ششمین جایزه هنری غدیر به چهار چهره برجسته فرهنگی و هنری که در زنده نگه‌داشتن عنوان غدیر و ترویج نگاه و سیره امیرالمؤمنین علی(ع) آثار با کیفیت و تاثیرگذاری خلق کرده‌اند، اهدا شد.
کد خبر: ۷۷۳۰۳۲
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۵ 19 August 2019

به گزارش تابناک تهران، این آیین شامگاه یکشنبه به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در آستانه عید سعید غدیر خم برگزار و از احمد عبدالرضایی، خوشنویس نام‌آشنا و حبیب‌الله صادقی نقاش و استاد دانشگاه برای خلق آثاری درباره حضرت امام علی(ع)، ابراهیم ظریف صنایعی هنرمند آیینه کار برای آیینه‌کاری و ساخت صحن حضرت فاطمه(س) در نجف اشرف و احمد علوی شاعر آیینی برای سرودن اشعار بسیار در وصف امام اول شیعیان تجلیل شد.

جایزه هنری غدیر نکوداشت هنرمندان و پژوهشگرانی است که در زنده نگه داشتن عنوان غدیر و ترویج نگاه و سیره امیرالمؤمنین علی(ع) آثار با کیفیت و تاثیرگذاری خلق کرده‌اند؛ چهره‌هایی همچون داود میرباقری خالق سریال امام علی(ع)، فرهاد فخرالدینی موسیقیدان و رهبر ارکستر، سید مهدی شجاعی محقق و نویسنده، صدیق تعریف خواننده موسیقی سنتی، حمید عجمی خوشنویس و مبدع خط معلی، داریوش ارجمند ایفاگر نقش مالک اشتر در سریال امام علی(ع)، عبدالله اسکندری طراح و چهره‌پرداز، محمد اصفهانی آهنگساز و خواننده، غلامرضا سازگار شاعر و مداح اهل بیت(ع)، حسام‌الدین سراج خواننده و سیدجمالالدین دین‌پرور رییس بنیاد نهج‌البلاغه در دوره‌های پیشین این جایزه تجلیل شده‌اند.

نمایشگاهی از آثار هنرمندان عرصه‌های مختلف با موضوع امیرالمؤمنین(ع) نیز در حاشیه این مراسم در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) واقع در خیابان ولیعصر، روبه‌روی نیایش، بلوار اسفندیار، پلاک ۳۵ برپا شد.

معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران  در این مراسم گفت: باید تلاش کنیم غدیر برایمان تنها یک واژه‌ بنا به مناسبت و تاریخ نباشد و اثری از رفتار، گفتار و منش علوی را در زندگی خود جاری کنیم.

حبیب‌الله صادقی نقاش و استاد دانشگاه نیز اظهارداشت: برگ‌های تاریخ به ما می‌گویند آنچه در هشت سال دفاع مقدس رخ داد؛ مبارزه رخ به رخ با تمام کشورهای جهان و تاثیر گرفته از دلاوری‌های امام علی(ع) است؛ این موضوع در هنر ما نیز جلوه‌های بسیاری داشته است و نشانه‌های آن را می‌توان در آثار بزرگان این هنر جست‌وجو کرد.

احمد عبدالرضایی خوشنویس نیز در این آیین گفت: سال‌هاست از علی(ع) می‌نویسم اما بر این باورم که برای غدیر و امام علی(ع) هیچ نکرده‌ام، نه من که انجمن خوشنویسان هم با هزاران خوشنویس ممتازی که دارد نتوانسته دینی که از فرهنگ علوی بر گردن دارد را ادا کند.

ابراهیم ظریف صنایعی هنرمند آیینه کار نیز در این آیین گفت: من و پدرم برای بازسازی ضریح سامرا انتخاب شدیم؛ ماجرای انتخاب هم بسیار عجیب است زیرا کار یکی از اجداد ما در آستان رضوی مورد پسند ستاد بازسازی عتبات عالیات قرار گرفت و آنها پیغام رساندند که با وجود حضور داوطلبانی از میان هنرمندان بزرگ و نامدار ما را برای این اتفاق انتخاب کرده‌اند؛ ما رفته بودیم سامرا را بسازیم بی‌خبر از اینکه قرار است خودمان ساخته شویم، کارکردن در آن فضای معنوی چنان تحولی در من ایجاد کرد که تصمیم گرفتم تمام روزهای عمرم را تنها در این راه صرف کنم.

وی یکی از آثار آیینه‌کاری فاخر خود را به موزه هنرهای دینی امام علی(ع) تقدیم کرد.

همچنین در این آیین احمد علوی شاعر آیینی قصیده‌ای را تقدیم به آستان حضرت علی(ع) کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار