آغاز فعالیت مجدد کافه مشاوره در پارک‌ها و امامزاده های شمیرانات (‌شمال پایتخت) با هدف کاهش طلاق از هفته آینده خبری بود که فرماندار این شهرستان در نشست شورای فرهنگ عمومی اعلام کرد.
کد خبر: ۷۶۲۵۳۹
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۹ 14 July 2019

به گزارش تابناک تهران، سیاوش شهریور در این جلسه که روز یکشنبه در محل فرمانداری شمیرانات برگزار شد تصریح کرد: طرح کافه مشاوره از طرح‌های کارگروه نجات با حضور یک روانشناس، مشاور خانواده و قاضی در پارک‌ها و امامزاده‌های شهرستان اجرا می‌شود و شهروندان می‌توانند به صورت رایگان از این خدمت بهرمند شوند.

به گزارش ایرنا، کارگروه نجات فرمانداری شمیرانات که از آغاز فعالیت آن حدود یکسال می‌گذرد در قالب ۱۳ برنامه از جمله کافه مشاوره، نوستالژی بازگشت، پایش محلات … به منظور کنترل و پیشگیری آسیب‌های اجتماعی فعالیت دارد که مهمترین اقدام آن در زمینه کاهش آمار طلاق شهرستان برآورد می‌شود.

به گفته فرماندار شمیرانات کافه مشاوره تأثیرات مثبت فراوانی داشت که به صورت مقطعی و به علت مشکل تأمین منابع مالی متوقف شده بود.

این مقام مسئول اظهارداشت: این طرح در حوزه کاهش آمار طلاق در سطح استان مورد توجه قرار گرفته و در مسیری قرار دارد که با موافقت وزارت کشور در سطح ملی اجرا شود.

نوستالوژی بازگشت

وی تصریح کرد: جلساتی نیز با عنوان نوستالژی بازگشت با حضور افرادی که چند سال از طلاق آنان می‌گذشت با هدف علت‌یابی این آسیب اجتماعی برگزار شده است که طی آنها متوجه شدیم ضعف آنان در گفت و گو و برقراری ارتباط مناسب با همسر و مشکلات جنسی از مهمترین عوامل جدایی زوجین به شمار می‌آید.

شهریور تاکید کرد: با این شرایط شایسته است علاوه بر مشاوره‌های پیش از ازدواج و … زوج‌ها به کلاس‌هایی نظیر همسرداری، مهارت‌های زندگی و… نیز هدایت شوند.

فرماندار شمیرانات گفت: مساجد، ثروت محله‌ها هستند که باید به محلی برای شور زندگی تبدیل شوند؛ کلاس‌های آموزشی متعدد زندگی باید با حضور مشاور در این اماکن برگزار شود تا بنیان و کانون خانواده ایرانی محکم باقی بماند.

شهریور اذعان داشت: حسینیه‌ها و مدارس در تابستان نیز باید در این زمینه فعال شوند تا بتوانیم با هم‌افزایی تمامی دستگاه‌های اجرایی آمار طلاق را کاهش و فرزندآوری را افزایش دهیم.

وی معتقد است بهبود شرایط هر محله در گرو روشن نگاه داشتن چراغ مساجد محل است.

به گزارش ایرنا امام جمعه بخش لواسانات نیز در این جلسه گفت: کاهش ازدواج و افزایش طلاق یکی از معضلات جدی جامعه امروز بویژه در شهرستان شمیرانات برآورد می‌شود که اصلاح این روند نیازمند اقدامات اجرایی قوی است.

حجت الاسلام سید سعید لواسانی تأکید کرد: ستاد امر به معروف و نهی از منکر شمیرانات طرح‌های خوبی برای ادارات و مردم تهیه کرده که باید مورد حمایت ویژه قرار گیرد و ضرورت کار درک شود چرا که غفلت در این امر جایز نیست.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شمیرانات نیز اذعان داشت: امور فرهنگی نیازمند اقدامات همگانی است و بدون همکاری همه جانبه بی‌نتیجه می‌ماند.

عبدالرضا علی‌پناه پیشنهاد داد: اگر بتوانیم کارگروه‌های تخصصی با حضور اساتید دانشگاهی را زیرمجموعه شورای فرهنگ عمومی فعال کنیم می‌توانیم نتایج خوبی از این اقدم پژوهشی کسب کنیم.

رئیس اداره بهزیستی شمیرانات نیز در پاسخ به این پیشنهاد ضمن ایراز گلایه از همکاری نکردن مسئولان متولی در کاهش آسیب‌های اجتماعی گفت: کمیته‌ای با عنوان محتوا در همین زمینه فعالیت خود را آغاز کرده و برنامه‌هایی نیز مدون شده اما در مرحله اجرا با مشکل مواجه شدیم زیرا در این مواقع عواملی که همکاری دارند انگشت شمار می‌شوند؛ اصلاح فرهنگ همت و هم‌افزایی تمامی مسئولان را می‌طلبد چراکه در این زمینه وظایف مشخص دارند.

ناجی یلالی اعلام کرد: طرح مداخله در بحران با کاهش طلاق از سال ۸۹ با حضور یک کارشناس و مشاور در دادگاه ونک اجرا و تا سال ۹۳ ادامه یافت اما به دلیل همراهی نکردن متولیان، متوقف شد و مجدد از آبان ماه ۹۷ تفاهم‌نامه‌ای میان بهزیستی و قوه قضائیه به امضا رسید تا زوجین متقاضی طلاق پس از مراجعه مکلف به گذراندن چهار جلسه مشاوره شوند.

وی همچنین از راه اندازی سامانه تصمیم برای ثبت آمار طلاق خبر داد و افزود: زوجین متقاضی طلاق باید از این سامانه عبور کنند که طی این مدت (آبان ماه ۹۷) ۲۹۰ مراجعه از شمیرانات ثبت شده است.

یلالی با بیان اینکه ۲۴۹ زوج به مراکز مشاوره معرفی شدند و این فرآیند را طی می‌کنند اظهارداشت: ۱۵ مورد نیز در مرکز مصالحه داشتند و ۲۶ زوج مستقیم به پیشخوان قضائی ارجاع شدند زیرا یکسری از مشکلات مشخص شده که اگر وجود داشته باشد زوجین به مشاوره نیازی ندارند و باید جدا شوند.

فرهنگ شکرگزاری را تقویت کنیم

صادق صادقپور رئیس اداره آموزش و پرورش منطقه یک تهران (شمیرانات) نیز در این جلسه بر تقویت فرهنگ شکرگزاری و قدرشناسی تأکید کرد و اعلام کرد: ما در مدارس به عنوان کانون تربیتی محلات هر وظیفه‌ای که در این حوزه محول شود به سرانجام می‌رسانیم.

حجت الاسلام سید مجتبی حسنی، امام جمعه بخش رودبار قصران نیز در این جلسه اظهار داشت: باتوجه به استقبال گسترده تمامی قشرها حتی از ادیان دیگر به امامزادگان می‌توان مشاوران را در این اماکن مذهبی مستقر کرد.

سرهنگ پاسدار سهیل گرشاسبی فرمانده بسیج ناحیه جماران (شمال تهران) نیز اذعان داشت: برای هر مسجد و مدرسه‌ای که اعلام آمادگی کند حداقل یک جلسه گفتمان‌سازی، ارتباط با مخاطب و همسرداری با حضور روانشناس برگزار می‌کنیم و اگر درخواست شهرستان باشد این برنامه را ادامه می‌دهیم؛ البته مرکز مشاوره‌ای را نیز تأسیس کرده ایم که به صورت متمرکز و مداوم خدمت رسانی دارد.

شهرستان شمیرانات متشکل از شمیران (منطقه یک و شمال و شرق منطقه دو تهران) و دو بخش لواسانات و رودبار قصران با جمعیتی افزون بر ۶۰۰ هزار نفر در شمال و شمال شرقی تهران گستره شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار