آن وجود ندارد،می باید به میزانی از اعتلای فرهنگی نائل شویم که همچون کشورهای توسعه یافته،پرداخت مالیات یکی از ابزارهای توسعه و شکوفایی اقتصادی و اجتماعی جامعه تلقی شود و با نگاه تقابل گونه به آن نگریسته نشود.

آنچنان که برخی اخبار واصله نشان می دهد،تلاش شده با برگزاری جلسه ای،موضوع در فضایی آرام و به دور از هیاهوهای رسانه ای حل و فصل شود.

چندی پیش،آنچنان که روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مطرح کرد،جلسه ای با حضور سازمان نظام پزشکی و نمایندگان تام الاختیار آنها،رئیس کل سازمان امور مالیاتی و برخی از معاونین دستگاه ذی ربط،رئیس سازمان نظام پزشکی کشور،معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان مربوطه و معاونت وزارت بهداشت و درمان،نماینده جامعه جراحان کشور،رئیس فراکسیون بهداشت و درمان مجلس و...راهکارهای مناسب برای مرتفع سازی مشکل و سوء تفاهمات موجود مورد بحث و بررسی و واکاوی قرار گرفته است.

آنچنان که اخبار درز کرده از جلسه مذکور نشان می دهد مقرر شده موضوعات و مطالبات فی مابین پزشکان و سازمان امور مالیاتی در فضایی به دور از تنش پیگیری و عملیاتی شود.

ناصر/////قصه پر غصه پزشکانی که به فرار مالیاتی مبتلا می شوند/چه باید کرد؟
در دستور کار قرار دادن ادبیات تشویقی یکی از موضوعاتی است که برای حل و فصل موضوع در اولویت قرار گرفته اما ضمن احترام برای تمامی جامعه پزشکی کشور این سئوال مطرح است که آیا پرداخت مالیات قانون این کشور نیست،آیا عدم پرداخت مالیات و فرار مالیاتی قانون شکنی و زیر پا گذاشتن آن محسوب نمی شود که حال می باید برای حفظ شان این جامعه خدوم از ادبیات تشویقی استفاده شود.

قطعا اصل و نفس اخذ مالیات با هدف حصول عدالت انجام می پذیرد و نباید در برخوردها نیز به نحوی رفتار شود که این ذهنیت پدیدآید میان شهروندان در جامعه تفاوت و تمایز قائل می شود که قطعا این بینش و رویه نه در مکتب رهبر معظم انقلاب و نه در مسئولان خدوم و دلسوازن انقلاب دیده و مشاهده شده و همواره از سوی مدیران عالیرتبه کشور بر ضرورت عدالت و هم تراز بودن تمامی گروه های اجتماعی از حیث احترام و حقوق شهروندی و انسانی تاکید موکد شده است.

حفظ شان جامعه فرهیخته پزشکی ضروری است اما نباید در برخورد با عناصری که فرار مالیاتی دارند مماشات شود

به هر ترتیب حفظ شان،شخصیت و انسانیت تمامی اقشار و گروه های اجتماعی ضرورتی است که به تبع جامعه پزشکی نیز در این دایره می گنجد زیرا همگی انسان هستیم و توجه به کرامت انسانی یک اصل اخلاقی،انسانی،شرعی و حتی قانونی محسوب می شود.

با این اوصاف نمی توان با تکیه اسم و رسم حفظ شان و جایگاه فلان قشر،فرارهای مالیاتی آنها را نادیده انگاشت.

آنچه قابل توجه به نظر می رسد معطوف به این امر است که اساسا آنچنان که حفظ شان و شخصیت قشر فرهیخته اصلی ضروری است،انتظارات نیز از این طیف بیشتر خواهد بود،زیرا این گروه و تمامی اقشار تحصیلکرده به دلیل درک دقیق تر شرایط اجتماعی و اقتصادی و سیاسی کشور،می باید در بزنگاه های حساس بصورت برجسته تری ایفای نقش کنند و بدون تردید در سایه همگرایی و هم افزایی تمامی اقشار و گروه های اجتماعی عبور از فشارهای اقتصادی دشمنان نظام علیه کشور و مردم ایران و پیروزی در جنگ اقتصادی قطعی و محرز خواهد بود.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار