سید ابراهیم امینی حقوقدان و نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران می‌گوید که ایران از لحاظ قوانین حمایت از حقوق حیوانات در جهان پیشگام بوده است.
کد خبر: ۷۷۴۵۵۳
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۳ 25 August 2019

به گزارش تابناک تهران، وی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا توضیح داد:‌ ما در زمینه حمایت از حیوانات و محیط زیست پیشگاه بودیم و از سال ۱۳۳۵ قوانینی برای منع صید و شکار تصویب کرده‌ایم که در آن سال‌ها کمتر کشوری در این خصوص قانون‌گذاری داشته است.

رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران که در واکنش به مسائل اخیر پیش آمده بر سر نحوه کشتن سگ‌ها توسط پیمانکار شهرداری تهران و بالاگرفتن اعتراض‌ها به آن در روزهای اخیر سخن می گفت، اظهار داشت: ما همچنین سازمان حفاظت از محیط زیست را ایجاد کرده‌ایم که کلی نیرو دارد تا حیوانات وحشی در امان باشند و نسل‌شان منقرض نشود؛ حتی گونه‌های نادر از این حیوانات را از کشورهای دیگر خریداری می‌کنیم که منقرض نشوند.

وی افزود:‌ در چنین شرایطی طبیعی است که حیوانات اهلی نسبت به جانداران وحشی باید از احترام بیشتری برخوردار باشند.
نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد:‌ در مبانی فقهی هم اگرچه سگ را نجس‌العین می‌دانند ولی در همان زمان سگ‌هایی که نفع و فایده برای انسان دارند،‌ مورد احترام بودند و قابلیت خرید و فروش داشتند.
او تاکید کرد:‌ حتی با وجود همان نگاه اگرچه سگ را نجس‌العین می‌خواندند اما اگر سگ‌ها شکار انجام شده را به دندان می‌گرفتند و برای صاحبانشان می‌آوردند، برای انسان حلال بود و انسان می‌توانست از آن بخورد.
به گفته امینی،‌ سگ وفادارترین حیوان است و در دنیا سگ‌هایی را با عنوان «سرویس داگ» یا سگ‌هایی که خدمات ارائه می‌کنند، تربیت می‌کنند.
وی همچنین تاکید کرد:‌ الفت با حیوانات موجب می‌شود انسان روحی لطیف و مهربان پیدا کند و ما اگر جاهایی فکر می‌کنیم که زیاده‌روی می‌شود باید با فرهنگ صحیح برخورد کنیم نه اینکه اصل قضیه را زیر سوال ببریم.
نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه شهرداری متولی سگ‌های بی‌صاحب است و در این خصوص دستورالعمل دارد اظهارداشت: تزریق اسید یا هر چیز دیگری به سگ‌ها به جز قساوت دل علت و نتیجه دیگری ندارد.
امینی گفت:‌ درباره بحث آزار حیوانات و سگ‌کشی که مطرح شد و برخی از شهروندان هم اعتراض‌هایی را نیز منعکس کردند، باید گفت که ما با چنین عقبه‌ای از نظر قوانین و مباحث فقهی و فرهنگی مواجه هستیم.
وی خاطرنشان کرد: شهرداری تهران مسئول سگ‌های بی‌صاحب است و در این خصوص دستورالعمل دارد که باید این سگ‌ها را قرنطینه و از نظر بهداشتی چک (کنترل) کنند؛ اگر آلودگی غیرقابل درمان دارند که موضوع جداست اما اگر مشکلی ندارند آنها را پس از شناسنامه دار و عقیم کردن به افرادی که قصد نگهداری دارند تحویل دهند یا به طبیعت بسپارند.
نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: تمامی موجوداتی که خداوند خلق کرده بر اساس حکمت بوده و اینکه زندگی را از حیوان بی‌گناهی با تزریق اسید یا هر چیز دیگری سلب کنیم،‌ جز اینکه قساوت دل و خشم در انسان ایجاد کند، نتیجه‌ای ندارد.
امینی با بیان اینکه اینگونه نیست که اگر زندگی، شهری شده این حیوانات را نابود کنند گفت:‌ اهمیت حضور حیوانات از ابعاد مختلف اثبات شده؛ برای مثال علت ریزگردها در خوزستان خالی شدن اراضی خوزستان از برخی گونه های حیوانی است که سبب تشدید ریزگردها شده است.


کشتار سگ‌ها دقیق بررسی شود
وی در پاسخ به اینکه به نظر شما حادثه اخیر توسط پیمانکار در نتیجه ضعف نظارت بر عملکرد آن رخ داده است؟ تصریح کرد: همه جوانب این موضوع ابتدا باید به صورت دقیق بررسی شود و بعد اظهارنظر کرد.
نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد:‌ شورای شهر تهران اصل موضوع رعایت حرمت و حقوق حیوانات  را به عنوان یک اصل مد نظر دارد.
به گزارش ایرنا انتشار فیلمی در هفته گذشته از نحوه کشتار سگ‌های بی‌صاحب از طریق تزریق اسید یا سم در شبکه های مجازی موجب شد تا دوشنبه هفته پیش شماری از مدافعان حقوق حیوانات در اعتراض به نحوه کشتار سگ‌های بی‌صاحب مقابل شهرداری تهران تجمع کنند.
مسئولان شهرداری تهران اعلام کرده‌اند تصاویری که اخیرا منتشر شده مربوط به سال ۹۶ بوده است؛‌ در عین حال پیمانکار متخلف خلع ید (لغو قرارداد) شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار