رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران گفت: توقف بارگذاری انبوه در پادگان ۰۶ یکی از دستاوردهای مهم این کمیسیون است.
کد خبر: ۷۷۴۶۵۵
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۸ 25 August 2019

به گزارش تابناک تهران، محمد سالاری روز یکشنبه در یکصد و شصتمین جلسه شورا با بیان اقدامات و دستاوردهای کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران، طی دو سال گذشته افزود: ما توانستیم با حضور در جلسات شورای عالی شهرسازی و معماری از ساخت و ساز انبوه یک وهفت دهم میلیون متر مربعی در پادگان ۰۶ جلوگیری کنیم.
وی گفت: کمیسیون شهرسازی و معماری طی دو سال گذشته مجموعا ۲۰۲ جلسه رسمی برگزار کرد که بخشی از این جلسات به بررسی کارشناسی پرونده های باغات و بخشی دیگر به بررسی  ۳۲ طرح و ۴۱ لایحه اختصاص داشت.
سالاری با اشاره به ایجاد کارگروه فنی نظارتی ذیل کمیسیون شهرسازی و معماری بیان کرد: این کار گروه در راستای ایفای نقش نظارتی کمیسیون ایجاد شد که در سال اول شورا  ۴۸۵۰ پرونده شهرسازی و در سال دوم ۵۴۰۰ پرونده را که در شوراهای معماری مناطق تصمیم گیری شده بود با مفاد طرح تفصیلی و مقررات شهرسازی و معماری تطبیق داد که مغایرت های این تصمیمات با قوانین را بصورت رسمی به شهرداری تهران و ریاست شورا و سایر نهادهای نظارتی برای لغو مصوبات متخلفانه اعلام شد.  
عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: این اقدامات منجر به کاهش بیش از ۷۰ درصدی تخلفات شوراهای معماری شد.
وی ادامه داد: ۱۱۵ پرونده طی یکسال اخیر از سوی هیات رییسه برای تعیین تکلیف و تصمیم گیری به کمیسیون ارجاع شد که پس از بحث و بررسی به آن ها پاسخ داده شده است.

بررسی ۱۷۲ گود پر خطر
سالاری ادامه داد:  ۱۷۲ گود پرخطر توسط همکاران ما بازدید شده و  مورد بررسی قرار گرفت تا اقدامات لازم برای مقاوم سازی و ایمن سازی آن ها انجام شود.
وی عنوان کرد: ۱۸۰ مورد بازدید و نظارت میدانی از طرح ها و پروژه های سطح شهر و سازمان ها و شرکت ها نیز توسط اعضای کمیسیون صورت گرفته و ۴۶ نشست و همایش تخصصی با حضور صاحبنظران، اساتید و مدیران مرتبط برگزار شد.
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با اشاره به بررسی تعداد ۹۰ مورد گزارش ارائه شده توسط شهرداری تهران و سازمان ها و شرکت ها و سایر نهادها در جلسات کمیسیون، گفت:  ۱۷۰ موضوع تخصصی در جلسات کمیسیون، مورد تصمیم گیری قرار گرفت و ۵۲ مورد گزارش تحلیلی و بعضاً پژوهشی در کمیسیون تهیه شده است.

 تغییر رویکرد در کمیسیون ماده ۵
وی افزود: تغییر رویکرد در کمیسیون ماده ۵ از تصمیم‌گیری مبتنی بر درآمد زایی به تصمیم‌گیری جهت تعیین تکلیف مفاد طرح تفصیلی و طرح های موضعی و موضوعی و تصمیمات راهبردی مغفول مانده در شهر، دیگر دستاورد کمیسیون است.
سالاری ادامه داد: ما توانستیم با همکاری سایر نهادها، لایحه اصلاح قانون ماده ۱۰۰ فعلی که متاسفانه دیگر با سازوکارهای موجود نمیتوان کاهش تخلفات را رقم زد، پیش ببریم و اکنون در کمیسیون زیربنایی دولت در فرایند نهایی است ما نیز در آنجا حضور فعال داشتیم و امیدواریم به زودی به تصویب برسد.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران ادامه داد: برخورد با تخلفات پروژه های بزرگ مقیاس از دیگر اقدامات کمیسیون بوده است.
 عضو شورای تهران خاطر نشان کرد: در حوزه حفاظت و صیانت از باغات، می توان به لغو مصوبه برج باغ و جایگزینی طرح خانه باغ و طرح های موضعی کن و فرحزاد اشاره کرد.   

تغییر رویکرد شهرداری از خودرو محوری به انسان محوری
وی بیان کرد: پیگیری های کمیسیون منجر به ایجاد تغییر رویکرد شهرداری از خودرو محوری به انسان محوری از طریق توسعه عرصه های عمومی و معطوف شدن ماموریت های شهرداری به عرصه های عمومی و پلازاهای شهری شد و اکنون یکی از مهم ترین ماموریت های شهردار تهران همین  موضوع است.
وی مناسب سازی فضاهای عمومی و معابر را یکی دیگر از دستاوردهای کمیسیون دانست.
این عضو شورای شهر با اشاره به افزایش تاب آوری شهر اظهار داشت: ما در کمیسیون ضمن تعامل خوب با نظام مهندسی استان تهران در خصوص تهیه شناسنامه فنی ساختمان، توانستیم نوسازی بافت های فرسوده را از  صرف تخریب و نوسازی و درجاسازی به سوی بازآفرینی شهری ببریم.
وی افزود: در همین راستا نسبت به افزایش اعتبارات بهسازی محیطی و ایجاد پاتوق های محلی اقدام کردیم.

کاهش فساد در حوزه شهرسازی و معماری
سالاری با اشاره به ارائه تعداد ۱۲۶ تذکر از سوی اعضای کمیسیون به مدیریت شهری و سازمان‌ها و نهادها و حوزه‌های مرتبط در صحن شورای شهر تهران، به بیان مهم ترین دستاورد های کمیسیون پرداخت و گفت: ما توانستیم با همکاری سایر اعضای کمیسیون ها و همکاری شهرداری و دیده بان های شهری و رسانه ها تغییر رویکرد جدی را در مدیریت شهری در توجه به طرح های توسعه شهری هم در کاهش انحرافات و هم کاهش تخلفات، کاهش رانت و فساد و عدم شهرفروشی داشته باشیم.
وی گفت: در همین راستا نهاد پایش و راهبری طرح های توسعه شهری را که فعالیت آن در گذشته بصورت یکطرفه از سوی وزارت راه و  شهرسازی متوقف شده بود، با پیگیری مستمر کمیسیون، مجددا احیا شد. سالاری ادامه داد: فعالیت مجدد این نهاد با امضای تفاهم‌نامه مشترک وزیر راه و شهرسازی رئیس شورای اسلامی شهر و شهردار تهران و همچنین پیشنهاد و تصویب ردیف اعتبار در بودجه سال ۹۸ شهرداری آغاز شد.
وی با بیان اینکه ما با همکاری کمیسیون سلامت و محیط زیست توانستیم دو طرح موضعی بسیار مهم را تعیین تکلیف کنیم گفت: یکی طرح یکهزار ۷۰ هکتاری ساماندهی باغات بهم پیوسته کن که بعد از بارها جلسه، بالاخره در شورای عالی شهرسازی و معماری تعیین تکلیف شد و امیدواریم شهرداری تهران با ایجاد سازمان اجرایی این مجموعه را به یکی از تفرجگاه های عمومی تبدیل کند و طرح دیگر طرح  ۳۰۰ هکتاری باغات فرحزاد است.
سالاری درباره اقدامات انجام شده در خصوص ساماندهی سیما و مننظر شهری بیان کرد: طی دو سال گذشته بیش از ۱۹ هزار طرح نمای ساختمانی در کمیته های نمای مناطق ۲۲ گانه بررسی شده و نمایندگان کمیسیون به عنوان ناظر در آنجا حضور داشته اند و سلسله جلسات بصورت مرتب در کمیسیون برگزار شده است.
وی افزود: احیا سند مجموعه شهری و صیانت و حفاظت از حریم از دیگر اقدامات کمیسیون است.  
عضو شورای تهران عنوان کرد: در کمیسیون نهاد سازی را در دستور کار داشتیم که در این راستا ایجاد ستاد هماهنگی کمیسیون های ماده ۱۰۰ و تشکیل مجمع مشورتی روسای کمیسیون های شهرسازی و معماری شوراهای شهر مراکز استان ها و همچنین نهاد پایش و راهبری طرح های توسعه شهری را به سرانجام رساندیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار