عوامل اجرایی ارکستر سازهای ایرانی «میراترا» با برگزاری یک نشست رسانه‌ای از جزئیات اجرای کنسرت نمایش «خسرو و شیرین» در تالار وحدت تهران سخن گفتند.
کد خبر: ۷۶۱۰۲۰
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۳ 09 July 2019

به گزارش تابناک تهران، نشست خبری عوامل اجرایی کنسرت نمایش «خسرو و شیرین» به آهنگسازی داود آزاد و میرامیر میری و کارگردانی ویدا لقمانی روز سه شنبه ۱۸ تیرماه در تالار اجتماعات خانه موسیقی ایران برگزار شد. این کنسرت – نمایش روزهای ۲۸ و ۲۹ تیرماه سال جاری در تالار وحدت تهران میزبان علاقه مندان خواهد بود.

گذر از ۳۵ خوان برای دریافت مجوز

میرامیر میری رهبر ارکستر «میرآترا» و آهنگساز درابتدای این نشست رسانه‌ای در باره قطعات اجرایی این کنسرت گفت: در این کنسرت نزدیک به ۳۰ قطعه توسط ارکستر میرآترا اجرا می‌شود که ۲ قطعه به آهنگسازی آقای داود آزاد و بقیه قطعات از ساخته‌های خودم است. در قسمت‌های نمایشی این اثر فقط موسیقی متن توسط ارکستر اجرا می‌شود و در بخش با کلام هم خواننده‌های ما آقایان محمد کرد و علی شیرازی هستند که فضای اجرای بخش با کلام هنگامی است که بازیگران سکوت دارند و یا هنگامی است که گروه حرکت ما متشکل از بازیگران نقش پری اجرای برنامه دارند.

میرامیر میری در ادامه سخنانش در باره عنوان «کنسرت نمایش» گفت: ما هم برای عنوان این اجرای‌مان دچار سردرگمی بودیم. اپرا یا کنسرت نمایش؟ به هر حال نام کنسرت نمایش را انتخاب کردیم. در این اثر بخش نمایشی و کنسرت کاملاً جداست. خوانندگانمان را با میزانسن در کنار بازیگران داریم. خوانندگان ما در این اجرا به نوعی نقش باربد و نکیسا را بازی می‌کنند. البته ما برای بخش کنسرت و برای بخش نمایش مجوزهای جداگانه ای گرفته ایم. گرفتن هر کدام از این مجوزها شبیه به گذراندن سی و پنج خان است.

۲ سال مطالعه و طراحی روی یک پروژه نمایشی

ویدا لقمانی کارگردان کنسرت نمایش در ادامه گفت: حدود دو سال برای این کار روی اشعار نظامی گنجوی و روایت مصطفی عدل تحقیق و فعالیت کردم. این کار کاملاً بر اساس متن روایت آقای عدل است که موسیقی آن را همراهی می‌کند. ما دو سال روی این کار طراحی کرده ایم و می‌خواهیم اجراهای بیشتری داشته باشیم. فعلاً اجرایمان برای شیراز نهایی شده است و به زودی برای اجرا به شیراز هم می‌رویم.

لقمانی افزود: آقای اینانلو در این اجرا نقش شاپور را بازی می‌کند. شاپور یکی از مهره‌های اصلی نمایشنامه است. اگر این مهره را از آن ماجرا بیرون بکشیم کلیت این درام از هم پاشیده می‌شود. روند داستان را شاپور به جلو می‌برد. من دوست داشتم در این داستان شاپور را نشان دهم و بگویم که چقدر نقشش پررنگ است. نمی دانم چرا در روایت‌های مختلف نقش شاپور نادیده گرفته شده یا بسیار کم رنگ نشان داده شده است. به هر صورت عشق با فرهاد کاری می‌کند که دست به خودکشی می‌زند، یکی هم مانند خسرو برای رسیدن به عشقش تلاش می‌کند و کسی هم مانند شاپور رفتار متفاوت‌تری دارد.

روایتی از طراحی لباس و بازیگری پرچالش

الهام میر باقری طراح لباس نیز در باره همکاری خود با مجموعه کنسرت نمایش «خسرو شیرین» گفت: برای این داستان که در زمان خسروپرویز و دوره ساسانی اتفاق افتاده، مطالعاتی روی دوره ساسانی داشتم. موزه‌های مختلف و نقش برجسته‌های مختلف بررسی کردم و طرح‌هایی زده شد که بر اساس امکانات لباس‌ها شکل گرفت. برای شخصیت شیرین هم که یک شاهزاده ارمنی است هم بر اساس تاریخ ارمنستان لباس او طراحی و دوخته شد.

در ادامه نیز سیروس اسنقی بازیگر نقش فرهاد پروژه نمایشی «خسرو و شیرین» هم درباره حضور در این اثر موسیقایی – نمایشی توضیح داد: خسرو و شیرین مهمترین پایه اش موسیقی است. بیش از ۶۰ نفر نوازنده روی صحنه حاضر هستند که برخی جاها بر کار نمایش هم غالب است. این مثلث عشقی تاریخی چالشی ایجاد کرده که جذابیت کار هم همین است و امیدوارم اجرای باشکوهی پیش رو باشد.

جواد اینانلو یکی دیگر از بازیگران پروژه نیز در سخنان کوتاهی بیان کرد: همکاری با خانم لقمانی و آقای میری لذت بخش است چون پشت هر کار فکر بسیاری وجود دارد. ۲ سال برای این کار زحمت کشیده شده است. همیشه نقشی را که بازی کرده ام دوست داشتم با چالش باشد.

کنسرت نمایش «خسرو و شیرین» با اجرای ارکستر «میرآترا» ۲۸ و ۲۹ تیر در تالار وحدت به صحنه می‌رود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار