شهرستان کرند به دلیل وجود زیبایی‌های طبیعی فراوان و آب و هوای خنک؛ در فصول گرم سال پذیرای گردشگران زیادی است.
کد خبر: ۷۷۳۰۹۴
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۲ 19 August 2019

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه، شهر کرند مرکز شهرستان دالاهو در ۹۹ کیلومتری کرمانشاه قرار دارد، این شهرستان ۱۹۰۰ کیلومتر مربع مساحت و ۱۵۴ روستا دارد و مردم این شهرستان در زمینه‌های کشاورزی، دامداری، باغداری و صنایع دستی اشتغال دارند.

وجه تسمیه این شهرستان از نام کوه‌های دالاهو که مظهر اقتدار و زیبایی منطقه است گرفته شده، ساکنان این شهرستان کرد و اکثریت پیرو دین باستانی یارسان می‌باشند.

شهرستان کرند به دلیل وجود زیبایی‌های طبیعی فراوان و آب و هوای خنک؛ در فصول گرم سال پذیرای گردشگران زیادی می‌باشد، علاوه بر طبیعت جذاب؛ جذابیت‌های گردشگری فراوان دیگری در این شهرستان وجود دارد که می‌توان به آبشار پیرا (ریجاب)، سراب، قلعه یزد گرد، دره سرخه لیزه، طاق گرا  اشاره کرد.

تبحر و مهارت اهالی کرند در زمینه ساخت صنایع دستی به خصوص تنبور و چاقو در تمامی استان و حتی فراتر از آن زبانزد خاص و عام است؛ به طوری که بسیاری از مسافران تنها برای خرید اینگونه صنایع دستی گام به این شهرستان می‌گذارند.

از جمله مناطق گردشگری که به آن اشاره شد، سراب کرند است که در فصل بهار و تابستان، این منطقه پذیرای گردشگران از شهر‌های همجوار استان است، منطقه‌ای که طبیعت بکر و باغات گردو و انگور آن زبانزد خاص و عام است، اما وضعیت نابسامان از جمله نبود پارکینگ، مسافران را در روز‌های تعطیل کلافه کرده است، باریک بودن عرض جاده، تردد خودرو‌های سنگین و ازدحام خودرو‌های مسافر، نبود امکانات بهداشتی و آسایشی باعث شده که سراب کرند حال خوشی نداشته باشد و در روز‌های تعطیل در بدترین شرایط ممکن باشد.

فاصله کمتر از یک کیلومتری سراب با مرکز شهر، انتظار مردم از شهرداری را افزایش داده، اما خارج بودن سراب از حوزه شهری، باعث شده که شهرداری نتواند به مسافران خدمت رسانی کند، اما با این وجود، شهرداری کرند غرب درحال رایزنی با قرارگاه قدس است که بتواند زمینی به مساحت ده هزار متر مربع را برای پارکینگ دریافت کند، ولی ساماندهی این سراب نیازمند یاری تمامی دستگا‌های خدمات رسان است.

دکتر امید قادری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در این خصوص به خبرنگار تابناک گفت: در سالیان گذشته یکسری اقدامات و هزینه‌ها همچون احداث آلاچیق و فضای سبز توسط شرکت توسعه گردشگری و میراث فرهنگی صورت گرفته، اما اکنون متوجه شده ایم که مالکیت آنجا با ستاد اجرای فرمان امام است و هرگونه اقدامی که در گذشته صورت گرفته خلاف قانون بوده ، چون مالکیت با این بنیاد است، ما نمی‌توانیم اقدامی جهت ساماندهی انجام دهیم و در حال حاضر، تصمیم گیری با این بنیاد است.

وی افزود: طی صحبت‌های صورت گرفته با فرماندار دالاهو، پیشنهاد دادیم که جلسه‌ای با حضور تمامی دستگاه‌های اجرایی برگزار شود تا در این خصوص تصمیم گیری گردد و وظیفه هر دستگاه مشخص شود.

مدیرکل میراث فرهنگی در پایان خاطرنشان کرد: میراث فرهنگی آماده است به مالکان باغ‌های سراب کرند جهت احداث منطقه گردشگری تسهیلات ارائه کند و اگر ستاد اجرایی فرمان امام، مسئولیت را به میراث فرهنگی واگذار کند، آمادگی ساماندهی این منطقه را داریم.

تابناک: امید است که مسئولان استانی و کشوری نگاه بیشتری به توسعه گردشگری داشته باشند و آنرا جایگزین درآمد نفتی کنند، نفت در آینده نزدیک تمام می‌شود، اما آثار تمدن‌های باستانی، کوهستان‌ها، دریاچه‌ها، رودخانه‌ها، جنگل‌ها، دشت‌های وسیع، گونه‌های متنوع گیاهی و جانوری سال‌های بیشتری پابرجا می‌مانند.

 از آنجا که گردشگری یکی از مطمئن‌ترین و ارزان‌ترین منابع کسب درآمد ارزی است، بی‌تردید گسترش این صنعت می‌تواند به راحتی جای درآمد‌های نفتی و صنعتی را پر کند، این صنعت نه تنها در پیشبرد اقتصاد ملی و درآمد‌های ارزی نقش دارد بلکه صنعتی پاکیزه و فاقد آلودگی است و در عین حال اشتغالزایی بالایی دارد.

امروزه شاهد هستیم کشور‌های صنعتی اروپا و آمریکا تمام نیروی خود را در جهت جذب گردشگر به کار می‌برند، که این مورد بیانگر جایگاه این صنعت در اقتصاد است و حال همت مسئولین را می‌طلبد که دیگر تعلل جایز نیست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار