رئیس کمیته اقتصاد و تنظیم مقررات شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه رویکرد شورای پنجم نسبت به دوره‌های قبل تغییر کرده است، گفت: شاید رقبای ما بگویند که کار‌ها تعطیل شده است، اما طبق گزارش در این دو سال کار تعطیل نشده است، ولی آن رویه و رویکرد قبلی تعطیل شده است.
کد خبر: ۷۷۴۶۴۶
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۳ 25 August 2019

۳۸۰۰ ملک شهرداری در اختیار غیر است

به گزارش تابناک تهران، سید محمود میرلوحی با اشاره به عملکرد دو سال گذشته شورای پنجم شهر تهران گفت: وقتی به شورا آمدیم، گفتیم یکسری کار‌ها را انجام می‌دهیم و یکسری کار‌ها را انجام نمی‌دهیم. باید و نباید‌هایی در نظر گرفتیم. باید‌ها به مطالبات مردم مربوط بود و تا امروز مرتبا سعی کردیم به مطالبات مردم توجه کنیم. این اتفاق افتاده است و ارتباطی که اکنون شورا با مردم و جامعه دارد، ارتباط قابل اعتمادی است و چیزی از چشم شورا و مردم پنهان نمی‌ماند.

وی افزود: امروز اگر حادثه‌ای در مناطق مختلف شهر تهران رخ دهد، اعضای شورای شهر سریعا مطلع می‌شوند. امروز بیش از ۴۰ خبرنگار که تعدادشان از اعضای شورای شهر بیشتر است، در سالن محدود شورا حضور دارند. وقتی گفتیم سازمان شیشه‌ای ایجاد می‌شود، اکنون شورای شهر تهران یکی از سازمان‌های شیشه‌ای است و هر کسی ادعا می‌کند سازمان شیشه‌ای است، می‌تواند شورا را با خود مقایسه کند، چون عموم تصمیمات شورا علنی است.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: رسانه‌های منتقد ما شکوه می‌کنند که چرا در شورا جلسات هم‌اندیشی برگزار می‌شود در صورتی که جلسات هم‌اندیشی ما، همان جلسات فراکسیون‌های قبلی احزاب است. شورای قبل، دو فراکسیون داشت که روزانه جلساتی را برگزار می‌کرد. جلسات هم‌اندیشی ما هفته‌ای دو بار یکبار با حضور شهردار تهران و اعضای شورای شهر تهران برگزار می‌شود و در آن مسایل مربوط به شهر و مدیریت شهری مطرح می‌شود.

اگر می‌گوییم دولتی‌ها باید برای طرح ترافیک هزینه بدهند، این اقدامات عملی می‌شود. امروز از ۱۰۰ هزار سهمیه طرح ترافیک که در اختیار نهاد‌ها قرار داشت، ۴۰ هزار سهمیه کم شده است و اگر روزی آن ۶۰ هزار سهمیه نیز قطع شود، بدانید شجاعت آن در شورای پنجم وجود دارد. 
میرلوحی با یادآوری شفاف شدن قرارداد‌های شهرداری گفت: تمام قرارداد‌های شهرداری شفاف است. من نمی‌گویم مطلق، ولی آیا کسی می‌تواند ادعا کند که در شهرداری تهران قردادی با ترک تشریفات بسته می‌شود. اکنون ۵۰ هزار میلیارد تومان در شهرداری تهران گردش مالی وجود دارد، ۲۵ هزار میلیارد تومان وارد می‌شود و ۲۵ هزار میلیارد تومان خرج می‌شود. آیا می‌توانید سازمانی را مثال بزنید که اینگونه عمل کند و ترک تشریفات داشته باشد؟
رئیس کمیته اقتصاد و تنظیم مقررات شورای شهر تهران بیان کرد: امروز آیا کسی در طرح تفصیلی جرأت می‌کند بدون پروانه اقدام به کار کند؟ آیا امروز کسی می‌تواند درختان باغ‌ها را قطع کند؟ در صورتی که ۵۲۵ باغ بزرگ در طول ۱۰ سال اخیر از بین رفته است. از طرفی وقتی اعلام می‌کنیم تمرکزمان بر حمل ونقل عمومی است، هرچه پول داریم را در این بخش صرف می‌کنیم یا اگر می‌گوییم دولتی‌ها باید برای طرح ترافیک هزینه بدهند، این اقدامات عملی می‌شود. امروز از ۱۰۰ هزار سهمیه طرح ترافیک که در اختیار نهاد‌ها قرار داشت، ۴۰ هزار سهمیه کم شده است و اگر روزی آن ۶۰ هزار سهمیه نیز قطع شود، بدانید شجاعت آن در شورای پنجم وجود دارد.

میرلوحی درباره شفاف شدن فرایند توزیع طرح ترافیک شناور و طرح ترافیک خبرنگاران نیز گفت: معتقد بودیم فرایند توزیع طرح ترافیک خبرنگاران نیز به نفع آن‌ها نیست و باید روش‌های بهتر و محترمانه‌تری شکل بگیرد و شاید سال‌های بعد اینگونه باشد. این سهمیه بندی‌ها را موثر نمی‌دانیم و باید در جایگاه خودش با کمک رسانه‌ها تصمیمات بهتری گرفته شود.

وی با تأکید بر اینکه اقداماتی که از ابتدای شورا به مردم وعده داده شده بود در حال انجام است، گفت: آن اقداماتی را که گفته بودیم باید انجام شود، در حال انجام است و آن‌هایی که گفتیم نباید انجام شود نیز انجام نشده است. گفته بودیم تراکم فروشی، دور زدن طرح تفصیلی و طرح جامع، روال‌های گذشته و قرداد‌های گذشته نباید انجام شود و این اقدامات انجام نشده است.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه شفافیت یکی از اقدامات شورای پنجم در طول فعالیتش تا امروز بوده است، گفت: گفته بودیم باهم شفافیت را عملیاتی می‌کنیم. با اینکه گاهی اوقات به ما فشار می‌آید، اما تا تحقق آن ایستاده‌ایم. در قرارداد‌ها به دنبال وزن کردن و تفتیش عقاید نیستیم. اکنون انعقاد قرارداد‌ها از طریق مزایده انجام می‌شود. امروز، ما دارایی‌های شهر را نمی‌فروشیم و اگر گفتیم که دنبال منابع پایدار می‌رویم، این امر را محقق خواهیم کرد. در تفریغ بودجه ۳۳ مورد انحراف وجود داشت. به عنوان مثال ۲۲ میلیون متر زمین در شهرک غرب و منطقه ۲۲ که ارزش اقتصادی بالایی داشت، طبق مصوبه برج باغ، گرفته شده بود و امروز حسابرس می‌گوید معلوم نیست که پول آن چه شده است.

میرلوحی در ادامه با اشاره به ایجاد انضباط مالی در مدیریت شهری گفت: گفتیم انضباط مالی ایجاد می‌کنیم و آن را محقق کردیم و این اتفاق کمی نیست. قانون می‌گوید هیچ یک از دریافتی‌های شهرداری نباید به حسابی که شورا خبر ندارد، واریز شود و گزارش تمام واریزی‌ها نیز باید ارائه شود، حالا در این شرایط، سال ۹۶ خزانه‌داری مرکز از سوی آقای نجفی اعلام شد. شهرداری در گذشته از بانک، پول با ۳۰ درصد سود استقراض می‌کرد. در تفریغ بودجه سال ۹۳ بدهی‌های بانکی شهرداری ۱۸۰۰ میلیارد تومان بوده است و اکنون ۳۰ هزار میلیارد بدهی بانکی شهرداری است. ما خوشحالیم که از زمانی که شورای پنجم فعالیت خود را آغاز کرد، آن استقراض‌ها دیگر وجود ندارد.

وی با تأکید بر اینکه رویکرد شورای پنجم نسبت به دوره‌های قبل تغییر کرده است، یادآور شد: شاید رقبای ما بگویند که ما کار را تعطیل کرده‌ایم، اما گزارش می‌دهیم که در این دو سال کار تعطیل نشده است، ولی آن رویه و رویکرد قبلی تعطیل شده است. کار‌ها در حال انجام است و پروژه‌ها عملیاتی می‌شود. پروژه‌های خوبی در حال اجرا است. امسال برای پروژه‌های عمرانی روی زمین ۱۲۰۰ میلیارد تومان هزینه می‌شود و پروژه‌های زیر زمین نیز هزینه‌های جداگانه‌ای دارد.

میرلوحی اضافه کرد: یکسری پروژه‌های نیمه‌تمام وجود دارد که آن‌ها را رها نمی‌کنیم و باید تمام شوند. سال گذشته ۷۴۰ میلیارد خرج کردیم و ده‌ها پروژه از جمله تونل آرش - اسفندیار افتتاح شد. برخی پروژه‌های زیرگذر و روگذر در شهر تهران افتتاح شد. برخی از این پروژه‌ها را می‌شد با مبلغ محدودی انجام داد، اما متوقف مانده بود که ما در حال تکمیل آن هستیم.

این عضو شورای شهر تهران در توضیح کار‌های عمرانی شهر تهران گفت: در کار عمرانی دو نگاه مشخص را می‌توان دید. یکی ایجاد اتوبان‌ها بود که ما گفتیم رویکرد خودرو محور شکست خورده است. دلیلش این است که وقتی آقای قالیباف شهردار تهران شد، نسبت ماشین به خیابان‌های تهران سه برابر بود و وقتی هم از شهرداری تهران رفت ظرفیت ماشین نسبت به خیابان‌ها ۶ برابر شد. پس می‌بینیم هر چه خیابان‌ها را افزایش دهیم مساله ترافیک تا مادامی که سیاست بر اساس خودرو باشد، حل نمی‌شود. ما این سیاست را عوض کردیم. وقتی می‌گوییم تغییر رویکرد یعنی اجازه نمی‌دهیم باغ‌ها از بین برود و برای باغ‌ها هزینه می‌کنیم.

وی با بیان اینکه حمل و نقل عمومی و آلودگی هوا دو مطالبه اصلی مردم تهران است، گفت: با اقداماتی که طی دو سال اخیر انجام شده است، سال ۹۷ اولین سالی بود که به دلیل آلودگی هوا، مدارس تعطیل نشدند. این‌ها به این سادگی اتفاق نمی‌افتد. وقتی می‌گوییم برای ورود به طرح ترافیک، ماشین‌های هیبریدی تا ۹۰ درصد از تحفیف برخوردارند، نشان دهنده تغییر رویکردمان است.

میرلوحی خاطرنشان کرد: امروز می‌بینیم در تهران با این همه بدهی، کاری متوقف نیست و پرداختی‌ها انجام می‌شود. البته نباید فراموش کرد که ما امروز بدهی‌های سال ۹۳ را پرداخت می‌کنیم و این بدهی‌ها مربوط به دوره ما نیست.

ما گفتیم رویکرد خودرو محور شکست خورده است. دلیلش این است که وقتی آقای قالیباف شهردار تهران شد، نسبت ماشین به خیابان‌های تهران سه برابر بود و وقتی هم از شهرداری تهران رفت ظرفیت ماشین نسبت به خیابان‌ها ۶ برابر شد. 
رئیس کمیته اقتصاد و تنظیم مقررات شورای شهر تهران با اشاره به بازپس‌گیری املاک شهرداری تهران که در اختیار افراد غیر بوده است به عنوان یکی از عملکرد‌های شورای پنجم گفت: آمار املاک نبود. آقای نجفی گزارش داد که ۶۷۴ فقره ملک شهرداری تهران در اختیار دیگران است، بعد معلوم شد ۳۸۰۰ ملک در اختیار دیگران است. امروز قبول داریم که هنوز به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم، اما در این مسیر قرار داریم و اتفاق مهمی است. بازپس گیری املاک در دستور کار است و خیلی از این املاک را پس گرفته‌ایم. این املاک سال‌ها بدون هیچ چارچوبی دست افراد بوده است. این‌ها کار‌هایی است که قول دادیم در سازمان شیشه‌ای انجام دهیم.
 
منبع: پانا
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار