پژوهش‌های مختلف نشان می‌دهد، پرخاشگری در بروز تصادفات رانندگی نقش دارد، طوری که در هنگام پرخاشگری و عصبانیت، غالب شدن هیجانات منفی برفرد و ناتوانی در کنترل آن منجر به رفتار مخاطره‌آمیز می‌شود.
کد خبر: ۷۷۹۷۲۱
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۵ 14 September 2019

به گزارش «تابناک» کرمان، عطا اسلامی، روانشناس و مشاور خانواده گفت: متاسفانه پرخاشگری در هنگام رانندگی در ایران تبدیل به یک رفتار بدیهی و اجتناب ناپذیر شده است و شنیدن صدای بوق ممتد اتومبیل ها، سرعت غیرمجاز، سبقت های خطرناک در جاده ها و خیابان های شهر و رفتارهای نامتعارف و نابهنجار، در اکثر مواقع نشانه های پرخاشگری رانندگان است.

پرخاشگری و نقش آن در بروز تصادفات رانندگی

وی بیان کرد: امروز در کنار همه پیچیدگی های جامعه به ویژه جوامع شهری و پرجمعیت، شاهد نمونه ای از پرخاشگری در هنگام رانندگی هستیم و بسیاری از افراد علیرغم داشتن‌ تحصیلات و برخورداری از سطوح بالای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ، در زمان رانندگی به سهولت از رفتار رانندگان دیگر خشمگین شده و مبادرت به انجام رفتارهای کلامی و غیرکلامی توهین‌آمیز و ناشایست می‌کنند.
اسلامی افزود: نتایج تحقیقات میدانی و پژوهش های آماری در حوزه روانشناسی رانندگی حکایت از میزان بالای این گونه رفتارهای تخریبی دارد که منجر به آشفتگی روحی و روانی افراد و در مواردی درگیری فیزیکی و کلامی آنها می‌شود و بر نگرانی‌های کنش گران فرهنگی و روانشناسان و جامعه شناسان از افول سرمایه اجتماعی می افزاید.
وی تصریح کرد: بسیاری از افراد در هنگام رانندگی احساس مالکیت کاذبی نسبت به قلمروی اتومبیل و مسیر حرکتی خود دارند و حتی کوچکترین تخلفات و اشتباهات سهوی سایر رانندگان را به شدیدترین شکل ممکن با بی احترامی و بی پروایی مورد اهانت قرار داده و در مواردی زمینه نزاع و درگیری را هم فراهم می کنند.
اسلامی با بیان اینکه نتایج تحقیقات موسسه گالوپ در سال ۲۰۱۷ ایرانی ها را به عنوان پرخاشگر ترین مردم دنیا رتبه بندی کرده است، یادآور شد: حتی اگر نتایج این تحقیق و نظرسنجی به لحاظ روش علمی و اجرایی کاملاً معتبر و حقیقی نباشد اما اندک نگاهی به وضعیت اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کشور و به تبع آن نوع ارتباطات و برخوردهای افراد جامعه در بسیاری از مواقع (به عنوان مثال رانندگی) گویای حقایق بسیار تلخ و نگران کننده ای در زمینه افزایش سطوح خشونت و ناکارآمدی در کنترل خشم و رفتارهای پرخاشگرانه در جامعه ایرانی است.
وی گفت: در بررسی‌های دقیق‌تر ریشه رفتارهای پرخاشگرانه افراد را باید در سبک های تربیتی و نگرش های فرهنگی و اجتماعی جست و جو کرد و در حقیقت پرخاشگری رفتاری است که ارتباط تنگاتنگی با یادگیری مشاهده ای دارد و شاید با قاطعیت بتوان گفت که بسیاری از انسان ها پرخاشگری را در کنار والدین و اطرافیان خود می آموزند و با گذشت زمان آن را تکرار می‌کنند.
اسلامی، روانشناس و مشاور خانواده افزود: نتایج تحقیقات متعدد نشان می دهد که بین پرخاشگری با تخلفات و خطاهای رانندگی رابطه معناداری وجود دارد.
وی تصریح کرد: همچنین بین سلامت روان، پرخاشگری، تیپ شخصیتی و عادات رانندگی نیز روابط معناداری مشاهده شده است.
اسلامی یادآور شد: افراد با تیپ شخصیتی A نشانه های بیشتری از بی حوصلگی در زمان رانندگی، رفتارهای پرخاشگرانه و رانندگی پرخطر را نشان می دهند.
این روانشناس گفت: افزایش آستانه تحمل، تغییر باورها و نگرش های فرهنگی اجتماعی ناصحیح، پذیرش و اطاعت از مقررات و انجام رفتار قانونمند ، درک متقابل و رفتار همدلانه با دیگران و اجتناب از رفتارهای تکانشی و هیجان پذیری کاذب، شیوه‌های کارآمدی در جهت خویشتنداری و کاهش پرخاشگری در هنگام رانندگی هستند.
خبرنگار: میترا میرزادی
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار