کد خبر: ۷۷۶۴۲۹
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۵ 31 August 2019
وزیر ارتباطات در پاسخ به توئیت ترامپ در مورد عدم موفقیت پرتاب ماهواره مخابراتی ناهید گفت: این ماهواره برای پرتاب هنوز تحویل وزارت دفاع نشده است.
 
 

به گزارش پارسینه، صبح امروز شنبه خبرنگاران از آخرین وضعیت ماهواره ناهید در پژوهشگاه فضایی ایران بازدید کردند.

این بازدید به دنبال انتشار اخباری در خصوص پرتاب ناموفق ماهواره ناهید از سوی رسانه‌های خارجی انجام شد. در این بازدید وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فضایی ایران حضور داشتند.

محمد جواد آذری جهرمی در جمع خبرنگاران گفت: ماهواره ناهید اینجاست و هنوز برای پرتاب تحویل وزارت دفاع نشده است.

وی افزود: اگر آقای ترامپ می‌گوید در انفجار این ماهواره از پایگاه فضایی سمنان نقشی نداشته، اما بداند پس از تجاوز به حریم سرزمین ایران، نیرو‌های مسلح ما پهپاد آن‌ها را سرنگون کردند.

آذری جهرمی تصریح کرد: اگر تصویر باکیفیت دارند با انتشار تصویر لحظه اصابت پهپاد با راکت ایرانی، کروکی نقطه دقیق اصابت را به افکار عمومی جهان بگویند.

وزیر ارتباطات در مورد اخبار انفجار سکوی پرتاب این ماهواره گفت: جزئیات این اتفاق باید از سوی وزارت دفاع اعلام شود، اما آنچه می‌دانیم این است که ماهواره ناهید همچنان در حال آماده سازی در پژوهشگاه فضایی ایران است.

در همین حال، وزیر ارتباطات با نوشتن یک توئیت به حاشیه‌هایی که درباره ماهواره ناهید ۱ مطرح شده بود، پایان داد.

محمدجواد آذری جهرمی نوشت: «رسیدم چابکسر. گوشی رو چک کردم و دیدم خیلی‌ها جویای احوال ماهواره ما شدند. ظاهرا اخباری منتشر شده که سومین تلاش برای استقرار ماهواره در مدار نا موفق بوده. راستش ناهید۱ حالش خوبه. الان هم در آزمایشگاه مستقره. خبرنگاران هم میتونن بیان بازدیدش.»

وزیر ارتباطات به محض بازدید از این ماهواره، با آن عکس سلفی گرفت و به دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا صبح بخیر گفت.

آذری جهرمی در خصوص ماهواره ناهید ۱ گفت: من ایده‌ای درباره آمریکایی و بحث پایگاه فضایی سمنان ندارم و فکر می‌کنم، وزیر دفاع که مسئول این حوزه است درباره آن اظهارنظر کند.

ماهواره برای پرتاب باید از سه هفته قبل تحویل وزارت دفاع شود تا سیکل‌های مورد نظر را طی کند. قطعا این مساله‌ای که ادعا می‌شود در رابطه با پرتاب ماهواره ناهید نبوده و پرتابگر نیز از سه هفته قبل سوخت‌گیری نمی‌شود.

وی ادامه داد: چیزی که امروز می‌شد آن را دید، این است که ماهواره ناهید این‌جاست، هنوز تحویل نشده و مراحل انتهایی تحویل آن در حال انجام است. دونالد ترامپ گفته بود ما دخل و تصرفی در انفجاری که ادعا کرده بودند در پایگاه فضایی سمنان رخ داده، نداشتیم، اما علاقه‌مند هستم به عنوان یک ایرانی اگر در انفجار ادعایی که تصاویر آن را منتشر کرده‌اید، دست نداشتید، اما مطمئن باشید به دلیل تجاوزی که به آب‌های ما داشتید نیرو‌های مسلح ما پهپاد شما را سرنگون کردند. این قطعی است.

او افزود: اگر تصاویری با این کیفیت دارید علاقه‌مند هستیم، تصاویر لحظه اصابت پهپاد خودتان را منتشر کنید تا کروکی دقیق محل سقوط آن استخراج شود، این کار قدم مثبتی برای روشن کردن افکار عمومی است.

وزیر ارتباطات در خصوص ماهواره ناهید ۱ گفت: اهداف اصلی این ماهواره، مخابراتی است و با قرارگیری روی باند یو اچ اف و کی یو با ایستگاه‌های زمینی تبادل اطلاعات انجام می‌دهد. البته دوربین سنجشی هم روی آن مستقر است و به مدت دو ماه و نیم می‌تواند در مدار ۲۵۰ کیلومتری زمین قرار بگیرد.

او درباره دیگر ماموریت‌های ناهید گفت: به دنبال آن هستیم با قرار دادن این ماهواره در مدار ۲۵۰ کیلومتری ماموریت‌هایی را انجام بدهیم. مانند تکنولوژی باز و بسته شدن سلول‌های خورشیدی ماهواره که برای اولین مرتبه در ماهواره ایرانی قرار گرفته است.

جهرمی خاطرنشان کرد: بعد از طی این مراحل با تولید تعداد زیادی از این ماهواره قادر خواهیم بود مجموعه‌ای از منظومه‌های ماهواره‌های ارتباطی برای لایه لئو داشته باشیم تا نیاز‌های دیتایی ما را برطرف کند.

وزیر ارتباطات درباره پرتاب ماهواره ناهید نیز افزود: ماهواره آماده است، تست‌های دستگاه و تست سازگاری با ماهواره بر نیز به پایان رسیده و به محض این که وزارت دفاع اعلام کند، ماهواره را تحویل می‌دهیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار