کد خبر: ۷۸۵۱۰۶
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۰ 04 October 2019

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه وبویراحمد را به عنوان پایتخت طبیعت ایران می‌شناسند. مجموعه شرایط آب و هوایی و اقلیم آن، باعث شده تا این شهر با این عنوان شناخته شود.

منطقه سروک هم در هفت کیلومتری شهر یاسوج، یکی از همین نقاط زیبا و خوش آب و هواست که در چند سال اخیر، در کانون توجه قرار گرفته است. ولی مسئله اینجاست که این منطقه خوش آب وهوا به محلی برای رشد قارچ گونه ویلا‌های لوکس و میلیاردی تبدیل شده است. موضوعی که ریشه آن به سال ۷۰ برمی گردد.

ساخت بی رویه ویلا‌های غیر مجاز در اراضی کشاورزی سروک

در آن زمان، سازمان امور اراضی ۴۸ هکتار از اراضی حاصل خیز سروک یاسوج را برای کشت و زرع دراختیار کشاورزان قرار داد، اما ۱۵ سال بعد ساخت ویلا‌های میلیاردی دراین منطقه خوش آب وهوا آغاز شد، مسئله‌ای که تا امروز هم ادامه دارد و هم اکنون به یکی از معضلات اصلی شهرستان بویراحمد تبدیل شده است.

ردپای برخی مسئولین درساخت ویلاهای میلیاردی غیرمجاز سروک

یکی از کشاورزان این منطقه ، می گوید: منطقه سروک یک منطقه کشاورزی است که متاسفانه برخی از سودجویان، بدون تغییر کاربری  و کسب مجوز‌های لازم، در آن ویلا‌های میلیاردی ساخته اند.

دیگر شهروند سروکی می گوید: این سودجویان عملا با کاری که انجام داده اند درآمد کسانی امثال من که از طریق کشاورزی در همین زمین‌ها حاصل می شد را از بین برده اند و شرایط زندگی را سخت کردند.

اما ساخت ویلا‌های میلیاردی و لوکس تنها معضل منطقه سروک نیست و موضوع وقتی اهمیت پیدا می‌کند و جدی‌تر می‌شود که به نقش برخی از مسئولان در این ساخت وساز‌ها می‌رسیم، نقشی که از مدت‌ها پیش اثبات و رسانه‌ای هم شده است.

ردپای برخی مسئولین درساخت ویلاهای میلیاردی غیرمجاز سروک

حسین کاظمی دبیرکارگروه مبارزه با زمین خواری کهگیلویه و بویراحمد، در این خصوص می‌گوید: بررسی‌ها نشان می‌دهد که افراد فقیر هیچ ساخت و سازی در این منطقه انجام ندادند بلکه برخی مسئولین  اقدام به ساخت و ساز کرده اند.

مسئولیت ساخت و ساز های غیر مجاز به عهده ی چه سازمانی است؟

اما اینک مسئولیت این ساخت و ساز‌ها در محدوده وظایف کیست، مسئله‌ای است که سی سختی دهیار سروک، درباره آن می‌گوید: دهیاری در قبال این محدوده‌ای که ساخت و ساز غیر مجاز در آن انجام شده است هیچ مسئولیتی نداشته  و خارج از محدوده دهیاری ماست.

او در ادامه افزود: شهرداری در قبال ساخت و ساز در این محدوده مسئول است.

ادعایی که نستهن مقدم شهردار یاسوج، آن را رد می‌کند و می‌گوید: این محدوده در حوزه خدماتی شهرداری نیست، زیرا اگر در محدوده این سازمان بود قاعدتا باید کمیسیون‌های وابسته به شهرداری در این مسئله ورود کرده و به ساخت و ساز‌ها و تخلفات انجام گرفته رسیدگی می‌کرد.

ردپای برخی مسئولین درساخت ویلاهای میلیاردی غیرمجاز سروک

علیرغم این تایید و تکذیب‌ها درشناختن مقصر اصلی، فرمانداری بویراحمد معتقد است علاوه بر دهیاری، سازمان امور اراضی و منابع طبیعی نیز در تخلفات صورت گرفته دخیل هستند.

علی علیپور معاون عمرانی فرماندار بویراحمد، در این زمینه ، می‌گوید: دهیاری وظیفه دارد با در نظر گرفتن طرح ها، نظارت و کنترل لازم را در برنامه ریزی و ساخت و ساز‌ها اعمال کند.

او اضافه می‌کند: برخی ساخت و ساز‌ها نیز در حوزه امور اراضی جهاد کشاورزی و منابع طبیعی هستند، بنابراین این دو دستگاه هر دو مکلفند نظارت لازم را انجام دهند تا از ساخت و ساز غیرمجاز در این اراضی جلوگیری شود.

این موضوعی است که اکوانیان کارشناس امور اراضی جهاد کشاورزی استان، نسبت به آن واکنش نشان می‌دهد. وی می گوید: این ساخت و ساز‌ها در سال‌های قبل انجام گرفته و اکنون از حیطه کنترل خارج شده اند و نمی توان در این خصوص کاری انجام داد.

ردپای برخی مسئولین درساخت ویلاهای میلیاردی غیرمجاز سروک

اقدامات صورت گرفته برای جلوگیری از رشد سازه های غیر مجاز در سروک

از سهل انگاری دستگاه‌های متولی که بگذریم، پرسش دیگر اینجاست؟ آیا عملا برای تخریب و یا حداقل جلوگیری از رشد قارچ گونه این سازه‌ها کاری انجام شده؟

علیپور معاون عمرانی فرماندار بویراحمد در جواب این سوال می گوید: وقتی ساختمانی ساخته شد و افرادی در آن سکونت پیدا کردند کار خیلی دشوار خواهد شد.

هر چند دبیر کارگروه مبارزه با زمین خواری استان از تشکیل ۹۰ پرونده در زمینه مقابله با ساخت و ساز‌ها در منطقه سروک می‌گوید، ولی تعیین تکلیف ویلا‌های ساخته شده که سکونت در آن‌ها صورت گرفته و تعدادشان هم کم نیست کار سختی را پیش روی مسئولان قرار داده و نشان می‌دهد تا چه اندازه در این زمینه قصور و سهل انگاری صورت گرفته است.

ردپای برخی مسئولین درساخت ویلاهای میلیاردی غیرمجاز سروک

ردپای برخی مسئولین درساخت ویلاهای میلیاردی غیرمجاز سروک

اما همه این‌ها، دلیل بر این نیست که مسئولان چشم خود را بر ادامه تخلفات و ساخت و ساز‌ها در سروک ببندند.

حال باید منتظر بمانیم و ببینیم سرانجام این سازه‌های غیر مجاز چه می شود. آیا متخلفین در برابر قانون تسلیم می شوند؟ / باشگاه خبرنگاران جوان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار