معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: سامانه و کتابچه ضوابط و راهنمای طراحی مساجد آماده بهره‌برداری است و همزمان با افتتاحیه خانه موزه معمار (خانه استاد لرزاده) ۲۴ شهریور ماه سال جاری رونمایی می‌شود.
کد خبر: ۷۷۳۵۳۲
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۰ 21 August 2019

به گزارش تابناک تهران از روابط عمومی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، عبدالرضا گلپایگانی با اشاره به اهمیت و جایگاه مساجد به عنوان کانون های مذهبی تاثیرگذار بر فعالیت های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی کشور اظهارداشت: شهرداری تهران در کنار سایر نهادهای ناظر و فعال در امور مساجد نسبت به ارائه تسهیلات، برنامه ریزی، راهبری و نظارت در طراحی و اجرای سامانه مساجد اقدام کرده و تنظیم و تدوین مجموعه ضوابط و راهنمای طراحی مساجد شهر تهران را مورد توجه قرار داده است.
وی افزود: چارچوب اصلی اقدامات در خصوص ساماندهی و بهسازی مساجد، شامل پروژه های مطالعاتی، طراحی و اجرا، تقویت ساختار تشکیلاتی، مناسب سازی فضای داخلی و خارجی مساجد برای معلولین، ارتقاء ایمنی، تهیه بخشنامه ها و دستورالعمل‌ها و لوایح و هم چنین آموزش و اطلاع‌رسانی است.
معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران از تشکیل بانک اطلاعات مساجد شهر تهران خبر داد و گفت: اداره کل معماری و ساختمان معاونت شهرسازی و معماری نسبت به راهبری و انجام مطالعات در قالب پروژه «ارائه الگوی ساماندهی و بهسازی نمای بیرونی مساجد و نمازخانه‌های داخل اماکن عمومی» اقدام کرده که شامل شناخت الگوی معماری مساجد اسلامی – ایرانی، تهیه نقشه جانمایی مساجد موجود و بانک اطلاعات GIS مساجد است.
وی ادامه داد: اقدامات اجرایی این پروژه در چهار گام تهیه بانک اطلاعات، لایه بندی و پیش بینی موقعیت مکانی مساجد مورد نیاز در سطح مناطق و محلات است، ضمن اینکه اولویت بندی جانمایی مساجد در سطح شهر به تفکیک مناطق انجام شده است.
گلپایگانی خاطرنشان کرد: در این پروژه، اطلاعات مساجد تهران به تفکیک مناطق شامل شعاع عملکرد ۵۰۰ متر برای مساجد موجود، محدوده‌های فاقد پوشش مسجد، تعداد مساجد مورد نیاز در هر منطقه به تفکیک ناحیه، سرانه مسجد برای هر محله ارائه و اولویت بندی مساجد بر اساس زیر پهنه طرح تفصیلی و پیشنهادهای طرح جانمایی مساجد در سطح شهر مطرح شده است.  
معاون شهردار تهران خاطرنشان کرد: تاکنون اطلاعات یکهزار و ۸۹۴ مسجد با همکاری حوزه بسیج معاونت شهرسازی و معماری و سازمان فناوری اطلاعات بارگذاری شده  است.
وی اضافه کرد: بحث مناسب سازی فضای داخلی و خارجی مساجد برای معلولان و ارتقاء ایمنی مساجد نیز در دستور کار قرار گرفته و این موضوع از طریق بسیج و اداره کل معماری و ساختمان پیگیری می‌شود.
گلپایگانی تأکید کرد: به‌منظور یکپارچه‌سازی و تدوین ضوابط و استانداردهای مرتبط با تعیین سطح و طراحی مساجد شهر تهران نتیجه مطالعات انجام شده در قالب کتابچه «ضوابط و راهنمای طراحی مساجد در شهر تهران» تدوین شده که این کتابچه نیز آماده است و بزودی به شهرداران مناطق ۲۲گانه ابلاغ خواهد شد.  
وی اظهارداشت: همچنین در راستای ساماندهی و ارتقاء کیفی مساجد و با هدف نظارت بر طراحی مساجد، کمیته‌ها و کارگروه‌هایی با محوریت کارگروه تخصصی ساماندهی معماری مساجد و نمادهای مذهبی شهر تهران تشکیل شده است.
گلپایگانی گفت: به منظور آموزش، اطلاع‌رسانی، نظارت و راهبری بر فرایند طراحی و ساخت مساجد، ضوابط و بخشنامه‌های مرتبط شامل ضوابط طراحی مساجد در شهر تهران و بخشنامه ممانعت از ساخت مساجد فاقد مصوبه در کمیته تخصصی معماری مساجد به مناطق ۲۲ گانه نیز ابلاغ شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار