رییس مرکز اورژانس تهران گفت: ۵۰ درصد آمبولانس‌های این مرکز استاندارد است و در حال حاضر به ۵۰۰ آمبولانس جدید نیاز داریم.
کد خبر: ۷۷۱۴۴۰
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰ 13 August 2019

به گزارش تابناک تهران، رییس مرکز اورژانس تهران روز سه شنبه در یک نشست خبری صابریان با بیان اینکه باید به ازای هر ۲۰ هزار نفر یک کد داشته باشیم و می‌توان حساب کرد که تهران به چه تعداد آمبولانس نیاز دارد اظهار داشت: در حال حاضر فقط ۵۰ درصد استاندارد، آمبولانس داریم و برای تهران به حدود ۵۰۰ آمبولانس، بدون احتساب موتورلانس نیاز داریم.

وی درباره تعداد تماس های شهروندان به سامانه ۱۱۵ (اطلاع رسانی اورژانس) نیز گفت: تعداد تماس‌ها با اورژانس تهران به صورت روزانه بین ۷ هزار و ۵۰۰ تا ۹ هزار و ۵۰۰ مورد است که ۲۰ درصد از این تماس‌ها مزاحم تلفنی هستند.

پیمان صابریان گفت: روزانه ۳ هزار و ۳۰۰ اعزام بر بالین بیمار نیز انجام می‌شود که هزار مورد منجر به انتقال بیمار به بیمارستان‌ها می‌شود.

به گفته وی، همه این افزایش ماموریت‌ها بدون حتی یک نفر اضافه شدن پرسنل به اورژانس تهران انجام شده  و حدود ۳۸ درصد افزایش تعداد ماموریت داریم.

رییس مرکز اورژانس تهران ادامه داد: در حال حاضر۲۵۰ آمبولانس و ۲۰۰ موتورلانس داریم و روزانه تعداد زیادی استقرار آمبولانس‌ها در سراسر شهر اتفاق می‌افتد که بر اساس شرایط مختلف بر تعداد آنها اضافه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: زمان رسیدن بر بالین بیمار بین ۱۴ تا ۱۶ دقیقه در ساعت‌های مختلف روز است که زمان مناسبی محسوب می‌شود و رضایتبخش است

مترو تهران با اورژانس همکاری نمی کند 
وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا، مبنی بر اینکه در حال حاضر در هیچ یک از ایستگاه های مترو تهران پایگاه اورژانس فعال نیست گفت: نیاز است که در مراکز رفت و آمد ایستگاه های مترو پایگاه های اورژانس نیز فعال باشند که در این زمینه شرکت مترو همکاری لازم را ندارد.

صابریان خاطرنشان کرد: قرار  بود که چند پایگاه در مترو ایجاد شود اما برخی از مکان‌ها مورد تایید سازمان مترو نبود و موفق به ایجاد پایگاه نشدیم بنابراین اکنون در صورت تماس از مترو بلافاصله موتورلانس یا آمبولانس اعزام خواهد شد.

وی در خصوص امداد ریلی نیز افزود: برخی از بیمارستان‌ها نزدیک خطوط مترو هستند و قرار بر این بود که تونلی ایجاد شود تا بتوانیم بیماران را به داخل بیمارستان انتقال دهیم که اجرای این کار نیازمند همکاری بین بخشی و دانشگاه‌های علوم پزشکی است.

دویست و سومین پایگاه اورژانس تهران افتتاح شد
رییس مرکز اورژانس با اشاره به راه اندازی یک پایگاه جدید نیز گفت: چند روز پیش دویست و سومین پایگاه اورژانس تهران را افتتاح کردیم که از سال ۹۶ تاکنون توانستیم ۷۰ درصد پایگاه‌های داخل شهری را راه اندازی کنیم.

به گفته وی، افتتاح پایگاه اورژانس در داخل شهرها نیازمند هماهنگی با ارگان‌های مختلف است و دشواری‌های خود را دارد.

کدهای ۲۴۷ و ۷۲۴ اورژانس
صابریان درباره کدهای ۲۴۷ و ۷۲۴ نیز گفت: کد ۲۴۷ مربوط به پوشش سکته حاد قلبی است که روزانه بین ۸ تا ۱۲ نفر را از مرگ نجات می‌دهد.

به گفته وی، کد ۷۲۴ نیز برای پوشش سکته مغزی انجام می‌شود که این کد نیز روزانه ۱۰ نفر از مرگ نجات پیدا می‌دهد.

به گفته رییس مرکز اورژانس تهران از زمان راه اندازی این طرح نوار قلب بر بالین بیمار گرفته می‌شود که اگر فرد علائم سکته قلبی را داشته باشد به سرعت به بیمارستان انتقال پیدا می‌کند و زمان رسیدگی به او بسیار کاهش می یابد.

حمله به نیروهای امدادی اورژانس تهران 
رییس مرکز اورژانس تهران با اشاره به حمله فیزیکی به نیروهای اورژانس در حین خدمت رسانی نیز گفت: حمله به نیروهای امدادی به هر حال وجود دارد، زیرا اصولا نیروهای اورژانس در صحنه اضطراب زا حاضر می‌شوند و گاهی اتفاقاتی می‌افتد.

به گفته وی، برای این کار در درجه اول باید فرهنگ سازی کنیم زیرا فردی که دچار حادثه می‌شود در ابتدا باید فکر کنیم که آیا کسی می‌تواند کاری انجام دهد یا خیر و باید انتظارات خود را معقول کنیم.

صابریان تاکید کرد: برای فردی که دچار حادثه شدید شده یا کهولت سن دارد، نمی‌توان انتظار اضافه‌ای داشت.

وی ادامه داد: برخی از این حوادث به این بر می‌گردد که نمی‌توانیم قبول کنیم عزیزمان از دست رفته است و بخشی هم به انتظارات غیرمعقول بر می‌گردد که این موارد روزانه بین ۳ تا ۵ مورد در تهران اتفاق می‌افتد.

انتقال بیمار به بیمارستان دولتی انجام می‌شود
رییس مرکز اورژانس تهران در پاسخ به سوالی که چرا بیمار بدحال به مراکز درمانی دولتی منتقل می شود گفت: انتقال بیمار به وسیله اورژانس باید به بیمارستان دولتی انجام شود، مگر این‌که بیمار بسیار بدحال باشد که در این صورت به اولین مرکز درمانی منتقل می‌شود و این در شرایطی است که پراکندگی بیمارستان‌ها استاندارد نیست و به طور مثال در شرق تهران، بیمارستان امام حسین (ع) با وضعیت همواره شلوغ باید مصدومان اورژانسی را هم پوشش دهد.

وی ادامه داد: بیمارستانی داریم که به طور مثال متخصص مغز و اعصاب ندارد و همین باعث می‌شود بیمار ترومایی را نتوانیم به آن بیمارستان منتقل کنیم. از طرفی بیمارستانی که متخصص یا جراح مغز و اعصاب دارد ممکن است ارجاع بیشتری داشته باشد.

صابریان افزود: بیمار بدحال فقط توسط اورژانس تهران انتقال داده می‌شود و بیماری که شرایط نامناسب داشته باشد به هیچ عنوان با آمبولانس خصوصی منتقل نمی‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: آموزش همگانی یکی از اهداف اورژانس تهران است که این رویکرد وجود داشته که آموزش های چهارشنبه آخر سال، آموزش در مدارس و سازمان‌های دولتی نیز برگزار شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار