«محمدرضا منصوری»، عضو کمیسیون صنایع و معادن و نماینده مردم ساوه و زرندیه، در خصوص اظهارت وزیر صمت مبنی بر اینکه شرکت‌های پژو و رنو در ایران جایی ندارند، گفت: شرکت رنو بر اساس قراردادهایی که با خودروسازان کاشان داشته با ایران همکاری داشت. مفاد این قرارداد را نمی‌دانم که ترک آن چه عواقبی دارد و به چه نحوی باید با آن برخورد شود. به هر حال اگر مبلغی یا پولی داده شده و قرارداد بین‌المللی باشد، آن زمان شرایط فرق می‌کند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه تحریم‌ها علیه کشور سنگین بوده است، اظهار کرد: شرکت‌های خودروسازی از ایران رفته‌اند و با توجه به سهمی که در بازار دنیا دارند، حاضر نمی‌شوند آن سهم را از دست بدهند؛ به همین خاطر با شرکت‌های خودروسازی که در داخل بودند به‌طور کامل قطع رابطه کردند. الان فرصت خیلی خوبی است برای خودروسازان داخلی که بتوانند این بازاری که انحصاری کامل شده را تغذیه کنند.

وی در خصوص اموال و املاک غیرتولیدی شکت‌های خودروسازی ایران گفت: اگر بدهی‌های این دو شرکت اقتضا کند، اموالی دارند که باید فروش برود. انبارهای بزرگی دارند که الان فقط محل نگهداری ماشین‌ها شده تا ماشین‌ها را گران‌تر بفروشند. شاید اگر این انبارها فروخته شود، هم بدهی‌هایشان کمتر ‌شود و هم ماشین تولیدی سریع وارد بازار ‌شود و دیگر نتوانند، قیمت خودرو را کنترل یا عرضه را کم کنند.

منصوری با تاکید بر اینکه املاک این شرکت‌ها زیاد است، بیان کرد: سایپا و ایران خودرو در خارج از کشور املاکی دارند. در خیلی از شرکت‌های خارجی سرمایه‌گذاری کرده‌اند که توجیهی ندارد و خیلی راحت می‌توانند از آنجا خلاص شوند.

وی تصریح کرد: باید بدهی‌هایشان را به حداقل برسانند، الان فرصت خوبی است و قیمت املاک بالاست باید هرچه سریع‌تر اقدام کنند و از جذب نیرو در  این دوران به شدت بپرهیزند. نیروهای  جدیدی که وارد می‌شوند، معضل بزرگی است، این نیروها هزینه و بار مالی برای مجموعه خودروسازی دارند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به این سوال که میزان خسارتی که شرکت‌های خودروسازی خارجی در نتیجه نقض قرارداد به کشور وارد کرده اند چه مقدار بوده است، گفت: در هفته‌های آینده مرکز تحقیقات مجلس، گزارشی در این خصوص به کمیسیون صنایع خواهد داد. این گزارش برای قوه قضاییه ارسال می‌شود.

وی در خصوص کاهش قیمت خودرو در روزهای آتی بیان کرد: اول مهرماه که قطعا خواهد داشت چون مردم از مسافرت برمی‌گردند، ماشین می‌فروشند و مهرماه خودرو خریدار ندارد. علاوه بر این تعداد خودرو در انبارها زیاد است و احتمالا نیروهای امنیتی این ماشین‌ها را ثبت و ضبط خواهند کرد.

منصوری در خصوص ورود قوه قضائیه به بحث خودروهای احتکار شده اظهار کرد: قوه قضائیه به بحث خودروهای احتکار شده ورود پیدا خواهد کرد و این خودروها را ضبط می‌کند. همین ضبط کردن خودروها باعث می‌شود که دیگر کسی هوس نکند که بخواهد، خودروها را احتکار  کند تا گران‌تر بفروشد.

وی در پایان گفت: هفته آینده همه انبارهایی که خودرو احتکار کردند، ثبت و ضبط می‌شود و به دست مردمی که واقعا ثبت نام کرده‌اند و نیاز دارند، خواهد رسید.