معاون وزیر نیرو در حوزه آب و فاضلاب گفت: وضعیت منابع زیر زمینی آب در استان تهران وخیم است و چاره‌ای غیر از استفاده از بازچرخانی آب مصرفی در این استان نداریم.
کد خبر: ۷۶۲۲۳۶
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۹ 13 July 2019

به گزارش تابناک تهران، قاسم تقی زاده خامسی روز شنبه در مراسم آغاز به کار پروژه جمع‌آوری آب‌های سطحی مناطق ۲۱ و ۲۲ تهران افزود: اجرای این پروژه می‌تواند به بازچرخانی آب در استان تهران که یکی از پر مصرف ترین مناطق کشور است، کمک کند.

وی یادآورشد: این پروژه‌ای که شهرداری برای ساماندهی آب‌های سطحی مناطق ۲۱ و ۲۲ در دست اجرا دارد، کار مهمی است و علاوه بر تقسیم سیلاب، می‌تواند به بازچرخانی آب کمک کند.

تقی زاده خامسی اظهارداشت: تهران پرمصرف‌ترین استان کشور در حوزه آب است و سالانه یک هزار و ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب آشامیدنی و ۳۰۰ میلیون متر مکعب در آب در بخش فضای سبز مصرف می‌کند.

معاون وزیر نیرو در حوزه آب و فاضلاب از اعضای شورای شهر خواست تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به سمت جایگزینی پساب با آب چاه‌ها برای آبیاری فضای سبز بروند.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت منابع زیر زمینی تهران بسیاری وخیم است و برای آینده جایگزینی نداریم و باید حق دیگر بخش‌های دیگر را بگیریم تا آب آشامیدنی تهران تأمین شود.

تقی زاده خامسی با بیان اینکه مصرف ۳۰۰ میلیون متر مکعب برای بخش فضای سبز بسیار زیاد است، ادامه داد: برای استحصال منابع آبی می‌توان از پساب استفاده کرد و از همین رو اعضای شورای شهر باید این موضوع را در دستور کار قرار دهند.
معاون وزیر نیرو در حوزه آب و فاضلاب با بیان اینکه منطقه ۲۲ تهران از نظر آب در مضیقه است، گفت: اکنون شبکه فاضلاب تهران نزدیک ۷۰ درصد به طور میانگین و منطقه ۲۲ نزدیک به ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی اضافه کرد: تصفیه خانه‌ای در منطقه ۲۲ در دست ساخت داریم که تا پایان سال راه اندازی می‌شود و به این طریق مساله آب این منطقه نیز حل خواهد شد.

هدایت آب‌های سطحی تضمین کننده ایمنی مردم پایتخت

معاون عمرانی شهردار تهران نیز در ادامه این جلسه پروژه جمع آوری آب‌های سطحی را مهم و تضمین کننده ایمنی مردم پایتخت برشمرد.

صفا صبوری افزود: در غرب تهران به خصوص در منطقه ۲۱ و ۲۲ شهر تهران عقب ماندگی‌های بسیاری داریم.

وی با اشاره به سطح اجرای شبکه فاضلاب و شبکه جمع آوری آب‌های سطحی استان تهران یادآور شد: فاضلاب تهران ۹ هزار کیلومتر شبکه فرعی و ۲۰۰ کیلومتر شبکه اصلی دارد و طول شبکه جمع آوری آب‌های سطحی استان تهران به ۱۲ هزار کیلومتر شبکه فرعی و ۷۰۰ کیلومتر شبکه اصلی می‌رسد و ۳۰ کیلومتر از این ۷۰۰ کیلومتر به اتمام رسیده است.

صبوری اظهارداشت: متأسفانه در مناطق ۲۱ و ۲۲ به خاطر توسعه سریعی که اتفاق افتاد، شبکه جمع آوری آب‌های سطحی متناسب با رشد شهری انجام نشده است به همین خاطر تصمیم گرفتیم که این قسمت از شبکه را تکمیل کنیم.

معاون عمرانی شهردار تهران گفت: برای جمع آوری آب‌های سطحی که در قسمت غرب وردآورد قرار دارد پروژه‌ای را به طول ۱۸ کیلومتر به صورت مسیر سرپوشیده و روباز آغاز می‌کنیم که ۴.۲ کیلومتر آن تونل خواهد بود.

صبوری اضافه کرد: این تونل باید آب‌های جمع آوری شده را به رودخانه شهریار هدایت تا منابع زیر زمینی و آب کشاورزی تأمین کند.

این پروژه ۸۴۰ میلیارد تومان هزینه خواهد داشت و این قسمتی که امروز آغاز به کار می‌کند تا پایان سال ۹۹ با پیمانکاری قرارگاه خاتم الانبیا به اتمام می‌رسد.

این مراسم با حضور شهردار تهران، اعضای شورای شهر و تعدادی از نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار