روزانه ۴ میلیون نفر از اطراف شهر تهران به این شهر تردد می کنند و این آمار و ترافیک سرسام آور ورودی و خروجی های پایتخت ضرورت توسعه حمل و نقل ریلی را بیش از گذشته کرده است.
کد خبر: ۷۷۶۴۵۹
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۱ 31 August 2019
روزانه ۴میلیون تردد به تهران/ چاره ای جز توسعه حمل ونقل ریلی نیست

به گزارش تابناک تهران، استان تهران با برخورداری از جمعیت بیش از ۱۶ میلیون نفر، به مرکزیت پایتخت کشور پر تراکم ترین استان کشور است و ضعف در توزیع خدمات در کشور سبب تردد حدود ۴ میلیون نفر جمعیت به طور روزانه از شهرستان‌های اطراف به شهر تهران شده است.

برخی از این ۴ میلیون نفر برای کار، برخی برای دریافت خدمات درمانی، آموزشی و برخی دیگر برای تفریح، گردش و یا دلایل دیگر به پایتخت تردد می‌کنند و این تردد بالا اهمیت راه اندازی و توسعه حمل و نقل عمومی را بیش از پیش کرده است، حمل و نقلی که در سال‌های اخیر همواره مورد تاکید مسئولان ارشد استان تهران و حتی کشور بوده است.

۴ سال آینده خبرهای خوبی از اجرای حمل و نقل ریلی می‌شنوید

استاندار تهران بارها و بارها بر توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه حمل و نقل ریلی تاکید داشته است. او که با خبرنگار مهر در این خصوص گفتگو می‌کرد، در پاسخ به این سوال که چشم انداز توسعه حمل و نقل ریلی در استان تهران را چطور ارزیابی می‌کنید، اظهار داشت: طبق سند توسعه استان تهران در ۴ سال آینده اقدامات زیربنایی خوبی برای حمل و نقل ریلی و عمومی استان تهران است.

انوشیروان محسنی بندپی با اشاره به اهمیت حمل و نقل ریلی در استان تهران در کاهش گره‌های ترافیکی در این استان گفت: در طرح‌های حمل و نقل ریلی استان تهران شهرستان‌های رباط کریم، بهارستان و اسلامشهر و ورامین، قرچک و پیشوا و از سوی دیگر پردیس به شبکه ریلی متصل می‌شود.

وی خواستار مساعدت راه آهن کشور برای توسعه حمل و نقل ریلی در استان تهران شد و گفت: همه ظرفیت‌ها برای ایجاد مشارکت با راه آهن مهیا و آماده است و برای اجرای پروژه‌های مشارکتی با راه آهن آماده هستیم.

خط ریلی تهران-اسلامشهر-پرند تا پایان ۹۹ به بهره برداری می‌رسد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در حال حاضر اجرای خط ریلی تهران-اسلامشهر-پرند در مرحله رفع موانع است و با جلسات مکرر در خصوص انتقال موانع از حریم اجرای این خطوط کار می‌کنیم.

نعمت اله ترکی با بیان اینکه فرمانداری‌های اسلامشهر و رباط کریم و دیگر فرمانداری‌های مرتبط و نیز دستگاه‌های اجرایی برای رفع معارض باید اقدامات لازم را انجام دهند، گفت: این خط ریلی تا پایان سال ۹۹ با اتمام می‌رسد.

وی در مورد اجرای خط حمل و نقل ریلی پاکدشت نیز گفت: مدل سرمایه گذاری این پروژه از طریق حوزه سرمایه گذاری راه آهن و با مشارکت سیستم بانکی و شرکت عمران شهرهای جدید و بر اساس تحقق مفاد صورتجلسه مربوط به آبرسانی به شهر جدید پردیس و احداث تأسیسات فاضلاب و تصفیه خانه‌ها و احداث تونل آب و … بر اساس مصوبه شورای برنامه ریزی و توسعه استان تصمیمات نهایی اتخاذ شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در مورد تأمین منابع مالی نیز گفت: از محل فروش اموال غیرمنقول شرکت آب منطقه‌ای تا سقف ۱,۰۰۰ میلیارد تومان و از محل شرکت آبفای استان تهران تا سقف ۳۰ میلیارد تومان که طی ۳ سال به عدد ۱۰۰ میلیارد تومان با استفاده از ظرفیت تبصره ۳ و منابع مالی می‌رسد تأمین شود و شرکت عمران شهر جدید پردیس تا ۱۰ شهریور ماه باید تقویم زمانی و نحوه پرداخت خود را شفاف ارائه کند.

ترکی اضافه کرد: در مورد خط تهران-پردیس هم مقرر شد منابع مالی خط مذکور از طریق منابع حاصله از تهاتر اراضی پردیس توسط شرکت عمران شهر جدید پردیس اجرایی شود و تا پایان سال ۱۴۰۰ به بهره برداری برسد.

برخی شهرداران همکاری نمی‌کنند

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر توسعه ریل باس و مترو را یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی دانست و افزود: متأسفانه برخی از شهرستان‌ها با ایجاد ریل باس و ایستگاه‌ها آن سازگار نیستند و برخی شهرداران مخالف بوده و می‌گویند، خطوط قطار موجب تقسیم این ور خط و آن خط می‌شود.

سعید رسولی از آمادگی راه آهن جمهوری اسلامی برای اجرای پروژه‌های قطار ریلی در استان تهران و گفت: باید همه عوامل با هم و در کنار هم به اجرای پروژه‌ها بپردازیم و برخی موازی کاری‌ها سبب گرفتن انرژی نشود.

راه اندازی ریل باس و حمل و نقل ریلی به یکی از مطالبات اصلی مردم استان تهران تبدیل شده است و جمعیت این استان و میزان تردد پایتخت نشینان اهمیت راه اندازی قطار شهری حمل و نقل ریلی در استان تهران را بیش از پیش ساخته است و در این میان می‌بایست مسئولان نیز با تمام توان در جهت اجرای این مطالبه گام بردارند و کوتاهی از هیچ مسئولی پذیرفتنی نیست.

 

منبع: مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار