رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:وضعیت قرمز کودک همسری در اردبیل/وزارت بهداشت: تائید تخلف در جذب دانشجویان انتقالی از خارج/کیفرخواست راننده جنجالی پورشه صادر شد و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۸۱۲۷۲
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۶ 18 September 2019
تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.
رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
تولید رب ۲۲ هزار تومانی با گوجه هزاری!
به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی، فروش یک بسته رب گوجه فرنگی ۸۰۰ گرمی به قیمت ۲۲ هزار تومان است در حالیکه قیمت گوجه‌فرنگی ربی کیلویی ۱۰۰۰ تومان است که این نشان از سودجویی کارخانه‌های تولیدکننده دارد. /ایسنا
 
برای پر کردن یک جامدادی می‌توانید ۱۷ تا ۲۱۸ هزار تومان هزینه کنید
رئیس انجمن تولیدکنندگان نوشت‌افزار:برای خرید و پر کردن یک جامدادی باید حداقل حدود ۱۷هزار تومان و حداکثر ۲۱۸ هزار تومان هزینه کنید. عجیب‌ترین محدوده قیمت مربوط به پاک‌کن و تراش است، به طوری‌که قیمت هر دو این محصولات از ۱۰۰۰ تومان شروع می‌شود و قیمت پاک‌کن به ۲۵ هزار تومان و قیمت تراش به ۳۰ هزار تومان نیز می‌رسد. / ایسنا
 
ایران ارزان‌ترین مقصد گردشگری در بین ۱۴۰ کشور جهان
بر اساس گزارش جدید رقابت‌پذیری سفر و گردشگری مجمع جهانی اقتصاد، ایران ارزان‌ترین مقصد گردشگری در بین ۱۴۰ کشور جهان است. سهم ایران از گردشگری خارجی، در حدود هفت میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در سال ۱۳۹۷ بوده است. /ایرنا
 
وضعیت قرمز کودک همسری در اردبیل
مدیر کل بهزیستی استان اردبیل: از مجموع ۱۲ هزار ازدواج سال گذشته در استان ۳۷ درصد در سن ۱۰ تا ۱۴ سال دختران بوده و این در حالی است که ۴۲ درصد از مجموع ازدواج‌های این استان را نیز دختران زیر ۱۹ سال تشکیل می‌دهند. / همشهری
 
مردم دیگر شاهد اسامی میم، جیم نیستند
علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: بهانه‌جویی در برابر برخورد قضایی با مفاسد ذهن جامعه را مخدوش می‌کند، امروز دادگاه‌های فساد به صورت علنی برگزار می‌شود و دیگر مردم شاهد اسامی همچون میم، جیم نیستند و هر کسی فسادی انجام دهد، علنی می‌شود. /میزان
 
آزادی سه نفر از کارگران بازداشت شده هپکو با تعهد و وثیقه
به گفته منابع کارگری، عصر دیروز سه‌شنبه (بیست و هفتم شهریور) مراجع قضایی با آزادی آن‌ها موافقت کردند. در جریان اعتراضات صنفی اخیر کارگران واحد صنعتی هپکو، حدود ۲۸ نفر از کارگران بازداشت شده بودندد. کارگران بازداشتی در زندان مرکزی اراک به‌سر می‌برند و گفته شده مسئولان قضایی برای آزادی ۴ نفر از کارگران مبلغ ۲۵۰ میلیون وثیقه درخواست کرده‌اند و برای بقیه کارگران بازداشت شده فیش‌های حقوقی کارگران هپکو را برای ضمانت آزادی همکاران‌شان پذیرفته‌اند. دور تازه اعتراض‌ها از ۲۴ شهریور و بعد از حدود ده روز وقفه "به نشانه اعتراض به محقق نشدن وعده‌های مسئولان" از سرگرفته شده است؛ حدود ۹۰۰ نفر در این اعتراض‌ها شرکت داشتند.
 
وزارت بهداشت: تائید تخلف در جذب دانشجویان انتقالی از خارج
در پی انتشار خبری مبنی بر کلاهبرداری فردی با عنوان دانشجوی یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور (مریم مقتدری)، معاون آموزشی وزارت بهداشت ضمن تاکید بر اینکه وزارت بهداشت در پذیرش دانشجو در مقاطع عمومی به صورت مستقیم نقشی ندارد، گفت: طی نامه‌ای از روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی خواسته شده در پیشگیری از تخلفات در این زمینه تلاش کنند و موارد احتمالی را جهت پیگیری‌های بیشتر به حوزه معاونت آموزشی منعکس کنند.
 
کوثری: اتهامات آمریکایی‌ها در مورد "آرامکو" دروغ محض است
یک کارشناس نظامی با بیان اینکه اتهامات آمریکایی‌ها علیه ایران درباره حادثه "آرامکو" دروغ محض است، خاطرنشان کرد: اگر شیطنت کنند و بخواهند به تفکر شیطانی خود عمل کنند بدانند که قطعا پشیمان خواهند شد.
 
ترکان: هر وقت پول داریم در رفتار‌های مدیریتی خود کثافت‌کاری می‌کنیم
اکبر ترکان معتقد است هر زمانی که پول نداشته‌ایم، کشور را بهتر اداره کردیم، زیرا از منابع مدیریتی و انسانی خود بیش از گذشته استفاده کرده‌ایم. او همچنین می‌گوید که گاهی مدیران سوء مدیریت خود را با پول نفت جبران می‌کنند. مشاور سابق حسن روحانی درباره چگونگی نحوه اداره کشور با وجود کاهش چشمگیر صادرات نفت به انصاف‌نیوز گفت: «بر اساس مشاهداتی که از ادوار گذشته تا کنون داشته‌ام، هر وقت پول کمتری داریم، کشور را بهتر مدیریت کردیم. از سال ۱۳۵۰ همین‌طوری است. در سال ۱۳۵۱ که با تاسیس اوپک درآمد نفتی بالا رفت، مدیریت ما هم به‌شدت بدتر شد، اما در سال‌های ۱۳۴۱ تا ۱۳۵۱ که پول کمتر بود، کشور را بهتر مدیریت کردیم و رشد صنعتی ما هم بهتر بود لذا این رفتار ادواری کشور است. سوءمدیریت‌ها در کشور با نفت پر می‌شود. یعنی بی‌لیاقت‌ترین مدیر‌ها وقتی در صندلی بنشینند و پول نفت به دست آن‌ها بدهیم با توزیع پول نفت بقای خود را تضمین می‌کنند. اما وقتی پول نفت نباشد، آدم‌ها باید شایستگی‌های خود را نشان دهند که چگونه می‌توانند از سایر منابع انسانی استفاده کنند. توجه ما به منبع مالی باعث می‌شود به منابع انسانی توجه نکنیم. منابع دانشی هم که تکنولوژی‌هایی هستند که خود صنعتگران آن را توسعه می‌دهند. وقتی از تکنولوژی صحبت می‌کنیم، فقط نباید به فکر تکنولوژی‌های تراز اول باشیم. یک نفر که می‌تواند یک کفش خوب یا یک وسیله ساده‎ای را بسازد، یعنی دارای تکنولوژی است. وقتی از تکنولوژی صحبت می‌شود از کارگاه‌های صنعتی شروع می‌شود تا به مراکز پیچیده‌تر علمی می‌رسیم. منابع علمی و تکنولوژی و مدیریتی، جزو منابع ما هستند، اما وقتی پول داریم، این موارد را بی‌خیال می‌شویم. مثلا یک مدیر با لیاقت با یک مدیر کم‌لیاقت خیلی فرق دارد. اما ما وقتی بی‌پول می‌شویم به منابع علمی، تکنولوژی و مدیریتی بیشتر توجه می‌کنیم.»
 
۲۰۰ هزار خانوار ثروتمند از فهرست یارانه‌بگیران حذف شدند
بر اساس آمار ارائه شده از سوی دفتر سخنگوی دولت، در اولین اقدام برای حذف یارانه ثروتمندان دویست هزار خانوار برخوردار شناسایی و از مهرماه یارانه‌ای دریافت نخواهند کرد. علی ربیعی گفته است در این مرحله کسانی که درآمد میلیاردی دارند حذف می شوند که شمارشان بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر است.

عارف بلد نیست تهاجمی رفتار کند، لابی هم که اصلا بلد نیست
غلامرضا تاجگردون، عضو فراکسیون امید می گوید: عارف اصلا لابی گری بلد نیست، اهلش نیست، چون خیلی آدم اخلاقی است بلد نیست و نمی تواند جایی که لازم است. تهاجمی رفتار کند. معتقدم عارف سرلیست باشد، رئیس فراکسیون امید هم باشید ولی بازهم این مجلس «آقا» نداشت.

بولتون پروژه انتقام از ترامپ را کلید زد
مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا اعلام کرد قصد دارد با نوشتن کتابی جدید درباره دوران خدمت خود در دولت ترامپ افشاگری کند. این کتاب به احتمال زیاد باعث خشم ترامپ خواهد شد. بولتون در گذشته نیز پس از خارج شدن از دولت جرج بوش، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا،کتابی افشاگرانه را درباره دولت او منتشر کرده بود./باشگاه خبرنگاران

کیفرخواست راننده جنجالی پورشه صادر شد
علی اصفهانی دادستان عمومی و انقلاب اصفهان با اشاره به این که این حادثه از لحاظ قانونی قتل عمد محسوب نمی‌شود، گفت: در دادسرا کیفرخواست با محوریت ایراد صدمه غیرعمدی منجر به فوت به دلیل بی‌احتیاطی در امر رانندگی صادر شده و اعلام نتیجه برعهده دادگاه است.۲۶ اردیبهشت امسال پسر ۲۴ساله پورشه سوار در خیابان کارگر اصفهان به دلیل داشتن سرعت غیرمجاز و رعایت نکردن فاصله طولی با یک دستگاه پراید برخورد کرد و متواری شد؛ راننده پراید هم به سبب شدت جراحات در بیمارستان فوت کرد.

فردای بعد از انتخابات ۸۸، روایت اصلاح‌طلبان روایت دیگری شد
محمدرضا تاجیک، تحلیلگر و تئوریسین اصلاح‌طلب به خبرآنلاین گفت:فردای بعد از ۸۸ فردای دیگری بود، روایت اصلاح‌طلبان روایت دیگری شد و شاید اولویت‌ها و فوریت‌هایشان تغییر کرد و بنابراین این نوسازی اصلاح‌طلبی ابتر ماند. رهبران جریان اصلاح‌طلبی درگیر بازی قدرت شدند و تمام هستی اصلاح‌طلبی را خلاصه کردند به بازی قدرت که اگر اصلاح‌طلبی در فضای قدرت سهمی داشته باشند، حیات دارد و اگر سهمی نداشته باشند، مرگش فرا رسیده است. جریان اصلاحات بعد از ۷۶ وقتی در قدرت قرار گرفت، به علت فوریت‌ها و اولویت‌هایی که در این عرصه وجود داشت، دیگر خیلی مجال این را نمی‌داد که بنشینی در یک فضای انتزاعی، تئوریک و اندیشه‌گی هم فکر کنی. همه به دنبال این بودند که باید دمکی را تدبیر کرد، باید فضای روزمره را تدبیر کرد. ما باید اصلاح‌طلبی را با اصلاح‌طلب بخواهیم، در غیر این صورت اصلاح‌طلبی بدون اصلاح‌طلب داریم.

دو اشتباه بزرگ ناطق‌نوری از نگاه احمد توکلی
اشاره به تصمیم خود در حمایت از ناطق نوری در انتخابات سال ۱۳۷۶ بیان کرد: در آن انتخابات، از آقای ناطق نوری حمایت کردم. پیش ایشان رفتم و گفتم حاضرم برای شما کار کنم. ولی از شما می‌خواهم برخی کارها را بکنید و برخی کارها را نکنید تا برنده شوید که در نهایت این توصیه‌ها را جدی نگرفت و دو اشتباه بزرگ او شد. توکلی افزود: اولین خواسته‌ام این بود که گفتم آشکار کنید که با آقای هاشمی متفاوت هستید؛ چون شما فرق دارید، لذا این را صراحتاً اعلام کنید؛ ولی این کار را نکرد و خود را دنباله‌رو آقای هاشمی معرفی کرد. تأکید کردم به حرف اطرافیان و برخی افراد جبهه اصول‌گرایی توجه نکنید و سیاست‌های آقای هاشمی را موردانتقاد قرار دهید و در مرحله بعد، کارهایی را که می‌خواهید، انجام دهید، اعلام کنید. اگر این‌گونه وارد صحنه شوید، زمین بازی عوض می‌شود. دوم اینکه علیه فساد و تبعیض حرف بزنید و به عدالت اجتماعی بپردازید؛ چون اعتقاد شما است؛ لذا این را بگویید ولی خوب این کار را نکرد و در مقابل، جبهه مقابل و آقای خاتمی، این کار را کرد و به‌سختی هم انجام داد و پیروز انتخابات شد.


میراسماعیلی: گزارش فدراسیون جهانی جودو ادعای دروغین است

آرش میراسماعیلی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان با اشاره به اینکه تعلیق جودوی ایران بسیار عجولانه و ناعادلانه انجام شد و سناریوی از پیش تعیین شده بود و متاسفانه ورزشکار ما هم وارد این موضوع شد و در نهایت با ایمیلی که امروز دریافت کردیم، مطلع شدیم تعلیق انجام شده است، گفت: ١٣ سپتامبر ایمیلی دریافت کردیم که در آن اعلام شده بود، پنج نفر را برای کمیته انضباطی به منظور بررسی موضوع ایران منصوب کردند و از من خواسته بودند گزارشی را ارائه کنم که دفاع ایران به چه صورت خواهد بود. وی با بیان اینکه گزارش فدراسیون جهانی از جودوی ایران حاوی ادعاهای دروغین نسبت به جودوی ایران است، تصریح کرد : فدراسیون جودو با هماهنگی وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک دیپلماسی خودش را خواهد داشت که امیدوارم از این مرحله سخت و تعلیقی که همراه با تحریم ها علیه مردم ایران است عبور کنیم و در این جنگ نابرابر به عنوان سرباز مملکت که به آب و خاک پایبند است، پیروز شویم.


فلاحت پیشه: اگر بمباران عربستان کار ایران بود اثری از «آرامکو» نمی‌ماند

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه: این روشن است که اگر ایران عامل حمله به بقیق عربستان بود، دیگر اثری از کل شرکت آرامکوی عربستان باقی نمی‌ماند. لذا دلیل ندارد ما خود را سیبل یکسری ادعای پوچ بکنیم. ایران به هیچ وجه از امنیت خود عدول نخواهد کرد اما قطعا به دنبال تنش نیز نیست. به نظرم همان پاسخ‌های کوتاه و دیپلماتیک رسمی سخنگویان دستگاه سیاست خارجی کشور در این زمینه به‌اندازه کافی برای پاسخ به این دست یاوه‌گویی‌ها کافی است.


سردار رحیمی: امنیت‌ کشور بالاتر از کشورهای اروپایی است

سردار رحیمی، رئیس پلیس پایتخت با بیان اینکه برخلاف سرمایه‌گذاری دشمن برای اخلال در نظم و امنیت کشور، امروز امنیت‌مان به مراتب بالاتر از کشورهای اروپایی است، گفت: تمام تلاش ما حفظ امنیت و آرامش شهروندان است.


صفارهرندی: اصلاح‌طلبان از رای‌آوردن لیست‌شان در تهران پشیمانند

صفار هرندی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: حتی اصلاح‌طلبان که از رأی‌آوری لیست خود در تهران خوشحال بودند، الان پشیمانند و اعتراف می‌کنند که این‌ها (نمایندگان فعلی مجلس) دیگر چه کسانی هستند؟این فعال سیاسی اصولگرا تصریح کرد: الان به عینه شاهد هستیم حتی اصلاح‌طلبان که از رأی‌آوری لیست خود در تهران خوشحال و خندان بودند، الان پشیمانند و اعتراف می‌کنند که این‌ها (نمایندگان فعلی مجلس) دیگر چه کسانی هستند؟، چطور می‌شود کسانی که باید برای ملت و جامعه قانون‌گذاری کنند، با مسائل روز اینقدر بیگانه باشند و شأن مجلس و نماینده ملت بودن را تا این حد پایین بیاورند؟ کار به جایی رسیده است که در جلسه ای که خود آقایان تشکیل داده بودند و آقای تاج‌زاده سخنران آن بود، یکی از نمایندگان همین لیستِ جویای‌نام سخنران می‌شود که این برای آنان یک فاجعه است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار