رئیس سازمان نظام مهندسی استان فارس ضمن اشاره به بهبود روند سرمایه‌گذاری و ورود سرمایه‌گذار به بافت تاریخی فرهنگی شیراز، ضرورت ورود جدی نظام مهندسی در قالب کارگروه‌های تخصصی برای رفع معایب و ارتقاء کیفیت پروژه‌های اجرا شده را یادآور شد.
کد خبر: ۷۸۱۸۲۴
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۰ 21 September 2019

تابناک فارس به نقل از ایسنا: مرتضی سیف‌زاده شنبه 30 شهریور در حاشیه بازدید چند ساعته برخی اعضای هیئت رئیسه نظام مهندسی فارس از بافت تاریخی فرهنگی شیراز، گفت: انجام بازدیدهای میدانی و برگزاری جلسات تخصصی مرتبط با بافت تاثیرگذار بوده و سازمان نظام مهندسی آماده هم افزایی و مشارکت در راستای ارتقاء کیفیت بناها و کارکردهای بافت تاریخی و فرهنگی شیراز است.

او گفت: در سالیان اخیر همواره در بافت های تاریخی مرمت بناها مورد توجه بوده که درجای خود باید بررسی و ارزیابی شود اما اکنون که توجه و ورود سرمایه گذاران به بافت تاریخی فرهنگی شیراز روندی افزایشی دارد، اهمیت دادن به ابعاد مختلف یک پروژه در مقیاس‌های مختلف چه از نظر معماری ابنیه چه شهرسازی بافت و فضاهای شهری ضرورت دارد.

سیف زاده با بیان اینکه اقدامات مثبت فراوانی در بخش های مورد بازدید بافت تاریخی فرهنگی شیراز انجام شده است، گفت: در عین حال شاهد ترافیک ماشین و عبور آب های سطحی یا سایر موارد فنی مهندسی بودیم و بر خود وظیفه و لازم می دانیم که ورود بسیار جدی از طرف سازمان در قالب کارگروه های تخصصی در جهت رفع معایب و ارتقاء کیفیت این پروژه ها داشته باشیم .

سعید زحمت کشان فعال حوزه پژوهشی و اجرایی بافت تاریخی فرهنگی شیراز با اشاره به تعدد سرمایه‌گذاری‌ها در بافت، سرعت این اقدامات را کم دانست و گفت: انجام چنین فعالیت‌هایی در گذر زمان می‌تواند آسیب زا باشد و گاه فرصت جبران هم باقی نخواهد ماند.

زحمت کشان گفت: اگر به صورت کمی و براساس داده‌های پایگاه پژوهشی شهر تاریخی شیراز این مهم را بررسی کنیم متوجه خواهیم شد که اکنون از 12 هزار پلاک در محدوده 357 هکتاری شهر قدیم شیراز چیزی بالغ بر 1200 اثر واجد ارزش وجود دارد که فقط 300 اثر ثبت ملی شده است.

او با بیان اینکه براساس این داده‌ها تنها 10 درصد از بناهای موجود در بافت تاریخی فرهنگی شیراز واجد ارزش است، گفت: رویکرد و مداخلات صرف مرمتگران در بافت های تاریخی به ویژه در شهر شیراز پاسخگو نیست و نیازمند تبیین سیاست ها و اقدامات بازآفرینی بافت‌های تاریخی در لایه‌های مدیریتی و اجرایی هستیم.

مشاور ارشد اتحادیه معماری، مرمت و شهرسازی ایران نسبت به اقدامات متولیان بافت های تاریخی ابراز نگرانی و اضافه کرد: چند سال است که متولیان این حوزه همه به صورت موازی و غیر موازی فعالیت هایی مثبت ولی نا هماهنگ دارند لذا نیاز به سازماندهی در قالب یک برنامه استراتژیک احساس می‌شود.

او در عین حال گفت: متاسفانه تجربه نشاده داده که نه در این حوزه، بلکه در همه محافل در انجام فعالیت گروهی از خود مقاومت نشان داده ایم.

زحمت کشان به سازمان نظام مهندسی پیشنهاد داد که پایگاه یا دفتری در بافت تاریخی فرهنگی شیراز راه‌اندازی کرده و آن را محل فعالیت گروه‌های تخصصی معماری و شهرسازی با موضوع بافت کنند.

در این جلسه یاسر پوست فروش از صاحب نظران مرمت بناهای تاریخی، علی سیفی، معمار و مدیر پروژه خانه تاریخی خواسته و سید جواد علوی‌زاده دبیر هیئت رئیسه سازمان نظام مهندسی فارس نیز مطالبی را مطرح کردند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار