کد خبر: ۷۶۷۷۹۲
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۰ 31 July 2019
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از آوای سلامت ، خشکی دهان از جمله وضعیت های پزشکی است که تشخیص علت آن، برطرف کردنش را آسان تر می کند. اصولا کسانی که تحت درمان های سرطان هستند، هورمون درمانی می کنند، داروهای ضد افسردگی، آنتی هیستامین ها و یا ضد احتقان ها را مصرف می کنند، بیشتر به این عارضه مبتلا می شوند.
با این حال، دنبال کردن برخی راهکارها در خانه، خشکی دهان را کاهش داده و منجر به افزایش جریان بزاق می شود:
نوشیدن آب زیاد: شما می توانید میزان آب مصرفی یا مایعات دیگر در طول روز را افزایش دهید و یا حتی از تکه های بسیار کوچک یخ برای افزایش ترشح بزاق استفاده کنید.
تنفس از راه بینی: انجمن گوش و حلق و بینی آمریکا اعلام کرده خشکی دهان علاوه بر این که حس چشایی را کاهش می دهد، منجر به راه پیدا کردن عفونت ها به دهان یا گلو می شود. بنابراین از راه بینی تنفس کنید نه دهان.
اجتناب از مصرف کافئین: تحقیقات نشان می دهد که مصرف زیاد کافئین باعث خشکی دهان شده و یا حتی آن را وخیم تر می کند. کاهش مصرف قهوه و نوشابه های کافئین دار و جایگزینی آنها با لیمو، آب و یا آب مرکبات توصیه می شود.
استفاده از دستگاه های بخور: به یاد داشته باشید که استفاده از آنتی هیستامین ها و ضد احتقان ها منجر به خشکی دهان می شود پس اگر نیاز به مصرف این داروها دارید سعی کنید از یک دستگاه بخور در خانه برای افزایش رطوبت هوا به ویژه در طول شب و در اتاق خواب استفاده کنید.
استفاده از خمیردندان ها و دهان شویه های خاص: کارشناسان کلینیک مایو توصیه می کنند از انواعی از خمیردندان ها و دهان شویه ها استفاده کنید که زایلیتول در لیست مواد تشکیل دهنده آنها باشد. ژل های مرطوب کننده و اسپری های حاوی زایلیتول نیز کمک کننده است. از هر گونه دهان شویه حاوی الکل پرهیز کنید چون خشکی دهان را بدتر می کند.
استفاده از آدامس های بدون قند: خوردن یک تکه آب نبات یا آدامس های بدون قند تولید بزاق را تحریک می کند. باز هم به برچسب این محصولات دقت کنید که حاوی زایلیتول باشد.
اجتناب از سیگار: توتون و تنباکو علاوه بر عواقب منفی بهداشتی، منجر به تشدید خشکی دهان می شود. سموم موجود در دود سیگار نه تنها تولید بزاق را کند می کند بلکه منجر به التهاب لثه نیز خواهد شد.
اجتناب از الکل: علاوه بر این که از دهان شویه های حاوی الکل باید اجتناب کنید، نوشیدنی های الکلی را نیز فراموش کنید. مصرف الکل منجر به ادرار مکرر و از دست دادن آب بدن و در نهایت خشکی دهان می شود.
مصرف جعفری: جعفری خشکی دهان را از بین می برد و منجر به از بین رفتن بوی بد دهان نیز می شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار