اعضای شورای اسلامی شهر تهران با ۱۶ رای کلیات طرح «الزام شهرداری تهران به ایجاد سامانه هوشمند انتشار عمومی اطلاعات فضای سبز» را تصویب کردند.
کد خبر: ۷۷۵۳۹۱
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۸ 27 August 2019
شهرداری تهران ملزم به ایجاد سامانه هوشمند انتشار اطلاعات فضای سبز شد

به گزارش تابناک تهران، زهرا صدراعظم نوری رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر روز سه شنبه در جریان بررسی طرح یاد شده، اظهار داشت: فضای سبز تهران پس از معابر، بیشترین سطح تهران را پوشانده است اما اطلاعات مربوط به فضای سبز به روز نیست.

وی گفت: باید اطلاعات مربوط به فضای سبز مکان محور و جزئی باشد. 
نوری ادامه داد: بر این اساس ماده ۲ قانون حفظ و گسترش فضای سبز نگهداشت و آبیاری فضای سبز برعهده شهرداری تهران گذاشته شده است.
رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر، گفت: در سال ۹۷ از مجموع بودجه هایی که برای نگهداشت فضای سبز و سازمان فضای سبز شهرداری تهران تخصیص یافته است، با وجود اینکه ۷۰ بودجه صرف حقوق کارکنان شده است اما از آنجا که اولویت شهرداری کنونی حفظ و توسعه فضای سبز است، اعتبار خوبی در سال ۹۷ برای این امر اختصاص یافت.
نوری گفت: در حال حاضر ۱۸ هزار نیروی کارگری در حوزه فضای سبز وجود دارد که این تعداد نیرو قابل تأمل است.
وی گفت: بر اساس تکالیف برنامه پنجساله سوم، الزام شهرداری برای ایجاد این سامانه علاوه بر اینکه می تواند در ارائه اطلاعات از وضعیت فضای سبز مؤثر باشد، درباره قراردادهای شهرداری با پیمانکاران با فضای سبز نیز گام مؤثری برای شفافیت خواهد بود، چرا که به درستی نمی دانیم آیا این تعداد کارگر در فضای سبز وجود دارد و هزینه تمام شده قراردادها برای این موضوع آیا هزینه واقعی است؟  
وی ادامه داد: در قالب این طرح در ماده واحده و تبصره های آن تلاش شده است که اطلاعات به صورت کامل از فضای سبز و درختان در سایت ارائه شود، بر آن اساس از شهروندان نیز مشارکت خواسته ایم تا در این حوزه همراه ما باشند.
وی بیان کرد: نمونه اجرایی این طرح در بوستان طبیعت منطقه ۲۱ انجام شده است.
سیدحسن رسولی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر در مخالفت با این طرح گفت: با ضرورت تدوین این طرح مخالف نیستم اما دلایل مخالفت من این است که آن چیزی که مدنظر این طرح است در حوزه فضای سبز موجود است. 
وی گفت: برای مثال برخی از آیتم های طرح مذکور در ورودی بوستان ها مشاهده می شود اما این اطلاعات ناقص است. 
رسولی ادامه داد: حال باید دید با توجه به ناقص بودن اطلاعات لازم است این طرح مطرح شود یا خیر.
وی با بیان اینکه ما در سامانه شفافیت تمامی قراردادها را بدون طبقه بندی منتشر کرده ایم، گفت: آیا واقعا نیاز است تمامی قراردادهای ریز برای پیمانکاران فضای سبز به صورت جزء منتشر شود یا خیر؟
محمد سالاری رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران هم گفت: این تصمیم می‌تواند رویه مناسبی را نهادینه کند و تجمیع اطلاعات فضای سبز و بوستان‌ها را فراهم سازد.
وی افزود: همچنین سبب می‌شود که تغییرات منجر به کاهش درختان نشود.
وی افزود: من از کمیته سلامت درخواست دارم که عنوان سامانه مکانی را تغییر و آن را به سامانه انتشار عمومی فضای سبز تبدیل کنند.
سید محمود میرلوحی عضو دیگر شورای شهر هم اظهار داشت: به نظرم نام سامانه باید سامانه هوشمند فضای سبز باشد چرا که مباحث مالی در آن مطرح است.
بهاره آروین عضو هیات رییسه شورای شهر تهران هم پیشنهاد کرد که عنوان سامانه، سامانه هوشمند و انتشار عمومی اطلاعات فضای سبز شهر تهران باشد.
محمد فرجود مدیرعامل سازمان فن آوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران  (فاوا) درباره این طرح اظهار داشت: اطلاعات فضای سبز و بوستانها را داریم و باید متراژ احجام فضای سبز را تهیه کنیم. 
وی افزود: با اقدامات صورت گرفته در سال گذشته ۶ میلیارد تومان  هزینه رفت و روب شهر تهران را کاهش داده ایم که باید تلاش کنیم این مسئله در فضای سبز نیز اعمال شود.
وی ادامه داد: سامانه یکپارچه ای در ارتباط با آنچه که در این طرح گفته شده وجود ندارد و باید اطلاعات مکانی نیز بارگذاری شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار