معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهردار تهران گفت:‌ سمن ها برای ایجاد مشارکت عمومی به کمک شهرداری بیایند.
کد خبر: ۷۶۶۲۷۹
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۹ 27 July 2019

به گزارش تابناک تهران از ستاد سمن های شهر تهران، سکینه اشرفی در نشست نشست تخصصی «سازمان‌های مردم‌نهاد؛ تصمیم‌سازی و برنامه‌ریزی در مدیریت شهری» در ستاد سمن های شهر تهران گفت: از زمانی که وارد حوزه شهری پایتخت شدم تلاش کردم که سمن‌های مختلف از جمله زنان همکاری داشته باشم.
وی افزود:‌ متاسفانه زنان طی سابقه ۱۱۰ ساله تهران کمتر نقشی در پست‌های مدیریتی رده بالای پایتخت داشته‌اند و برهمین اساس نیز کمتر مورد مشورت قرار گرفته‌اند.
اشرفی همچنین با اشاره به بررسی برنامه توسعه سوم شهر تهران در شهرداری پایتخت، گفت: ما در این برنامه تلاش کردیم که اولویت‌های مختلفی را با محوریت مشارکت عمومی در نظر گرفته و بر همین اساس تمامی نهادهای مسئول و متولی و نیز نهادهای مردمی و عمومی را مورد توجه قرار بدهیم.
معاون شهردار تهران اظهار داشت:‌ از نظر ما مشارکت محوری این است که بتوانیم گروه‌های مختلف را در تهران فعال کنیم و نهادهای مسئول با آنان در اجرا، نظارت و تصمیم‌سازی همکاری داشته باشند.
وی عدالت محوری را دیگر بحث مورد تاکید شهرداری در برنامه سوم توسعه تهران خواند گفت: ما برای تحقق عدالت در شهر تهران باید تلاش کنیم تا عدم توازن را در محلات و مناطق تهران برطرف کنیم.
اشرفی ادامه داد:‌ شاید برخی تصور کنند که مناطقی مانند منطقه یک تهران از تمامی امکانات برخوردار هستند ولی واقعیت آن است که حتی در منطقه یک نیز ما شاهد کودکان بازمانده از تحصیل هستیم و یا مدارس مستهلک داریم.
معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهردار تهران خاطرنشان کرد: شهرداری تهران در برنامه سوم توسعه تلاش کرده تا در ازای توجه به ذی‌نفعان، ذی‌ضررها را در تصمیمات مورد توجه قرار داده و ارزیابی کند که چه گروه‌ها و کدام جامعه هدف‌ها دچار زیان و آسیب می‌شوند، اگر طرحی از سوی شهرداری در شهر اجرایی شود.
اشرفی با بیان اینکه برنامه عملیاتی شهرداری ۳۰ تیرماه ۹۸ به شورای شهر تهران ارایه شده است و آنچه در برنامه سوم توسعه به شهرداری محول شده مشمول برنامه‌ریزی برای پایتخت در سه حوزه کلان، مناطق و محلات است، افزود: ما از سال گذشته ۱۵۰ محله را به عنوان جامعه هدف در نظر گرفتیم و اعتقاد بر این داریم که باید مطالبات مردم و مناطق و محلات را در نظر گرفته و برای مردم توضیح داد که شهرداری چه اهدافی داشته و چه اقداماتی را برای حل مشکلات آنان انجام می‌دهد.
به گفته وی، متاسفانه در طی سالیان اخیر شهروندان احساس تعلق محله‌ای را از دست داده‌اند که این عملا باعث کاهش مشارکت‌های اجتماعی شده است و در نتیجه پویایی و نشاط را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهردار تهران با تاکید بر اینکه بسیاری از سمن‌های فعال در تهران حتی در سایر استان‌های کشور فعال بوده و نقش موثر و موفقی دارند، گفت: این در حالی است که همین سمن‌ها در تهران نقش و تاثیر کمتری دارند.
وی یادآور شد:‌ زمانی که در سیستان و بلوچستانی معاون استاندار بودم، متوجه شدم که هزار و ۱۰۰ نفر از زنان استان برای شورای شهر از بین جمعیت ۲ میلیونی نامزد انتخابات شدند اما در تهران همین آمار که بالغ بر ۸ میلیون جمعیت دارد، غیرقابل قیاس است.
اشرفی گفت: ما اعتقاد داریم که سمن‌ها اگر بتوانند کاری انجام بدهند، قطعا دریغ نخواهند کرد.

شهرداری طی سه دهه گذشته تکروی کرده است

بر اساس این گزارش، نجم الدین محمدی مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران در این نشست اظهار داشت:‌ طبق برنامه ای که شهرداری تهران در بخشی از برنامه سوم به آن اشاره و اعلام کرده است همه سازمان های مرتبط با شهرداری می بایست در برنامه ریزی تصمیم سازی و اجرا مورد توجه قرار گیرند.
وی ادامه داد: سازمان خدمات اجتماعی نیز از این قاعده مستثنی نیست و باید بعد از ۵ سال پاسخگو باشیم و با آمار اعلام کنیم که تا چه حد توانسته ایم از ظرفیت تشکل ها در امر تصمیم سازی و دیده بانی و اجرا استفاده کنیم.
محمدی با بیان این پرسش که امروز چه تعداد از برنامه های شهرداری توسط تشکل ها انجام می شود و طی ۵ سال این درصد تا چه حد دستخوش تغییر و تحول خواهد شد، ‌گفت:‌ تهران بدون مشارکت مردمی اداره نخواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: کارهای دقیق و منظمی که این تشکل ها در مراکز پرتو تهران انجام می دهند کاری نیست که هیچ روانشناس دیگری بتواند به سادگی آن را انجام دهد.
مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران تاکید کرد: افرادی که امروز از آنها می خواهیم در امر مشارکت و تصمیم سازی در حوزه مدیریت شهری پیشقدم شوند افراد شایسته ای هستند که نمی توانیم نظرات کارشناسی شان را نادیده بگیریم.
وی گفت: در برخی موارد شاهد هستم که خط مشی و راهکاری که تشکل ها در برخی موارد داشته اند عیناً در برنامه ریزی های ما برای سال آینده در قالب یک بند آمده است.
محمدی با انتقاد از عملکرد شهرداری در دهه های گذشته یادآور شد: شهرداری در سه دهه گذشته با در اختیار گرفتن بسیاری از منابع مالی سعی کرد همه کارها را خودش بر عهده بگیرد.
وی گفت:‌ شهرداری سینما می‌ساخت بدون اینکه نظر وزارت ارشاد را بپرسد؛ ‌ ورزشگاه می‌ساخت بدون آنکه از وزارت ورزش کسب تکلیف کند و موارد دیگر که نتیجه تکروی های شهرداری در سه دهه گذشته است.
مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران خاطر نشان کرد:‌ با این حال ما در سازمان خدمات اجتماعی همه سعی مان را به کار می گیریم که در جریان تصمیم سازی و اجرا تا جایی که می‌توانیم از سمن‌ها استفاده کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار