محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد: مطالعات امکان‌سنجی در خصوص تغییر محدوده طرح کنترل آلودگی هوا (زوج و فرد سابق) از بزرگراه همت به حکیم (کوچکتر شدن محدوده طرح) آغاز شده و در حال انجام است.
کد خبر: ۷۷۰۵۳۷
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۸ 10 August 2019

به گزارش تابناک تهران طرح جدید «کنترل آلودگی هوا» یا رینگ (حلقه) دوم طرح ترافیک اصلی از یکم تیر امسال در محدوده زوج یا فرد سابق اجرایی و اجرای طرح زوج یا فرد نیز برای همیشه متوقف شد.

پس از اجرای این طرح برخی شهروندان با خبرگزاری ایرنا تماس گرفتند و از تشدید ترافیک در شریان های ارتباطی غربی- شرقی تهران بویژه بزرگراه همت گلایه کردند.

بزرگراه همت خارج از محدوده طرح کنترل آلودگی هواست و با اجرای طرح مذکور، بخشی از ترافیک بزرگراه حکیم نیز به همت منتقل و سبب تشدید ترافیک آن شده است.

محدوده طرح کنترل آلودگی هوا اینک از شمال به بزرگراه همت، از شرق به بزرگراه امام علی(ع)، از جنوب به بزرگراه بعثت و از غرب نیز به بزرگراه‌های نواب و چمران محدود است که در صورت اجرایی شدن کوچک‌سازی وسعت این محدوده، طرح مذکور از شمال به بزرگراه حکیم (پایین تر از همت) منتهی خواهد شد و شهروندان در وسعت بیشتری امکان تردد رایگان را پیدا خواهند کرد.

به دنبال درخواست‌های مردمی خبرنگار ایرنا این دغدغه شهروندان را به گوش معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران رساند و پورسیدآقایی در واکنش به این موضوع گفت: انتقال ترافیک حکیم به همت در طرح زوج و فرد هم رخ می‌داد اما با توجه به کاهش هزینه عبور در طرح کاهش آلودگی هوا ( ٧ تا ٢٠ هزار تومان برای ۴.۵ روز در مقابل ١۴ تا ۴١ هزار تومان برای سه روز ) طبیعتا باید استفاده از حکیم بهتر شده باشد.
وی ادامه داد: در خصوص تغییر محدوده طرح از همت به حکیم نیز برای سهولت تردد شهروندان در حال مطالعه امکان‌پذیری آن هستیم که این مطالعات هنوز در مرحله مقدماتی قرار دارد.

پورسیدآقایی تاکید کرد: البته در خصوص استفاده بیشتر یا کمتر از حکیم پس از اجرای طرح کنترل آلودگی هوا نیز نیاز به آمار مقایسه‌ای هست و نمی‌شود به طور حسی قضاوت کرد.
معاون شهردار تهران خاطرنشان کرد: در صورت مثبت بودن مطالعات در این زمینه(تغییر محدوده طرح کنترل از همت به حکیم) نهایتا نتیجه مطالعات باید به تصویب شورای ترافیک تهران برسد تا این موضوع جنبه اجرایی پیدا کند.

کاهش ۶ درصدی ترافیک پایتخت

وی همچنین از کاهش ۱۳ درصدی ترافیک تیرماه نسبت به خرداد امسال در محدوده‌ کنترل آلودگی هوا خبر داد و گفت:‌ محدودیت سفر به‌ نوعی کاهش تقاضای سفر است؛ آمار و سنجش‌های ما نشان می‌دهد در کل شهر تهران کاهش ۶ درصدی ترافیک را شاهد بوده‌ایم.

پورسیدآقایی چندی پیش نیز درباره وضعیت ترافیک شهر تهران پس از اجرای طرح جدید کنترل آلودگی هوا گفته بود:‌ تنها در ۲ بزرگراه، یکی مسیر جنوب بزرگراه امام علی(ع) و دیگری بزرگراه همت شاهد افزایش ترافیک با اجرای طرح کنترل الودگی هوا بوده‌ایم و البته جمع‌آوری پل گیشا نیز به دلیل تغییر مسیر بسیاری از شهروندان در افزایش ترافیک بزرگراه همت نقش داشته است.

اینک طرح‌های ترافیکی پایتخت در قالب ۲ محدوده در دست اجراست؛ نخست طرح ترافیک اصلی که محدوده مرکزی شهر تهران را شامل و از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۹ شنبه تا چهارشنبه اعمال می‌شود و تنها دارندگان مجوز یا کسانی که هزینه ورود به آن را پرداخته باشند می‌توانند وارد آن شوند.

دومین محدوده مربوط به طرح کنترل آلودگی هواست که محدوده‌ اطراف طرح ترافیک اصلی را در بر می‌گیرد و شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۹ و روزهای پنجشنبه از ۶:۳۰ تا ۱۳ اعمال می شود.

با حذف طرح ۱۴ ساله زوج و فرد دیگر شهروندان نمی‌توانند براساس شماره پلاک زوج یا فرد خودروشان در روزهای زوج یا فرد هفته به صورت رایگان وارد محدوده مذکور شوند بلکه دارندگان پلاک تهران می‌توانند ۲۰ روز و پلاک‌های شهرستان ۱۵ روز به صورت رایگان در هر فصل وارد محدوده سابق زوج و فرد شوند به این شرط که مشخصات خود و خودروشان را در سامانه «تهران من» به نشانی my.tehran.ir ثبت کرده باشند.

متقاضیان ورود بیشتر به محدوده طرح کنترل آلودگی هوا افزون بر ۲۰ روز تردد رایگان، باید هزینه ورود را بپردازند که نصف هزینه طرح ترافیک اصلی را شامل می‌شود و البته ساکنان محدوده و نیز دارندگان معاینه فنی برتر مشمول تخفیف‌هایی شده‌اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار