مزارع و اراضی حاشیه بزرگراه ها و جاده های جنوب پایتخت با سپری شدن بهاری پرباران، بوته زارها و عرصه های غنی جنگلی را ایجاد کرده که این مناطق با اتراق مسافران و زائران در معرض خطر قرار دارند که تدابیر خاصی هم در این زمینه اندیشیده شده است.
کد خبر: ۷۶۲۲۱۸
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۳ 13 July 2019

به گزارش تابناک تهران؛ گشت و گذار دراماکن مذهبی و اتراق در جاده ها از شاخصه‌های فصل تابستان است و وجود حرمین مطهر امام خمینی (ره) و حضرت عبدالعظیم (ع) در شهرری به همراه آثار باستانی جنوب پایتخت موجب حضور گردشگران زیادی در این فصل از سال در جنوب تهران است که اتراق در کنار آزادراه‌ها و جاده ها نیز از سرگرمی‌های این زائران محسوب می شود.

بارندگی‌های خوب و کم سابقه بهار امسال، پس از چندین سال اخم خشکسالی، به پوشش گیاهی مراتع کشور و از جمله ۲۰۶ هزار هکتار اراضی ملی شهرستان ری و ۱۵۰ هزار هکتار اراضی مرتعی غنایی کم سابقه بخشیده است.

در سال های اخیر علت اصلی آتش سوزی در عرصه های جنگلی و مراتع که بیشتر در فصل تابستان و اوایل پاییز رخ می دهد، عامل انسانی بوده که در کنار دو عامل گرمای هوا و وزش بادهای فصلی، موجبات خسارت به عرصه های جنگلی و مرتعی را فراهم می کند و اکنون با گرم شدن تدریجی هوا، مراتع حاشیه جاده ها در جنوب پایتخت رو به خشک شدن گذاشته‌اند و این امر زمینه را برای بروز آتش سوزی‌ها فراهم کرده هرچند که امسال تدابیر خاصی در این زمینه اندیشیده شده است.

 

اراضی جنوب پایتخت مستعد آتش سوزی

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ری به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مزارع کشاورزی جنوب پایتخت و بیابان‌های اطراف آن مستعد آتش سوزی هستند که بر همین اساس توجه به این بخش امری مهم و مورد توجه است.

ضیا نصرتی افزود: شهرستان ری ۲۰۶ هزار هکتار اراضی ملی دارد که از این میزان ۱۵۰ هزار هکتار به عنوان اراضی مرتعی شناخته شده و مستعد آتش سوزی است.

وی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از این اراضی ملی به عنوان اراضی جنگلی به شمار می‌رود، تصریح کرد: این اراضی بر اساس ماده ۳ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و مراتع به اشخاص حقیقی و حقوقی واگذار شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ری ادامه داد: با توجه به بارندگی‌های امسال و جنگل کاری‌های موجود در جنوب پایتخت، این اراضی مستعد آتش سوزی بوده و نیاز به توجه بیشتری دارد.

 

تشکیل کارگروه حفاظت در برابر حریق

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ری در ادامه از تشکیل کارگروه حفاظت از منابع طبیعی در برابر حریق خبر داد و گفت: برای آمادگی هنگام وقوع حادثه و آتش سوزی در این بخش ضروری است تا با هماهنگی‌های لازم همه دستگاه‌ها وارد عمل شوند.

وی یادآور شد: در این کارگروه وظایف دستگاه‌های اجرایی و عضو کارگروه تخصصی اطفای حریق جهت پیشگیری و مقابله با حریق جنگل و منابع طبیعی در سطح این شهرستان مشخص شده است.

نصرتی افزود: این کارگروه مرکب از اداره منابع طبیعی، حفاظت محیط زیست و ادارات عضو مدیریت بحران شهرستان ری است.

وی تعامل بین اداره منابع طبیعی و آتش نشانی را ضروری دانست و گفت. اکیپ‌های گشت زنی در مناطق در معرض خطر با هدف نظارت بر اراضی ملی و منابع طبیعی به صورت روزانه در حال پایش هستند.

نصرتی ادامه داد: این کیپ‌ها از ساعت ۷:۳۰ دقیقه صبح تا ساعت ۱۹ به صورت روزانه در اماکن در معرض خطر در حال گشت زنی هستند.

وی بیان کرد: بارش‌های کم سابقه رحمت الهی سبب پوشش گیاهی بسیار زیاد شده و احتمال وقوع آتش سوزی در مراتع و مزارع را افزایش می‌دهد و حضور گردشگران و زائران به جنوب پایتخت در فصل تابستان نیاز به مراقبت و پیشگیری از آتش سوزی را دوچندان می‌کند.

 

پسماند سوزی جرقه آتش سوزی

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ری در ادامه به معضل پسماند سوزی و بروز معضلاتی در این زمینه اشاره کرد و گفت: سوزاندن پسماند کابل های مسی و لاستیک های فرسوده در شهرهای جنوبی تهران که با دود فراوان همراه است به معضلی برای سلامت محیط زیست و زمین های مستعد آتش سوزی است که اقدام اساسی در مهار آن امری ضروری است.

وی افزود: پدیده پسماند سوزی در شهرهای جنوب استان تهران که بیشتر در نواحی حسن آباد فشافویه و بخش هایی از کهریزک صورت می گیرد دقیقاً مبین همین امر است که افرادی که به کابل سوزها شهره شده اند؛ کابل های مسی و آلومینیومی روکش دار را شبانه به اطراف حسن آباد آورده، آتش زده و متواری می شوند و اوایل صبح برای جمع آوری سیم ها باز می گردند.

نصرتی بیان کرد: پسماند سوزی و در کنار آن آتش سوزی به بهانه‌های واهی، معضلی برای اراضی و منابع طبیعی است و با وجود بارندگی های امسال و پوشش گیاهی باید رسیدگی شود.

وی افزود: با مشاهده هر گونه اقدام غیر قانونی متخلفان در زمینه پسماند سوزی برخوردها از سوی منابع طبیعی انجام خواهد گرفت و هیچ گونه اغماضی با این افراد نخواهد شد.

 

هشدار استانداری تهران

مسئول ستاد مدیریت بحران شهرستان ری نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: استانداری تهران در راستای ممانعت و پیشگیری از آتش سوزی در مزارع و اراضی ملی جنوب پایتخت هشدار داده تا اقدامات پیشگیرانه انجام شود.

وی یادآور شد: طرح جنات با هدف درختکاری در اتوبان تهران -قم برای برای استراحت و آسایش مسافران اجرا شده و هم اکنون زمینه هر گونه آتش سوزی را ایجاد کرده و با توجه به احتمال بروز آتش سوزی در اراضی ملی، جنگل‌ها و مراتع این شهرستان وجود تدابیر حفاظتی و پیشگیری ضروری است.

داوود تورانی با بیان اینکه هر دستگاه متخلفی باید پاسخگوی اقدام غیر قانونی خود باشد، افزود: دستگاهی که از این هشدار تخلف کند به عنوان متخلف شناخته و باید جوابگوی تخلف خود باشد.

وی عنوان کرد: تمامی دستگاه های ذیربط در این زمینه باید وارد عمل شوند و از منابع ملی حفاظت کنند.

مسئول ستاد مدیریت بحران شهرستان ری ادامه داد: شهرداری باید در زمینه جمع آوری درختان و شاخه‌های خشک در پارک‌ها که قابل اشتعال هستند نیز اقدامات لازم را انجام دهد.

وی عنوان کرد: شهرستان ری با توجه به مسافر پذیر بودن و در مسیر تردد مسافران شهرستان‌های مختلف قرار داشتن احتمال وقوع آتش سوزی به دلیل روشن کردن آتش در این اماکن وجود دارد.
 

خطای انسانی عامل اصلی آتش سوزی

رییس اداره محیط زیست شهرستان ری نیز در این باره گفت: ۹۰ درصد آتش سوزی ها منشا انسانی دارند که گاهی عمدی و گاهی نیز سهوی انجام می شوند.

زهره عبادتی افزود: آتش زدن پسماند و کاه کشاورزی، بی دقتی در خاموش کردن آتش و گاهی جرقه ناشی از تیراندازی های تفریحی در طبیعت از دلایل سهوی آتش سوزی ها است.

به گفته وی، صاعقه، رعد و برق و همچنین خاصیت ذره بینی شیشه، بطری و فلزات براق رها شده در طبیعت و در معرض تابش خورشید، از دلایل طبیعی آتش سوزی جنگل ها و مراتع محسوب می شود با این حال عوامل انسانی بیشترین سهم را در آتش سوزی ها دارند.

عبادتی بیان کرد: کارشناسان محیط زیست ری نیز مناطق در معرض خطر را پایش و برای مقابله با هر گونه آتش سوزی آماده هستند.

شهرستان ری (به مرکزیت شهرری) دارای ۲۴۰ هزار هکتار عرصه ملی است که دارای پنج شهر شهرری، باقرشهر، کهریزک، حسن آباد و قیامدشت و چهار بخش مرکزی، کهریزک، فشاپویه، خاوران و قلعه نو است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار