مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تهران از برگزاری دو نمایشگاه بزرگ صنایع دستی در مهرماه و آخر سال خبر داد و گفت: امیدوارم تا آخر سال خانه ریسندگی تهران و فضایی که برای کارگاه شیشه‌های فوتی در نظر گرفته‌ایم، راه‌اندازی شود.
کد خبر: ۷۶۹۹۷
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۲ 15 August 2015
رجبعلی خسروآبادی درباره‌ی ضعف‌هایی که در صنایع دستی استان تهران وجود دارد، بیان کرد: صنایع دستی جزء سومی بود که به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اضافه شد. در دوره‌ای سازمان صنایع دستی را از تهران به اصفهان بردند و چون مالکیت ساختمان آن برای صنایع دستی نبود توسط نهادهای دیگر تصرف شد و عملا از دست صنایع دستی خارج شد.

او ادامه داد: برگشت نیروهای سازمان صنایع دستی به تهران موجب بار اضافه به ساختمان مرکزی سازمان میراث فرهنگی شد و بارهای دیگری را نیز برای شهر تهران به‌وجود آورد. تقریبا می‌توان گفت صنایع دستی در این فضا نسبت به میراث فرهنگی و گردشگری آسیب بیشتری دید.

مشکل اصلی حوزه صنایع دستی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تهران در ادامه‌ی نشست با خبرنگاران ایسنا اضافه کرد: مشکلاتی که در حوزه میراث فرهنگی به صورت عام وجود دارد در حوزه صنایع دستی به صورت خاص وجود دارد. مشکل اصلی که در حوزه صنایع دستی و در تهران با آن مواجه شدیم ارائه محصولات فرهنگی است. بازارچه دائمی نداریم و بازارچه‌هایی هم که شکل می‌گیرد به صورت موقت است و آن طور که باید و شاید قوی نیست، در این زمینه با استانداری و فرمانداری تهران قراردادی تنظیم کردیم؛ شاید بیشتر از سه مصوبه شورای برنامه‌ریزی داریم که فرمانداری شهرستان‌هایی مانند ملارد و فیروزکوه موظف شدند بازارچه‌های صنایع دستی راه‌اندازی کنند. در هر صورت اتفاقاتی که باید در این حوزه صورت بگیرد زمان‌بر است و به راحتی انجام نمی‌گیرد.

تهران، کشور ایران است

خسروآبادی افزود: بخش خصوصی در حوزه صنایع دستی از عدم انسجام رنج می‌برد. حدود 18 کارگروه رشته‌های مختلف صنایع دستی راه اندازی کرده‌ایم؛ شهر تهران در عین اینکه یکی از استان‌های ایران است اما در واقع کشور ایران است. به جز شیشه‌گری که نمونه بارز صنایع دستی در تهران است به دلیل مهاجرت‌هایی که به این شهر صورت گرفته بسیاری از رشته‌های صنایع ‌دستی‌ نیز به تهران ورود پیدا کرده است. محصولات کارگروه‌هایی که تشکیل داده‌ایم با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده بیرون می‌آید.

او اضافه کرد: در حوزه‌ی عرضه نیز با شهرداری زمینه‌ای فراهم کردیم تا 10 نقطه شهر تهران را به عنوان بازارچه دائم در نظر بگیریم و اگر بخواهیم در این زمینه خوب عمل کنیم باید چند بازارچه هم ساخته شود. زمانی که در این اتفاقات جلو می‌رویم در عمل به مشکل برمی‌خوریم.

پایانه صادراتی صنایع دستی به کجا رسید؟

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران با بیان اینکه بحث پایانه صادراتی استان تهران در شورای برنامه‌ریزی استان مصوب کردیم، گفت: قرار شد بنایی که حدود یک‌هزار و 500 متر و متعلق به شرکت تصفیه است و در کیلومتر 7 جاده قدیم کرج وجود دارد به معاونت صنایع دستی اجاره داده شود و در اختیار صنایع دستی استان تهران قرار بگیرد تا نخستین فاز صنایع دستی را در آن اجرایی کنیم. این مکان چند حُسن دارد که هم جایی برای برپایی نمایشگاه می‌شود و در بحث بسته‌بندی و گمرگ به این حوزه کمک می‌کند. قرار بود این اتفاق تاکنون عملی شود اما شرکت تصفیه اعلام کرد که ما این بخش را اجاره نمی‌دهیم و قصد فروش داریم. خرید آن هم به اعتباری نیاز دارد که برای معاونت صنایع دستی مقدور نیست بنابراین نامه‌ای به آقای سلطانی‌فر نوشتم که با توجه به نیاز صنایع دستی دستور دهند که این بنا در اختیار ما قرار بگیرد.

خسروآبادی درباره فاز دوم پایانه صادراتی صنایع دستی اظهار کرد: «شهر آفتاب» مربوط به فاز دوم این پایانه است که آن را با شهرداری مطرح کردیم و قرار شد فضای بزرگی را در اختیار ما قرار دهند که ظرف سه یا چهار سال نمایشگاه‌هایی در آن برگزار شود و بتوانیم در این فضا هم فعالیت کنیم. یعنی فاز یک شکل بگیرد و برای توسعه آن از فاز دوم استفاده کنیم. برای مثال یکی از مصیبت‌هایی که ما در شهر تهران داریم این است که بسیاری از ساختمان‌های ما موزه نیست. ساختمانی بوده که تبدیل به موزه شده اما برای موزه طراحی نشده است. تنها موزه فرش را داریم که از ابتدا برای همین کار طراحی شده است و همه‌ی کارکردهایش به شکل کالبدی تعریف موزه دارد.

او ادامه داد: پایانه صادراتی ما هم این گونه است که به شکل کارکردی شکل می‌گیرد و نواقص و مشکلات کار آن مشخص می‌شود. این که راه‌اندازی در یک جا و توسعه در جای دیگری صورت بگیرد تا رشد کند، خوب است.

این مدیر بحث دیگر در حوزه صنایع دستی را ساماندهی در حوزه تولید دانست و افزود: فکر می‌کنم تا عرضه مناسب شکل نگیرد تولید خودش را جلوه نمی‌کند. هنرمندی کار دستی را انجام می‌دهد اما چون مواد اولیه گران است اگر کارش به عرضه نرسد عملا دیگر نمی‌تواند تولید را انجام دهد. پیشنهاداتی داشتیم تا کاتالیزورهایی شکل دهیم تا در واقع شرکت‌های سرمایه‌گذاری در این حوزه ورود پیدا کنند، زیرا کار بازاریابی و عرضه واقعا کار هنرمندان نیست و بسیاری از آنها اطلاعات تخصصی در این زمینه ندارند اما سازمان می‌تواند به عنوان متولی شرکت‌های سرمایه‌گذاری در این کار را هدایت کند. فکر می‌کنم از لحاظ اعتباری توان توجیه این قضیه در حوزه برنامه‌ریزی کشور وجود دارد و مبلغی را می‌توانیم به عنوان اعتبار در اختیار بگیریم و بر مبنای گردش آن کار کنیم، از طرفی می‌توانیم با شرکت‌های مختلف خارجی وارد معامله شویم.

خسرو آبادی همچنین درباره تعامل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران با دیگر نهادها در حوزه آموزش صنایع دستی گفت: نشست‌های متفاوتی روی تئوری، طرح درس و چارچوب‌های نظری و آموزشی برگزار کردیم. در حوزه بازار کار، نقص عمده‌ای وجود دارد که در شیوه بازاریابی گم شده است. در بسیاری از مواقع دست ما در برنامه ریزی پُر نیست. سال گذشته جلسه‌ای بین سازمان فنی حرفه‌ای و وزارت کار و امور اجتماعی برگزار کردیم، هر کدام از این ارگان‌ها تقابل‌های سازمانی را به سمت خودش می‌کشید که سرانجام با برخی از تفاهم‌نامه‌ها، این مشکل تقریبا برطرف شد و در حال حاضر مشکلاتی را که سال گذشته داشتیم، نداریم.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار