پروژه های ناتمام همدان و انتظارات مردم
در سالهای اخیر عبارت"پروژه های ناتمام" به وفور در صحبت های مردم و برخی مسئولان استان همدان شنیده میشود و این امر درحالیست که اجرای 90 درصدی مصوبات سفر هیئت دولت به همدان با این واقعیت همخوانی ندارد.
کد خبر: ۷۷۹۷
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۸ 11 March 2015

امروزه در هر گوشه و کنار استان همدان پروژه های ناتمام ریز و درشتی را شاهد هستیم که ناخرسندی مردم را در پی داشته است.

به گزارش تابناک همدان ؛ گذری بر وضعیت پروژه های عمرانی تک تک شهرستان های استان همدان موید این واقعیت است که در هر شهرستان پروژه هایی بزرگ که در انتظار تعیین تکلیف قرار گرفته اند به چشم می خورد.

باید از طولانی تر شدن روند اجرای پروژه ها جلوگیری کرد

یکی از شهروندان همدانی در این خصوص معتقد است: باید با جلوگیری از طولانی تر شدن روند اجرای پروژه ها از افزایش محرومیت ممانعت شود.

عباس تکروش افزود: وقتی در برخی شهرستان های استان همدان پروژه های ناتمام وجود دارد، تعریف پروژه جدید چه مفهومی می تواند داشته باشد؟

شهروند دیگری نیز اظهار داشت: افکار عمومی با توجه به گزارش ها و تبلیغات رسانه ها در جریان آغاز اجرای یک پروژه قرار می گیرد، اما به نتیجه رسیدن آن ها گاهی اغلب از نگاه رسانه ها پنهان می ماند و مردم هم کمتر انعکاس اخبار و گزارش هایی را در این باره شاهد هستند.

طاهره الوندی اظهار داشت: پس از گذشت سال های متمادی و نیمه کاره ماندن پروژه هایی مانند راه آهن ملایر و بیمارستان قلب، منطقه ویژه اقتصادی جهان آباد فامنین، پتروشیمی توجه مردم به پروژه های ناتمام جلب شده است، آن هم پروژه هایی که شاید با گذشت سال های متمادی و غفلت مسئولان از نظارت بر عملکرد مجریان، امروز با هزینه های چند برابری هم نتوان آن ها را به پایان رساند.

کلنگ زنی های گوناگون در مناسبت های مختلف باب شده است

شهروند دیگری نیز با اشاره به کلنگ زنی های گوناگون در مناسبت های مختلف اظهار داشت: با توجه به وجود تعداد زیادی پروژه ناتمام، فقط با پایان یافتن پروژه های قبلی می توان علاوه بر جلب رضایت مردم، چشم انداز روشنی از طرح های عمرانی جدید را پیش روی آنان قرار داد.

محسن امیری افزود: علت اصلی طولانی شدن اجرای پروژه ها و تکمیل نشدن طرح های ناتمام، نقص در انجام مطالعات توجیه فنی و اقتصادی و محدودیت های اعتباری عنوان می شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در توجیه این مسئله به کمبود اعتبار اشاره می شود، چرا باز هم پروژه های جدیدی کلنگ می خورد و بی دلیل مردم را به اجرای پروژه های عمرانی و خدماتی جدید دلگرم می کنند.

وی معتقد است: اشتباه در برآورد بودجه، تخصیص و پرداخت اعتبارات، از عوامل دیگر ناتمام ماندن پروژه ها یا پیشرفت کند آن ها و تأخیر در بهره برداری از آن هاست، به نحوی که بهره برداری بعضی از طرح ها بارها و بارها به تعویق می افتد و گاهی هم پروژه هایی با نواقص و مشکلات بسیاری بهره برداری می شود.

نبود مطالعه دقیق درباره پروژه ها از دلایل کامل نشدن آنهاست

یک کارشناس عمران نیز در این ارتباط گفت: از دلایل کامل نشدن پروژه های مختلف می توان به برآورد نادرست اعتبار توسط مهندسان مشاور، نبود مطالعه دقیق درباره پروژه های کوچک، نبود ثبات مدیریتی در دستگاه های اجرایی، ضعف پیمانکاران ، اجرای امانی پروژه ها توسط دستگاه های اجرایی و تخصیص ندادن کامل اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای اشاره کرد.

ایمان احسانیار در تشریح راهکارهای پیشنهادی خود برای این مشکل عنوان کرد: جلوگیری از آغاز پروژه های جدید، تخصیص کامل اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای، نظارت مناسب حین اجرای پروژه ها و نظارت بر توزیع مصالح در ساخت و ساز طرح های تملکی از مهمترین راهکارها برای سرعت بخشیدن به اجرای طرح های عمرانی است.

وی معتقد است: در برخی موارد علت تکمیل نشدن طرح های نا تمام این است که این طرح ها به طور معمول بدون مطالعه و فقط برای جلب رضایت افکار عمومی در زمان خاصی شروع شده، غافل از این که برای به انجام رسیدن آن چه مقدار اعتبار نیاز است.

احسانیار تاکید کرد: اگر مدیریت قوی همراه با بودجه کافی در اختیار پیمانکاران طرح های عمرانی باشد، با بی کیفیتی و تعویق در اجرای پروژه ها رو به رو نخواهیم شد.

افزایش اعتبار یک پروژه به تنهایی گره گشای مشکل نیست

وی با بیان اینکه افزایش اعتبار یک پروژه به تنهایی گره گشای مشکل نیست، افزود: وقتی پیمانکار مجرب، مصالح و تجهیزات، قدرت برنامه ریزی، نظارت و مدیریت اجرایی به مقدار کافی وجود نداشته باشد، دوره احداث پروژه چند برابر مدت معقول می شود و به جای کمک به توسعه یافتگی، با اتلاف منابع، تشدید تورم و کاهش بازدهی سرمایه، نرخ رشد اقتصادی را کاهش می دهد و بر نارضایتی های اجتماعی می افزاید.

احسانیار با بیان اینکه پیمانکاران قوی و با توان مالی بالا در شهرهای کوچک برای اجرای پروژه ها حضور نمی یابند، گفت: نبود نظارت مدیران دستگاهی بر بعضی از پروژه ها نیز از جمله دلایل طولانی شدن روند اجرای پروژه ها و افزایش پروژه های ناتمام است.

در همین خصوص در اظهارات نمایندگان مردم استان همدان در مجلس شورای اسلامی نیز نا تمام ماندن و بلاتکلیف بودن وضعیت برخی پروژه ها در استان همدان بارها عنوان شده است.

پروژه‌های نیمه تمام به ارزش ۳۰۰۰ میلیارد تومان در همدان وجود دارد

معاون استاندار همدان با اشاره به اینکه ۳ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه‌تمام در استان همدان وجود دارد، گفت: اولویت‌بندی تخصیص اعتبار راه‌حل اتمام پروژه‌ها است.

محمودرضا عراقی ظهر اظهار داشت: 750 پروژه به ارزش 500 میلیارد تومان در دهه فجر افتتاح و 59 پروژه به ارزش 160 میلیارد تومان در این ایام کلنگ‌زنی شده است.

وی با اشاره به اینکه از سال‌های گذشته پروژه‌های بسیاری در استان همدان آغاز شده است، افزود: متاسفانه نسبت به این مسئله اولویت‌بندی صورت نگرفته و تمامی ضرورت‌ها در نظر گرفته نشده که همین امر سبب شده پروژه‌های بسیاری روی دست دولت و استان همدان بماند.

عراقی با اعلام اینکه 3 هزار میلیارد تومان پروژه نیمه‌تمام در استان همدان وجود دارد، تصریح کرد: خوشبختانه دولت یازدهم و مجلس اولویت تخصیص اعتبار را به پروژه‌های نیمهتمام داده تا از این طریق شاهد بهره‌برداری پروژه‌ها باشیم.

وی با بیان اینکه با روی کار آمدن دولت پروژه‌های جدیدی آغاز شده است، گفت: تمامی تلاش دولت بر این است که با اولویت‌بندی پروژه‌های نیمه‌تمام را به پایان برساند چراکه مردم به این دولت اعتماد کرده و آن را برای بهبود شرایط انتخاب کردند.

معاون استاندار همدان با تصریح بر اینکه مردم با انتخاب دولت تدبیر و امید خواستار حاکم شدن عقل و منطق شدند، اظهار داشت: با اولویت‌بندی پروژه‌های عمرانی نیمهتمام بدهی به پیمانکاران که از مردم هستند تعیین تکلیف شده و آنها نیز توان و انگیزه لازم برای انجام پروژه‌های تعهدی را پیدا می‌کنند.

وی نیروی انسانی را محور توسعه دانست و گفت: برای توسعه کشور نیاز است تا توجه جدی به مسئله آموزش این افراد شود و از این رو احداث مدارس در اولویت قرار دارد و اعتبارات مناسبی نیز در این زمینه دیده شده است.

عراقی تاکید کرد: با توجه به مشکلات بین‌المللی پیش‌روی کشور، کاهش قیمت و درآمد نفتی و کمبود بودجه، مدیران باید تمامی تلاش خود را برای مصرف بهینه منابع مالی در کشور و استان همدان داشته باشند.

معاون عمرانی استاندار همدان با بیان اینکه این مدرسه در محلی که ضرورت داشت احداث شده است، عنوان کرد: قبل از اجرای پروژه‌ها باید مطالعات کافی درباره ضرورت آن صورت گیرد تا بعدها دچار مشکل نشویم.

با این تفاسیر پرواضح است که حل مشکل پروژه های ناتمام از دغدغه هایی مردم استان همدان است.

از سوی دیگر ذکر این نکته نیز ضروری است که شروع نکردن پروژه جدید یکی از راهکارها برای افزایش نیافتن پروژه های ناتمام خواهد بود و نباید تا زمانی که پروژه های ناتمام وجود دارد، اجازه شروع پروژه جدیدی داده شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار