فرماندار شهرستان شمیرانات گفت: در تمامی زمینه‌ها از جمله طرح‌های اجتماعی و فرهنگی با سیاه‌چاله‌های اداری و بن‌بست‌های قانونی و غیرقانونی مواجه هستیم که باید با نگاه جدید، عقلانیت و خردمندی این موانع را در مسیر توسعه کشور از پیش رو برداریم.
کد خبر: ۷۶۵۷۱۳
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۶ 24 July 2019

به گزارش تابناک تهران، سیاوش شهریور روز چهارشنبه در جلسه اتاق فکر گردشگری شمیرانات با انتقاد از بروکراسی اداری در اجرای طرح های توسعه  اظهارداشت: نجات اقتصادمان از این نیمه‌جانی، نیازمند تغییر نگرش‌هاست.

وی همچنین اظهارداشت:‌ شهرستان شمیرانات دارای جغرافیای خاص و پایتخت روددره‌ها، ورزش‌های زمستانی، آب، محصولات دامی و کشاورزی مطلوب و غیره است که می‌تواند زمینه‌ساز شکوفایی اقتصادی و توسعه پایدار باشد.

شهریور با بیان اینکه شمیرانات ثروتمندترین و زیباترین شهرستان کشور است اذعان داشت: پول یکی از عناصر تحول‌آفرین است که در شمیرانات علاوه بر ظرفیت‌های بی‌نظیر از این عنصر نیز بهره‌مند هستیم و افراد متمکن بسیاری هستند که توانایی اجرای طرح‌های مختلف را دارند.

فرماندار شمیرانات خاطرنشان کرد: حضور مصرف‌کنندگان در سطح مرفه و متوسط گنجی است که می‌تواند در مسیر رونق گردشگری و توسعه اقتصادی نقش‌آفرین باشد.

این مقام مسئول یادآور شد: امکانات زیرساختی این شهرستان از جمله مسیرهای دسترسی، فیبر نوری روستاها و مجموعه‌های تفریحی شرایط مطلوبی را فراهم ساخته و تمامی پارامترهای رشد توریسم را داریم.

شهریور نبود طرح مشخص را علت نابسامانی گردشگری در شهرستان دانست و گفت: ظرفیت‌ها باید مشخص و جمع‌بندی و برای بهره‌برداری از آنها برنامه‌ریزی دقیق و کارشناسی انجام شود.

وی ضمن اعلام اینکه هر هفته میزبان ۲۰۰ هزار مسافر به شهرستان هستیم تصریح کرد: اگر هتل‌ها و اقامتگاه‌های منطقه را افزایش دهیم می‌توانیم از ویلاسازی‌های اعیانی مشکل ساز که باعث سکون سرمایه‌های میلیاردی نیز می‌شوند جلوگیری کنیم.

فرماندار شمیرانات افزود: در این صورت علاوه بر حفظ محیط زیست و اکوسیستم منطقه، اشتغالزایی نیز صورت می‌گیرد.

موانع پیش روی ظرفیت‌های شمیرانات

معاون عمرانی فرماندار شمیرانات در ادامه این جلسه ضمن اعلام اینکه محور توسعه شهرستان گردشگری و کشاورزی تعیین شده و طی سال‌های اخیر سرمایه گذاران بسیاری طرح های پیشنهاد داده اند تصریح کرد: محدودیت‌های موجود مانند کمبود زمین به دلیل اینکه بیشتر اراضی ملی و حفاظت شده یا در حریم سد لتیان هستند، مانع تحقق این سند توسعه می‌شوند.

سیروس قدرتی افزود: بسیاری از طرح‌های تایید شده در مرحله اجرا با مشکل واگذاری زمین و … مواجه می‌شوند و بیشتر مسئولان متولی نیز با یک نه گفتن پرونده را می‌بندند و تلاشی در رفع این موانع ندارند.

وی تأکید کرد: راه دستیابی به توسعه اقتصادی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های شهرستان برای جذب گردشگران استانی، ملی و فراملی تسهیل راه سرمایه‌گذاری است.

این مقام مسئول اذعان داشت: البته جریانات رسانه‌ای که اخیراً دربارهٔ شهرستان مطرح می‌شود ذهنیت افراد بویژه کسانی که اطلاعات کافی ندارند را مخدوش کرده و معتقدم بی‌تأثیر در فرار سرمایه‌گذاران از این منطقه نیست.

معاون عمرانی فرماندار شمیرانات خاطرنشان کرد: اراده مسئولان شهرستان در مرتفع‌سازی مشکلات و دستیابی به توسعه گردشگری باید به همت آنها در راستای پیگیری و توجیه مسئولان استانی و ملی ختم شود چراکه استفاده از ظرفیت‌های گردشگری شمیرانات تأثیر بسزایی در افزایش اشتغال استان تهران و موارد اینچنینی خواهد داشت.

قدرتی همچنین به بازنگری طرح‌های شهری اشاره و تاکید کرد: به منظور تحقق این مهم و رونق گردشگری لازم است اختیارات شهرداران در طرح‌های شهری نیز افزایش یابد زیرا بسیاری از طرح‌ها با رویکرد گردشگری مطرح شده اما در واقعیت چنین هدفی را دنبال نمی‌کنند.

ظرفیت‌های شمیرانات در کشور نمونه است

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شمیرانات نیز اظهارداشت: این شهرستان در سطح ملی مطرح و بسیاری از پتانسیل‌های آن نمونه کشوری است.

علی رفیعی با بیان اینکه سه هتل ۵ ستاره در این شهرستان فعال هستند از برنامه افتتاح هتل ۵ ستاره‌ای دیگر در دربند (شمال تهران) خبرداد و گفت: طرح‌های گردشگری گرفتار بروکراسی اداری هستند و ما با این همه ظرفیت شهرستان نمی‌توانیم یک طرح آوانگارد (پیشرو) گردشگری را اجرایی کنیم؛ از چاله یک دستگاه در می‌آییم در چاله دستگاه بعدی می‌افتیم.

رئیس اداره گردشگری شمیرانات یادآور شد: طرح جامع گردشگری شهرستان تدوین شده اما این طرح‌ها در سطح کشور شعاری است و هرچه جلوتر می‌رویم بلااستفاده‌تر می‌شوند.

معادن متروک شمیرانات مرکز گردشگری می‌شوند

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شمیرانات نیز در این جلسه اعلام کرد: فهرست معادن متروکه تهیه و به اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ابلاغ شده و مطالعات آنها به عنوان یک مرکز گردشگری در حال انجام است.

سید علی میرموسوی با اشاره به محاسن این اقدام گفت: در صورت اجرای این طرح، این معادن در دوره‌های بعدی قابل مزایده و واگذاری نخواهند بود.

وی بر تأثیر نمایشگاه‌های فصلی، تخصصی و بازارچه‌هایی که محصولات کشاورزی را در نقاط گردشگری عرضه کنند نیز اشاره کرد.

این مقام مسئول بیان داشت: رستوران‌های فعال در زیست شبانه مشخص شده اند و می‌طلبد برای اجرای موسیقی زنده اماکن و نیروی انتظامی مساعدت بیشتری داشته باشند چرا که این رستوران‌ها یکی از عوامل جذب افراد به شهرستان هستند.

شهرستان شمیرانات متشکل از شهر شمیران (منطقه یک و شمال و شرق منطقه دو) و دو بخش لواسانات و رودبار قصران با جمعیتی افزون بر ۶۰۰ هزار نفر در شمال و شمال شرقی تهران قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار